آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه 1398 = 23-04 2019

حکم ظالمانه نسرین ستوده قطعی شد؛ واکنش

فیلم زیر: نصب تصویری از نسرین ستوده در فرانسه

محکومیت نسرین ستوده وکیل زندانی دادگستری به 33 سال حبس که طبق ماده 134 قانون مجازات اسلامی 12 سال آن قابلیت اجرا دارد، قطعی شد.

به گزارش ایرنا، رضا خندان همسر نسرین ستوده روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق قانون همسرم 20 روز از تاریخ ابلاغ رای برای اعتراض به حکم دادگاه مهلت داشت که اکنون 40 روز از این تاریخ می گذرد و در اعتراض به روند تشکیل این پرونده و فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه، همسرم به حکم اعتراض نکرد. وی افزود: دادستانی هم به عنوان مدعی العموم و شاکی در این پرونده، به حکم مزبور اعتراض نکرده و به طور خودکار رأی صادره قطعی شده است.

خندان درباره پرونده قبلی نسرین ستوده که به پنج سال حبس محکوم شده است نیز گفت: شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر، 20 فروردین را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده بود که دادگاه به خاطر آنچه فوت یکی از بستگان قاضی اعلام شد، برگزار نشد.

همسر نسرین ستوده از تعیین دهم اردیبهشت ماه برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و افزود: البته همسرم اعلام کرده در اعتراض به روند رسیدگی به این پرونده، در دادگاه حضور نمی یابد. نسرین ستوده وکیل دادگستری است که 23 خرداد سال گذشته با حکم جلب، بازداشت شد. وی شهریور سال 89 نیز بازداشت و به 11 سال حبس، 20 سال محرومیت از وکالت و 20 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 6 سال حبس و 10 سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. این وکیل دادگستری در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال 92 آزاد شد.

ستوده 23 خرداد سال گذشته به خاطر صدور حکم غیابی 5 سال حبس مجدداً بازداشت شد و هم اکنون در زندان به سر می برد. وی چندی پیش از رئیس و معاون زندان اوین به خاطر ممنوع الملاقات کردنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرد که پس از این شکایت، دستور ممنوع الملاقاتی او لغو شد. 23 بهمن سال گذشته نیز قرار بود طبق اعلام قبلی شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر، جلسه رسیدگی به پرونده ستوده در ارتباط با محکومیت به 5 سال حبس برگزار شود اما جلسه دادگاه برگزار نشد و به تاریخ دیگری که هنوز اعلام نشده است، موکول شد. او همچنین به خاطر پیدا شدن قیچی در لوازم شخصی اش، با دستور رئیس زندان اوین، سه هفته ممنوع الملاقات شد.

ستوده به تازگی در حکمی که از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب صادر شده، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام (حذف اعدام) و شورای ملی صلح، تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی جمعاً به 33 سال حبس و تحمل 148 ضربه شلاق محکوم شده که طبق ماده 134 قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد اجرا می شود.


نامه سرگشاده نسرین ستوده: حکومت ایران دفاع از معترضان به حجاب اجباری را «تشویق به فساد و فحشا» می‌داند

به گزارش صدای آمریکا، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر که در ایران زندانی است، در نامه ای سرگشاده جزئیات حکم سنگین اخیر علیه خود و نقض حقوق متهمان در دادگاه‌های انقلاب را توضیح داد.

خانم ستوده در این نامه با اشاره به صدور حکم اخیر دادگاه که او را بر اساس هفت عنوان اتهامی به بیش از ۳۳ سال زندان محکوم کرده، آورد که ۱۲ سال زندان از این حکم به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» و به دلیل وکالت او در پرونده‌های مربوط به «دختران خیابان انقلاب» است.

او با اشاره به حکم پنج سال زندان خود که سال ۹۵ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و به استناد تحصن در مقابل کانون وکلای دادگستری» صادر شده بود، نوشت که در مجموع به ۳۸ سال و نیم زندان محکوم شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه به جزئیات بیشتری از نحوه صدور حکم در دادگاه مربوط به این حکم توسط قاضی مقیسه اشاره کرد. او نوشت: «بر خلاف‌ شان قضاوت در خصوص دختران خیابان انقلاب واژه‌ زشت به کار برده است که در جای خود قابل تعقیب کیفری است ... دادگاه بدون حضور متهم و وکیل تشکیل شده است و صریحا از حضور وکیل در مرحله‌ دادسرا جلوگیری به عمل آمد.»

به گفته ستوده در این پرونده مانند بسیاری از پرونده‌های دیگر، اصول دادرسی عادلانه نادیده گرفته نمی شود: «البته که مایل نیستم در هیچ شکلی در این بازی ناعادلانه شرکت کنم. اجازه دهید قضات دادگاه انقلاب تک نفره بازی کنند، اما آنچه مهم است آن است که اکثریت قریب به اتفاق پرونده‌های دادگاه انقلاب با نقض اصول دادرسی عادلانه صادر شده‌اند. این روند چندان گسترده و سیستماتیک است که بسیاری از محکومان نادیده گرفته می‌شوند. جمع کثیری از فعالان سیاسی و مدنی و معتقدان به عقیده و مذهبی دیگر همگی با مخاطرات ناشی از دادرسی ناعادلانه مواجه‌اند. دادرسی‌ که از حضور وکیل در پرونده جلوگیری به عمل می‌آید و دادگاه برای صدور حکم، دلیل و مدرکی از نهادهای امنیتی مطالبه نمی‌کند و به متهم وقت کافی برای دفاع داده نمی‌شود.»

نامه نسرین ستوده در حالی منتشر شد که در روزهای اخیر صدور حکم سنگین علیه او اعتراض‌های بین‌المللی را در پی داشت.

در آخرین واکنش‌ها، کانون وکلای فرانسه عکس بزرگی از نسرین ستوده را بر روی ساختمان خود در پاریس قرار داد.

کریستیان فرال شول، رئیس کانون وکلای فرانسه، در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا درباره این اقدام گفت که همه وکلای فرانسوی در کنار نسرین ستوده می ایستند. این وکیل ایرانی به غیرقابل‌قبول‌ترین مجازاتها در قرن ۲۱ محکوم شده، آن‌هم فقط به این دلیل که وکیل است.

پیشتر، وزارت خارجه آمریکا صدور حکم اخیر زندان علیه نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی در ایران را به شدت محکوم کرد.

همچنین، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره محکومیت ستوده، به جمهوری اسلامی هشدار داد که تلاش‌ها برای حفظ برجام به معنای آن نیست که از نقض حقوق بشر در ایران چشمپوشی خواهد شد.

در همین رابطه، سردبیری روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله این روزنامه را به موضوع صدور حکم زندان و شلاق برای نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در ایران اختصاص داد.




www.youtube.com/watch?v=2LnrLKt0yig

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Babak October 8, 2018 12:54 PM

گویند که هردرد و بلایی به جهان است
تقصیر نمایان شدن موی زنان است

چون شال زنان رفته عقب توی خیابان
وضعیت دلار چنین در نوسان است

کولاک به پا گشته به ایلام و سنندج
در حاشیه رشت ببین سیل روان است

عریان شده گیسوی زنی بر لب یک رود
این جرم و گنه موجب خشکیدن آن است

از لرزش اندام زنی بوده به یک رقص
گر زلزله در جهرم و کرمان و همدان است

افتاده اگر آتش قهری به پلاسکو
چون موی زنان در ملاء عام عیان است

یا جام شرابی شده نوشیده به یک بزم
طوفان شن و ماسه به اهواز وزان است

یک خواب بدی دیده بزرگی که ز ساپورت
آتش ز دماوند به حال فَوَران است

گویی که خداوند فقط داخل ایران
آنهم فقط از پوشش زنها نگران است !

گزارش یا اعتراض به این نظر


baran March 7, 2019 12:40 AM

سکوت و بی تفاوتی ما به جنایاتی درین حد و مقیاس یعنی همکاری با دشمنان خود بر علیه مدافعان خود چرا تا این حد بی وجدان شده ایم؟؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو March 7, 2019 11:03 AM

من گفته و اعتراض باران را کالا تایید میکنم مردمی که در فقر فلاکت محکوم به مرگ شده اند باید از خود بپرسند اگر قرار است من از فقر فلاکت و متعاقب آن بیماری و نهایتا بی درمانی و بی دارویی بمیرم پس چرا در خیابان در اعتراض و گرفتن حقوق مسلم خود نمیرم باید حاکمانی را که عضویت در سازمان حقوق بشر را جرم میدانند و دست از دزدی اموال ما و آدمکشی بر نمیدارند نابود کرد مردم غیرت کنید و بخاطر احقاق حقوق خود و سرنگونی این رژیم سفاک بپا خیزید جوانان وطن بیدار شوید دست در دست یکدگر بگذارید و ضحاکیان را سرنگون کنید

گزارش یا اعتراض به این نظر


M March 7, 2019 12:36 PM

براستی این بانو انسان شجاع و بسیار قابل احترامی است ایشان با وجود ینکه فرزندانش به وجود او در کنار خود نیاز دارند زندگی خود را وقف مردم درمبارزه با اسلامگرایان جنایتکار کرده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


رهایی بیگناهان March 11, 2019 04:58 PM

کمی اندیشیدن در این حکم ظالمانه کافی است که به کل ماهیت ظالمانه این حکومت مافیایی اشغالگر پی ببریم وبی تردید علاوه برقوه قضائیه تمامی نمایندگان مجلس که این قوانین ظالمانه غیردقیق ونامشخص را تصویب کرده اند شریک جرمند(اخلال در نظم واسایش عمومی !؟ نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی !؟ دقیقاومشخصا چیست؟ چرا چاقو بدست زنگی مست داده اید؟ دراین چهل سال حکومت این اخوندهای مرتجع هزاران انسان شریف را با اتکاء به این قوانین به قابل تفسیر به دلخواه حاکمان وقاضی های انتسابی وسر سپرده حاکمان محکوم ومجازات کرده اند وهم اینک در زندانها وشکنجه گاههای مخفی بدون نظارت اسیرند؟ لازمه فرهیختگان وحقوق دانها به دادگاههای حقوق بشر وسازمانهای بین المللی طرح شکایت نمایند وخواستار باز دید ونظارت بین المللی از زندانها وبیدادگاههای اخوندی گردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان March 11, 2019 05:57 PM

خانم ستوده به هیچ وجه نباید نگران باشند چراکه روشن نیست که این رژیم غیر قانونی نکبتزده ملاها تا ۳۳ روز دیگر ماندنی باشد!
بنابرین هیچ فرقی میان احکام ۳۳ سال و یا ۱۳۳ سال و حتی بسیار بالاتر در چنین شرایطی برای زندانیان سیاسی نخواهد داشت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


مصطفی March 11, 2019 08:08 PM

حمله کنید برید گوشت سگی والاغ بگیرید اما ازاین خانم که زیرفشارهست حمایت نکنیدلال شدید زبون درازها

گزارش یا اعتراض به این نظر


مرگ بر جمهوری اسلامی و پیروانش March 11, 2019 11:09 PM

مردم ایران باید با نسرین ستوده همصدا بشوند، و برای آزادی بدون شرط این بانو به خیابان ها بریزند و تا زمانی که این بانوی ایران پرست آزاد نشود به خانه ها برنگردند، که شاید همین بانو و آزادیش باعث نابودی این رژیم جنایتکار شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام March 12, 2019 06:14 PM

اگر این خانم سرنگونی رژیم و نابودی تازی پرستی و عدم احترام به قوانین وحشیانه ی جمهوری اسلامی رو بخواد باهاش همدردی میکنم در غیر اینصورت این شخص هیچ تفاوتی با زشتکلام و اشتر سروش ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


تمدن March 13, 2019 09:49 AM

شهنام جای گرم و نرم نشسته ای و حکم صادر میکنی ؟؟ ای شرم بر کسانی که با نادانی در دام این رژیم تفرقه افکن افتاده و در راستای نظرات وزارت اطلاعات قرار دارند این بانو که از بسیاری از ما مرد ها مرد تر است بهترین سالهای عمرش را دارد در زندان و دور از خانواده دلبندش در ایام خوشی ما ها سپری میکند در ضمن همدردی بخش آگاه ملت ایران را همراه دارد و به همدلی مشروط و خنده آور انسانهای نا آگاه به امور سیاسی احتیاجی نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام March 13, 2019 01:36 PM

خطاب به تمدن: جای گرم و نرم؟ اگر کسی سرنگونی رژیم را بخواهد در جای گرم و نرم نشسته؟ گویا شما نفستان از جای گرم در می آید یا اینکه زیادی با شربت اصلاح طلبی کامتان شیرین شده

گزارش یا اعتراض به این نظر


Nader March 13, 2019 10:18 PM

از مردم ونزوئلا یاد بگیرید و بیرون بیایید
مردم به یک رهبر نیاز دارند مانند هبر اپوزیسیون ونزوئلا
تا خوان گویدو؟ به همه مردم می گویم که بیرون بیایند و بفهمند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Nader March 13, 2019 10:25 PM

آنها سعی می کنند بگویند ما در 40 سالگی باقی مانده و می خواهیم 40 سال دیگر بمانیم که مردم را بترساند
برای مبارزه برای آزادی از مردم ونزوئلا یاد بگیرید و بیرون بیایید
مردم به یک رهبر نیاز دارند مانند رهبر اپوزیسیون ونزوئلا
خوان گوید به همه مردم می گویم که بیرون بیایند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام March 14, 2019 12:22 PM

آموزش فرافکنی به سبک مکرون و خامنه ای

ماکرون: جلیقه زرد‌ها رو ولش، حقوق بشر! تو ایران رو بچسب

خامنه ای: ملت ایران رو ولش، مظلومین! فلسطین و لبنان رو بچسب

گزارش یا اعتراض به این نظر


daneshjo March 23, 2019 01:20 AM

با درود بر رئیس جمهور آینده شیرزن خانم ستوده، کمی‌ هنوز مقاومت - پیروزی نزدیک است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: