آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 25 خرداد ماه 1397 = 15-06 2018

محیط زیست/ایران؛ کسی از عمق فاجعه خبر ندارد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسمی در مشهد گفت که رتبۀ محیط ‌زیستی ایران در میان ١٨٠ کشور جهان بالاتر از ١٠٠ است. عیسی کلانتری ایران را یکی از سرافکنده ترین کشورهای جهان در زمینۀ حفظ محیط زیست معرفی کرد که حتا جرأت ندارد شاخص های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کند. او با استناد به آمار و ارقام زیست محیطی، ایران را یکی از جوامعی خواند که "بیشترین ظلم را به محیط زیست خود روا داشته است."

به گزارش رادیو فرانسه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود که ایران بیشترین فرسایش خاک را در جهان داراست و برغم بالاترین استفاده از منابع انرژی، پایین ترین بازده انرژی را دارد. کلانتری در جای دیگری از سخنانش گفت : بالاترین فرسایش گیاهی و آب در جهان متعلق به ایران است که به هیچ عنوان افتخارآفرین نیست. وی علت اصلی این وضعیت را جهل و ناآگاهی عمومی دانست که شامل کلیه مسئولان جمهوری اسلامی از جمله قضات قوۀ قضائیه می شود.

کلانتری گفت : "امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی آبی شدید قرار دارد، به طوری که سرانۀ آب ۷۰ درصد جمعیت ایران به کمتر از ۵٠٠ متر مکعب رسیده، در حالی که بر اساس معیارهای جهانی سرانۀ آب زیر ١۰۰۰ متر مکعب به منزلۀ وضعیت بحرانی است." رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود که امروز خراسان رضوی ١۳۰ درصد منابع آبی تجدیدناپذیر خود را مصرف می کند که وحشتناکترین رقمی است که می توان در جهان پیدا کرد. او تصریح کرد که میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در ایران رقم ١١٠ درصد است و بعد از ایران با بالاترین مصرف آب کشور چاد است که ۶۳ درصد منابع آبی‌اش را استفاده می کند.

عیسی کلانتری گفت که وضعیت محیط زیست ایران چنان وخیم است که از سازمان حفاظت محیط زیست با هفت هزار نفر پرسنل کاری ساخته نیست. او گفت : "از محیط زیست ایران باید ٨۰ میلیون نفر حفاظت کنند."

وی وضعیت معادن کشور را نیز وخیم خواند و گفت : "معادن کشور یک بار مصرف شده اند، یعنی معدن را تخریب، بهره برداری و رها می کنند و به سراغ جای دیگری می رونند." او اضافه کرد: "بر روی تمام رودخانه های کشور سد بسته ایم بدون آنکه حق و حقوق زنده ماندن کشور را در نظر بگیریم" به طوری که مردم خوزستان بیش از ١٠٠ روز در سال با مشکل گرد و غبار و تعطیلی روبرو هستند. کلانتری تصریح کرد : دریاچه های کشور در نتیجۀ همین سدسازی های بی رویه خشک شده و شیراز امروز به جهنم بدل گشته است.

کلانتری تأکید کرد که "در به وجود آمدن این وضع، نه آمریکا، نه روسیه و نه اسرائیل هیچ دخالتی نداشته اند و همۀ این وضعیت را خودمان به وجود آورده ایم."

او گفت : "هم اکنون ده کلانشهر کشور با آلودگی شدید هوا مواجه اند. پسماند شمال کشور را غیرقابل زیست کرده و سه استان کشور زیر پسماند دفن شده اند. در شهر همدان فرونشست های چند ده متری صورت گرفته چون هر قدر توانسته ایم آب زیرزمین اش را بیرون کشیده ایم."

به گفتۀ عیسی کلانتری خشک شدن رودخانه ها به نابودی تالاب ها انجامیده است. او تصریح کرد که "در حوزۀ دریاچه ارومیه ۶۹ درصد آب تجدیدپذیر مصرف می شود چون ۳۷ سد بر روی رودخانه های دریاچه ساخته شده و مسیر تمام آب های ورودی به این دریاچه بسته شده اند."


حل نشدن مشکل آب؛ ایران از بین می رود

کم‌کم زیر پای‌مان خالی می‌شود و در آغوش فاجعه بدبخت می‌شویم

محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه ملی (بهشتی)، در کانال تلگرامی خود نوشت:

مسائل و بلایایی هستند که «کُندرو» خوانده می‌شوند. مسأله کندرو مدت زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا پدید آید، ولی در زمان کوتاهی به صورت گاه فاجعه‌باری بروز می‌کند، و عواقب آن نیز تا مدت زمان بسیار زیادی باقی می‌ماند. زلزله برای مثال از جنس همین مسائل و بلایای کندرو است. صدها، هزارها و شاید ده‌ها هزار سال زمان لازم است تا لایه‌های زمین حرکات بسیار کندی انجام دهند که نهایتاً منجر به چند ثانیه زلزله می‌شوند. ده‌ها سال زمان لازم است تا بر اثر ناکارآمدی، بی‌توجهی و ضعف فناوری، شهری ساخته شود که خانه‌هایش ایمن نیست. این دو فرایند طبیعی و انسانی کندرو ترکیب شده و فاجعه‌ می‌آفرینند؛ چیزی از جنس آن‌چه خدای‌ناکرده در کمین تهران نشسته است.

تخریب و نابودی تدریجی منابع آب زیرزمینی یکی از پدیده‌های کندرو و خطرناک برای ایران است. تحولات آب زیرزمینی کندرو و نامشهود است. آب زیرزمینی در لایه‌های عمیق زمین از چشم ما آدمیان پنهان است و نابودیش را نمی‌بینیم حال آن‌که در آب‌های سطحی به سرعت می‌بینیم که برای مثال آب زاینده‌رود خشک شد یا مخزن پشت سد لار و لتیان تهران خالی است. تغییرات آب‌های سطحی را به چشم می‌بینیم و خطرات کمبودشان را درک می‌کنیم، اما خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی را نمی‌بینیم و درست عین لایه‌های زمین که به آرامی به سمت زلزله‌ای مهیب حرکت می‌کنند و صدای‌شان را تا لحظه وحشتناک و دیرهنگام زلزله نمی‌شنویم، صدای سفره‌های آب در حال نابودی را نیز نمی‌شنویم.

امسال خشکسالی ما را کمی هشیار کرد و دیدیم که رودخانه‌ها خشکیدند و مخزن سدها پر نشدند؛ اما نمی‌بینیم که زیرزمین چه خبر است. آب‌ها را به مدد پمپ‌ها سرخوش و مستانه از زمین بیرون می‌کشیم، زمین می‌خشکد، صدای ناله‌اش را نمی‌شنویم؛ اما مادر زمین پرحوصله و صبور است، اندک اندک می‌خشکد و کمرش می‌شکند، تاب نمی‌آورد و فرومی‌نشیند، و درست زمانی صدایش را می‌شنویم که زیر پای‌مان خالی می‌شود. زمین می‌خشکد و بیابان می‌شود، ریزگرد به پا می‌خیزد و همه سال‌های سکوت زمین را به رخ‌مان می‌کشد، انتقام می‌گیرد. استخوان آب‌خوان‌های زمین که بشکند، استخوان‌های ما را هم خواهد شکست؛ و چشمه‌های زمین که بخشکد، چشم‌های ما را هم خواهد خشکاند.

تصور نکنیم چند بارش بهار امسال برای درمان زخمی که طی چند دهه بر پیکر آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی این کشور وارد کرده‌ایم مرهمی است. تخریب منابع آب زیرزمینی درست عین سرطان – با همه وحشتی که بر جان‌مان می‌ریزد – عین زلزله‌ای خاموش و عین هر فاجعه کندرو دیگری، زیر پای ما را خالی می‌کند. این تخریب کندرو منابع آب زیرزمینی، اگر کاری نکنیم، خیلی تند ما را در خود خواهد بلعید. چشم‌ها را از ابرهای آسمان به لایه‌های زیرین زمین بدوزیم. فاجعه از جایی می‌آید که اصلا نمی‌بینیم.»


حل نشدن مشکل آب؛ ایران از بین می رود

مصطفی هاشمی‌طبا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید در صورت حل نشدن مشکل آب، هم ایران از بین می رود و هم جمهوری اسلامی.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت «کشور دچار مشکل کمبود آب است، باید مجلس تمام کوشش‌اش را برای حل مشکل آب و تغییر شیوه کشاورزی می‌کرد و دولت هم دنبالش می‌رفت اما این اتفاق نیفتاده و آقای روحانی هم همین‌طور نشسته و چاه‌ها دارند خشک می‌شوند و آب سدها پایین‌تر می‌روند».

به گزارش رادیو فردا مصطفی هاشمی طبا در همین زمینه گفت که دولت در حال حاضر تنها باید به مسئله آب و کشاورزی برسد و بقیه کارها را بگذارد برای بعد.

در سال‌های اخیر بسیاری منابع آبی کشور از جمله دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در معرض خشک شدن قرار گرفته یا خشک شده‌اند، که علاوه بر خشکسالی، آن چه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به این روند دامن زده است.



arzhang June 11, 2018 12:13 PM

دلیل اینکه اخوندا پولهای دزدی خودشان را در بانکهای خارجی گذاشته اند و اقازادها را فرستادن خارج زندگی کنند برای همین سناریوها ست که اگر ایران نابود شد مثل همین نبودن اب یا ایرانیان شروع کردن به اخوند گشی اخوندا اولین کسانی هستند که از ایران فرار میکنند پس الکی نگو ایران نابود بشود اخوند هم نابود میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 11, 2018 02:11 PM

ماموریت اصلی آخوند هم همین است نابودی کامل ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان June 15, 2018 11:44 AM

دلیل سرنگونی هواپیمای ساقط شده تهران یاسوج حامل بسیاری از کارشناسان محیط زیست و بقتل رساندن همه آنان و خدمه همچنین بازداشت و اعمال شکنجه های دهشتناک محیط بانان میهن پرست در حین بازجویی آنها توسط مزدوران آدمکش اطلاعات سپاه همه و همه بخاطر کشف مکانهای مخصوص به دفن ذباله های اتمی در بیابانهای ایران بوده که توسط عناصر بسیار کثیف، بیوطن و گماشتگان اجانب درون سپاه انجام گرفته است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو June 15, 2018 07:41 PM

اگردرمنزلی لوله آبی بترکد وآب دراتاق ها جاری شود واگرساکنان منزل بجای آنکه درصدد تشخیص وترمیم این مشکل برآیند به محلی که خشک تراست پناه ببرند و روی صندلی بنشینند که پاهایشان خیس نشود این یک فاجعه سازی ویا فاجعه دوستی تمام عیاروغیرقابل انکاراست ودرنهایت برای تبرئه خودشان فاجعه سازرا لوله آب معرفی میکنند- یک نگاهی به تمامی تصاویروفهم وشعوروکاروکردارقشون حکومتی ازرهبرومجلس نشینان تا به دولتی ها ومجریانشون بدرستی نشان میدهد که تمامی فاجعه دوست وفاجعه سازبوده هستند-درطی مذاکرات اتمی با اروپائی ها مورد نگه داری ذباله های اتمی اروپائی درایران مطرح شده بود که اروپائی حاضرند درقبال این عمل مقادیرنجومی هم بپردازند که مورد قبول علی خامنه ای قرارگرفت وبرای کشف محل های امن سپاه پاسداران زلزله های مصنوعی ایجاد کرد- بهمین دلیل پژوهشگر محسطزیست راکشتند

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین June 16, 2018 12:43 AM

بسیاری از مردم ایران و جهان هنوز آگاه نیستند که کمبود آب چه چیزی به همراه دارد از راه رسانه ها باید مردم را آگاه کرد چاره دشواری آب:
۱- از میان بردن سدهای ساخته شده ۲- قطع آب در ساعت هایی از روز یک و یا چند بار ۳- کم کردن فشار آب ۴- گذاشتن کنتور (شمارنده) آب برای هر خانواده ۵- ساختن گلخانه ها برای تولیدات کشاورزی ۶- جم آوری روزانه پوست تره بار مانند هندوانه و سیب زمینی و غیره بجای علوفه برای دامداری ۷- شستن سر و تن پس از پایان پاکیزگی با دو سطل آبکشی با آب ۸- شستن خودرو با دو سطل آب ۹- نیاز آب برای جانداران بیشتر از نیاز آبیاری گل کاری شهر میباشد بنابراین شهر بی گل
در کشورهای باران خیز از آب باران برای ماشین رخت شویی و سیفون توالت و آبیاری باغچه ها بهره برداری میکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: