آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 مرداد ماه 1397 = 08-08 2018

نیم میلیون افغان خاک ایران را ترک کرده‌اند

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در چند ماه گذشته حدود نیم میلیون نفر از افغان‌های مقیم ایران به افغانستان بازگشته‌اند. علت بازگشت کارگران افغان کاهش ارزش واحد پولی ریال در بازارهای بین‌المللی است.

سازمان جهانی مهاجرت (IOM) در گزارشی که روز سه‌شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) منتشر کرده است از بازگشت تعداد زیادی از افغان‌های مقیم ایران به کشورشان خبر داده است.

تنها تا اول ماه اوت امسال تعداد افغان‌هایی که خاک ایران را ترک کرده‌اند بیش از ۴۴۲ هزار نفر گزارش شده است. این تعداد تقریبا برابر با مجموع تعداد افغان‌هایی است که در سال گذشته میلادی از ایران خارج شده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۴۶۶ هزار نفر از افغان‌ها خاک ایران را ترک کرده‌ بودند.

آمار منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت مربوط به شمار افغان‌هایی است که نام آن‌ها از سوی این سازمان به عنوان مهاجر در ایران ثبت نشده است. در واقع این افغان‌ها کسانی هستند که بدون اوراق شناسایی معتبر در ایران کار و زندگی می‌کردند.

بنا به گزارش مقامات مسئول ایران یک میلیون و نیم تا دو میلیون مهاجر افغان دیگر بدون اوراق هویت در ایران زندگی می‌کنند.

سعید بیات، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران، در تیرماه سال جاری با اشاره به جمعیت حدود سه میلیون نفری "اتباع بیگانه" در ایران گفته بود که نیمی از این افراد که اکثرا افغان هستند، به شکل مجاز و نیم دیگر به شکل "غیرمجاز" در ایران زندگی می‌کنند.

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت آمده است که علت بازگشت گروهی افغان‌ها، بحران اقتصادی موجود در ایران و بی‌ارزش شدن ریال است.

خبرگزاری آلمان در توضیح وضعیت اقتصادی ایران نوشته است که ریال از اول سال جاری میلادی دو سوم ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا و یک پنجم ارزش خود را در مقابل "افغانی" (واحد پولی افغانستان) از دست داده است.

کارگران افغان برای یافتن کار ایران را به مقصد ترکیه یا امارات نیز ترک کرده‌اند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران در خرداد ماه ۹۶ افغان‌ها با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین جمعیت مهاجر در ایران را تشکیل می‌دادند. محل زندگی آن‌ها عمدتا استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم است. افغان‌ها در ایران بیشتر به کارهای سخت و توان‌فرسا مشـغول‌ بوده و هستند.

در بحران کنونی اقتصادی ایران تعداد زیادی مشاغل خود را از دست داده‌اند. کارگران افغان‌ مقیم ایران، به عنوان کسانی که در پایین‌ترین رده‌های اقتصادی به کار مشغول‌اند، بیشاز پیش در خطر بیکاری قرار گرفته‌اند.



یک ایرانی August 8, 2018 04:30 PM

کارگران افغان برای کشور ما یک سرمایه بحساب می آیند و اینکه ما نتوانسته ایم آنها را در جامعه کشورما بین جمعیت خودمان ادقام کنیم یک فاجعه برای کشور است چون افغانها همین چند ده پیش هموطنان خودمان بودند ولی متأسفانه سیاستهای استعماری گذشته باعث جدا شدن افغانستان شد که کشور ما را به ۲ بخش تقسیم کرد درست مانند گذشته که حمله اعراب به تیسفون عراق امروزی را از ایران جدا کرد و زبان مردم عراق را هم عربی کردند که تجزیه آن کامل شود که در مورد افغانستان هم این کار بوسیله هندوستان و پاکستان تأثیرهای بسزایی داشته ولی مهمتر از همه جزب نشدن کارگران افغان و خانواده های آنها در ایران بیشتر به علت قرار دادن بخشهای ضعیف جامعه در برابر هم است که مخرب جامعه است که امروز نبود کارگران افغان میتواند یک نمونه به گران شدن ساخت خانه در ایران مبدل شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: