آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 خرداد ماه 1397 = 09-06 2018

مرگ دو کولبر دیگر در پاوه و سردشت

یک کولبر در مناطق مرزی شهرستان پاوه بە دلیل سقوط از ارتفاع جانش را از دست داد. همزمان یک کولبر دیگر با شلیک نیروهای مرزبانی در ارتفاعات مرزی سردشت جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز جمعە ١٨ خرداد ۱۳۹۷، یک کولبر ۴۷ ساله به نام «صبور قادری» از اهالی روستای نجار پاوه یک روز پس از جراحت در اثر سقوط از ارتفاعات مرزی جان خود را از دست داد.

صبور قادری که از ترس کمین نیروهای مرزبانی تغییر مسیر داده بود، از ارتفاعات صعب‌العبور مرزی پاوه سقوط کرده‌ بود.

همزمان شامگاه پنجشنبە ١٧ خرداد نیروهای مرزبانی در پایگاه کپران سردشت در نزدیکی روستای ملاشیخ، بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در پی آن یک تن به نام «اسکندر.ف» فرزند حمزە جان را از دست دادە است.

کولبران، افرادی از خانواده‌های زیر خط فقر هستند که در نتیجه‌ی فقدان فرصت‌های شغلی در مناطق مرزی به این شغل کاذب روی می‌آورند که سالانه ده‌ها تن از آنها در اثر شلیک نیروهای مرزبانی و یا در مواجهه با مخاطرات طبیعی کشته و یا زخمی می‌شوند.

براساس ماده‌ی ٣ قانون بکارگیری اسلحه از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیروهای نظامی تنها در صورتی می‌توانند از اسلحه استفاده کنند که جان آنان در خطر باشد و یا فرد، قصد کشتن نیروهای نظامی را داشته باشد.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: