آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 مرداد ماه 1397 = 16-08 2018

محکومیت یک روزنامه نگار افزایش یافت

به حکم دادگاه انقلاب؛ محکومیت سیدطبیب تقی‌زاده، روزنامه نگار افزایش یافت

خبرگزاری هرانا – سید طبیب تقی‌زاده، روزنامه‌نگار و از مسئولان سایت خبری “بازتاب امروز” که پیشتر به اتهام “ارتباط با رسانه های معاند” در سال ۹۴ بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی به تحمل ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود در روزهای اخیر طی احضار و مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین با افزایش محکومیت در قالب مجازات های تکمیلی که شامل محدودیت‌های زیادی از جمله محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و ممنوع الخروجی است روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید طبیب تقی‌زاده، از اعضای هیئت تحریریه سایت “بازتاب امروز” که در اردیبهشت ماه سال جاری بعد از طی مراحل مختلف دادرسی نهایتا به تحمل ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود در پی احضار تلفنی جهت ابلاغ حکم به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین مراجعه و با محدودیت هایی که قبل از قطعی شدن حکم به درخواست ضابط قضایی به آن ضمیمه شده بود روبرو شد.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل سید طبیب تقی‌زاده در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “پس از تعلیق احکام صادره برای آقای تقی‌زاده محدودیت‌هایی نیز طی گزارش و درخواست ضابط قضایی، در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی شهمیرزادی برای ایشان در نظر گرفته شده که در شعبه ۱ اجرای احکام به ایشان ابلاغ شده است، طبق این حکم آقای سید طبیب تقی‌زاده به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم و به مدت ۵ سال از فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای، به مدت ۳ سال از عضویت در احزاب و جریان‌های سیاسی، به مدت ۳ سال از فعالیت در فضای مجازی و به مدت ۳ سال از خروج از کشور محروم خواهند بود. علاوه بر این به آقای تقی‌زاده گفته شده که طی این مدت باید هر سال یک بار خود را به دادسرای اوین معرفی کند. “
سید طبیب تقی‌زاده، از اعضای هیئت تحریریه سایت “بازتاب امروز” در پی راه اندازی مجدد آن بعد از اعمال فیلترینگ، در نیمه شب ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ در منزل خود همراه با شکستن در و ضرب و شتم بازداشت شده بود.

آقای تقی‌زاده پس از بازداشت در سال ۹۴ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و به مدت ۳۶ روز در سلول انفرادی نگهداری شد. در نهایت پس از سکته ایشان در زندان، با تودیع وثیقه آزاد شد.

این روزنامه نگار با سابقه در این پرونده به “اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با رسانه های معاند نظام” متهم شده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به آقای تقی‌زاده به گزارشگر هرانا گفته بود، این روزنامه نگار اتهامات مطروحه را وارد ندانسته و حتی ارتباط خود را با تیم سردبیری سابق بازتاب امروز (پرونده سال ۹۲) رد کرده اما دادگاه مواردی مانند بازنشر اخبار سایت “بازتاب امروز” از جمله خبر حمله به دفتر آیت الله صانعی در رسانه های فارسی زبان خارج از ایران را از جمله مستنداتی دانسته که برای اثبات “ارتباط او با رسانه های معاند نظام” کافی بوده.
سازمان گزارشگران بدون مرز که وضعیت آزادی بیان و روزنامه نگاران را در کشورهای مختلف دنیا بررسی می کند در گزارش سالانه اخیر خود اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ ایران همچنان جزو ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای بود. با آنکه برخی از روزنامه‌نگاران زندانی با سپری کردن مدت محکومیت خود آزاد شدند، اما بازداشت روزنامه‌نگاران ادامه پیدا کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: