آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 30 خرداد ماه 1397 = 20-06 2018

نرخ بهره بانکی ترکیه به مرز بحرانی رسید

ارقام منتشره در رسانه های ترکیه حاکی از آن است که نرخ بهره بانکی در این کشور به مرز بحرانی 20 درصد افزایش یافته است .

روزنامه آیدینلیک ترکیه طی گزارشی با تیتر" بهره بانکی به 20 درصد رسید" نوشت : نرخ بهره بانکی در ترکیه در اواسط سال 2016 حدود 8.5 درصد بود که پس از افزایش بهره های بانکی در آمریکا و حملات اقتصادی واشنگنتن علیه پکن، با افزایشی بیش از یکصد درصدی اکنون به رقم 19 و 42 صدم درصد رسیده و مقامات اقتصادی ترکیه فقط به گفتن تدابیر لازم اتخاذ شده بسنده می کنند .

به نوشته این روزنامه، اقتصاد ترکیه متآثر از رویدادهای جهانی و داخلی با ریسک روز افزونی از جهت استقراض از بازارهای جهانی مواجه شده بطوریکه موسسه رتبه بندی استاندارد پورز در آخرین گزارشش در باره ترکیه در که دوم ماه می منتشر کرد ؛ چشم انداز وام ارزی بلند مدت این کشور را از جایگاه" بی بی" به "منفی بی بی" کاهش داد.

این نیز به معنی آن است که از این پس آنکارا برای استقراض خارجی باید هزینه های بیشتری را تحمل کند.

داده های منتشره در رسانه های ترکیه حاکی از آن است که کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی ، افزایش نرخ تورم و بهره های بانکی و تعمیق کسری جاری و تراز بازرگانی خارجی؛ بازار بورس استانبول را نیز نشانه گرفته بطوریکه میزان معاملات سهام بازار بورس استانبول طی یکسال اخیر با کاهش 18 و شش دهم درصدی مواجه شده است .

گفتنی است بدهی خارجی ترکیه به 453 میلیارد دلار می رسد و بخش فعال اقتصادی و تولیدی ترکیه از لحاظ سررسید پرداخت با 223 میلیارد دلار کسری ارزی روبروست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: