آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 بهمن ماه 1399 = 06-02 2021

کارشناس: وضع کودکان ایران در همه ابعاد بحرانی است

فعالان حقوق کودک و زنان رشد چشمگیر کودک‌همسری در 6 ماهه نخست امسال را یک هشدار بزرگ برای جامعه می‌دانند و می‌گویند ادامه این روند می‌تواند سلامت روان و جسم کودکان را به خطر بیندازد.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در این‌باره به همشهری گفت: همواره نهادهای مردمی، فعالان حقوق کودک و فعالان حقوق زنان هشدارهای زیادی را درباره پدیده کودک همسری داده و بارها و بارها مطالعات علمی و پژوهشی خود در این زمینه را در اختیار تصمیم‌گیران دولتی قرار داده‌اند اما متأسفانه بخشی از حاکمیت با نگاه آنها نه‌تنها همراه نمی‌شود بلکه مخالفت و ممانعت هم می‌کند به‌طور نمونه مجلس دهم با جلوگیری ازکودک همسری مخالفت کرد و اجازه نداد که پیشگیری در این حوزه رخ دهد و باعث شد که آسیب کودک‌همسری که هم از نظر روان‌شناسی فردی و هم اجتماعی ثابت شده است، رشد پیدا کند.

یزدانی زمینه‌های نامناسب اقتصادی و اجتماعی را دومین عامل افزایش کودک‌همسری دانست و گفت: امسال با بحث کرونا، فقر و نابرابری تشدید شد که این دو در افزایش کودک‌همسری نقش مهمی دارند. متأسفانه نگاه اجتماعی در بحث آسیب‌های مربوط به کرونا و فشار اقتصادی وجود نداشت و اقدامات چندانی از سوی مسئولان برای کاهش تبعات اجتماعی و روحی کرونا که به جامعه تحمیل شد، انجام نداده‌اند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان افزود: ما معتقدیم که این آمارها نشان‌دهنده یک بحران در جامعه است و به گسست اجتماعی دامن می‌زند. البته وضعیت کودکان فقط در ازدواج زودهنگام آنها بحرانی نشده است، آمار خودکشی نیز طی 4ماه گذشته در آنها افزایش یافته که قابل تامل است و مسئولان باید اقدامات جدی برای جلوگیری از تشدید آن انجام دهند. چه تعداد کودک دیگر باید در ایران خودکشی کنند که مسئولان بفهمند یک بحران در حال رخ دادن است؟

کودک‌همسری در برخی مدیران طرفدار دارد

یزدانی معتقد است که بخشی از مسئولان و برنامه‌ریزان در کشور نه‌تنها کودک همسری را بد نمی‌دانند بلکه از آن حمایت می‌کنند. «نمونه آن سخنان معاون وزیر کار در تلویزیون بود که اعتقاد قلبی‌اش را درباره کودک همسری گفت و نشان داد که از این پدیده حمایت می‌کنند. متأسفانه وقتی نگاه مردسالارانه حاکم باشد، کودک‌همسری را به بلوغ جنسی تقلیل می‌دهد درحالی‌که باید به آنها گفت ازدواج یک امر اجتماعی و اقتصادی هم هست و بلوغ ذهنی و عاطفی و اقتصادی هم نیاز دارد. وقتی نگاه امثال معاون وزیر کار یا برخی نمایندگان مجلس به این حوزه حاکم باشد، قوانین و فرهنگ هم سامان نمی‌یابد و بالطبع شاهد هستیم مردم هم این پدیده را عادی می‌انگارند و به‌خاطر مسائل اقتصادی و فرهنگی، کودکانشان را درگیر ازدواج زودهنگام می‌کنند.»

افزایش طلاق در همین بازه سنی

مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به طلاق در همین بازه سنی را نیز منتشر کرده و آورده که « تعداد طلاق ثبت شده برای دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله از ۱۳۱ مورد در بهار۹۹ به ۱۸۸مورد در تابستان۹۹ رسیده است. این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ساله با بیش از ۴۰درصد رشد نسبت به بهار۹۹ به 3هزارو760مورد در تابستان۹۹ رسیده است.

روایت دختری که در ۱۲ سالگی بیوه شد

سعیده بیوه 12 ساله‌ای است که در یکی از روستاهای تربت حیدریه در خراسان رضوی زندگی می‌کند. سعیده کودک همسری است که در 10 سالگی ازدواج کرد و یکسال و نیم بعد، از همسر 42 ساله‌اش جدا شد

شب ازدواج چند بار از حال رفتم

به گزارش ایلنا، سعیده ماجرای ازدواجش را این‌گونه تعریف می‌کند: شوهرم اهل یکی از روستاها‌ی نزدیک محل زندگی ما بود که بعد از فوت همسرش خواهرانش مرا برای او انتخاب کردند.چون وضعیت مالی ما خوب نبود، قرار شد بدون جهیزیه به خانه همسرم بروم وام ازدواج‌ام نیز مال پدرم شد و بعد یک هفته در سن 10 سالگی به اجبار پای سفره عقد نشستم.

سعیده ادامه می‌دهد: شب عروسی توان پاسخگویی به شوهر ۴۲ ساله‌ام را نداشتم و چند بار از حال رفتم و این تازه شروع ماجرا بود چرا که این ناتوانی بارها تکرار شد . شوهرم گفت یا بمانم و تحمل کنم و یا از زندگی او بروم، چون در خانه پدری هم جایی نداشتم به ناچار به زندگی در کنار مردی که زنان دیگری را به بهانه ناتوانی‌ام به خانه می‌آورد ادامه دادم اما پس از یک سال و نیم طاقت هرزگی‌هایش را نداشتم.

مخالفت۷۷ درصد مردم ایران با کودک همسری

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز افکارسنجی از نتایج یکی از نظرسنجی‌های اخیر این مرکز درباره نظر مردم ایران پیرامون کودک همسری خبر داده است.

محمد آقاسی با اشاره به نظرسنجی‌ای که مرکز افکارسنجی (ایسپا) درباره کودک‌همسری انجام داده گفت: در اواخر سال ۱۳۹۷ مباحث فراوانی پیرامون سن ازدواج دختران در جامعه مطرح شد که موافقان و مخالفان از تریبون‌های رسمی و یا مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. همین مطلب را ما دست مایه پرسش از مردم قرار دادیم و متوجه شدیم ۲۲.۳ درصد معتقدند ازدواج در سن کم اشکالی ندارد و ۷۷ درصد ازدواج در سن پایین را باعث برخی آسیب‌ها دانسته‌اند که امیدوارم این مباحث و نتایج کمک به مقوله تقویت خانواده در جامعه ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه ایسپا آمادگی کاملی برای برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات مجلس پیش‌رو را دارد گفت: یکی از برنامه‌های جدی ایسپا فهم و درک رفتارهای مردم ایران در موضوعات مختلف است. لذا اهتمام ویژه به اجرای موج‌های پیاپی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در فواصل مناسب با رعایت استانداردهای علمی دارد.

صداوسیمای خامنه ای درحال تبلیغ کودک‌همسری

روزنامه شهروند نوشت: سری دوم سریال بچه‌ مهندس سریالی است درباره چند نوجوان که در یک پرورشگاه بزرگ شده‌اند. نام این سریال به‌واسطه پرداختن به موضوعی چون کودک‌همسری که از حساسیت برانگیزترین و پرتکرارترین مباحث ماه‌های اخیر بوده، به ناگاه بدل شده به یکی ازترندهای مجازی. نامی که در قالب هشتگی پرکاربرد سیلی از اظهار نظراتی گاه متفاوت و متضاد را در اختیار قرار می‌دهد. بگذریم که در روزهای آغازین نمایش این سریال نیز گریم عجیب یکی از بازیگران این سریال، بچه‌مهندس را سوژه کاربران فضای مجازی کرده بود…

ماجرا از آنجا آغاز شد که داستانی فرعی در این سریال درباره عشق نوجوانی ١٤ ساله با دخترکی ١١ ساله تماشاگران سریال را شوکه کرد. اتفاقی که صدای خیلی‌ها را در فضای مجازی درآورد. ماجرا را یک توییت عصبانی کلید زد: «در شرایطی که کوران مخالفت جامعه مدنی با کودک‌همسری رو شاهدیم، درست در همین زمان، شبکه دو صداوسیما، در سریال بچه‌مهندس داره رابطه عاطفی دو بچه دبستانی رونشون می‌ده و کودک‌همسری رو ترویج می‌کنه. وااسفا».

این توییت با یک رشته توییت عصبانی دیگر ادامه پیدا کرد: «واقعا جریان اصلی این سریال بچه‌مهندس چیست؟ تمروی پا ایستادن یک بچه از شیرخوارگاه هست یا همراهی با جریان کودک‌همسری تازه راه افتاده در کشور یا ترویج همان ژانر معروف عشق و عاشقی یا ترویج سند ۲۰۳۰؟» این یکی توییت هم با زبانی طناز حجت را بر مخالفان تمام کرد: «بزنید شبکه دو که مثبت ۱۸ شده.»


باید برای دختران طالب شوهر فکری کنیم

حسن نوروزی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در نشستی در مورد "کودک همسری" مبارزه و مخالفت با ازدواج زودهنگام کودکان را "مقابله با شارع مقدس" خوانده و گفت: «دختر ۱۵ ساله کودک نیست و آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی را دارد.»

به گزارش خبرآنلاین، نماینده رباط کریم و بهارستان با تأکید بر نظرات شماری از مراجع تقلید شیعه مبنی بر ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال عنوان کرد: «ما باید برای دختران طالب شوهر یک فکری بکنیم، نه اینکه مانع ازدواج دیگران هم شویم.»

سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی با مخالفت شماری از حاضران در این نشست از جمله کمیل احمدی، پژوهشگر و سمیه طهماسبی، اسلام‌شناس و "گفت‌وگوهای چالشی" میان دو طرف روبرو شد.


عربستان‌ سعودی، ازدواج کودکان را ممنوع کرد

در ادامه اصلاحات اجتماعي در عربستان سعودي، مجلس شورای اين كشور ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال را به طور کلی ممنوع و زیر ۱۸ سال را منوط به کسب اجازه از دادگاه کرد.

رئیس مجلس شورای عربستان در بیانیه‌ای مطبوعاتی که رسانه‌های عربستانی آن را منتشر کردند، تاکید کرد در سایه گسترش پدیده ازدواج زودهنگام دختران (کودک‌همسری) و درخواست‌های صورت‌گرفته برای منع گسترش این پدیده مقرر شد ازدواج افراد زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع و مسئله ازدواج افراد زیر ۱۸ سال چه پسر و چه دختر به شکل موردی در دادگاه مطرح و با حکم دادگاه این امر انجام شود.

مدیر کمیته حقوق بشر در مجلس سعودی تایکد کرد که هدف از تصویب این قانون جدید حمایت از خانواده‌ها در این کشور و تلاش برای کاستن از آمار بالای طلاق است.

این خبر کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که در ايران، کمیسیون قضایی مجلس شوراي اسلامي طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را رد کرد.



raha December 27, 2018 01:29 PM

مگر مقوله ازدواج مال کودکان است ! ! ! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


aria December 27, 2018 09:49 PM

در حکومتی که لواط کاران ازاد هستند دیگر ازدواج با کودکان که چیزی نیست ! اتفاقا از سنت های رسول است و ثواب هم دارد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام January 11, 2019 11:48 PM

برخی مسلمانان ازدواج با دختر بچه را حتی در زمان شیرخوارگی جایز میدانند ( رساله ی خمینی گجستک را در باب ازدواج با بچه در گوگل واکاوی کنید ) به هر روی خوشحالم که عربستان مهد اسلام هم راه متجاوزین به کودکان را سد کرد
به امید آزادی ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


seek January 23, 2019 08:54 AM

این حکم را صادر کردند که از آمار ازدواج کاسته بشود، نه برای دفاع از حقوق کودکان

گزارش یا اعتراض به این نظر


فریبرز January 23, 2019 09:10 AM

معلوم نیست این مملکت است یا بنگاه دلالی محبت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


خرابتم January 23, 2019 11:17 AM

بدون هیچ عذر و بهانه ازدواج کودکان و دختران کم سن و سال چیزی نیست جز هوس همخوابگی با کودکان ,,این افکار پلید,کثیف و ماقبل قرون وسطائی بطور کلی باید به زباله دانی ریخته و حتی هرگونه اظهار نظر در این مورد باید ممنوع شود بگذارید کودکان دوره کودکی خود را سپری کنند اینطور اگر پیش برود کار به جایی میرسد که کودکان شیر خواره هم به این موضوع کشیده میشوند ,,,شرم آور است خجالت هم خوب چیزی است کودک را از عروسکش جدا میکنید و به هم خوابگی غول های بی شاخ و دم می اندازید آدم معطل میمونه چی بگه حد این گونه حماقت ها کجاست دست از سر کودکان بردارید,,,,

گزارش یا اعتراض به این نظر


اریان January 23, 2019 02:33 PM

پس بی زحمت منو داماد خودت بکن
تو که فکر دختر مردم هستی این ثوابو بکن

گزارش یا اعتراض به این نظر


رویا January 31, 2019 08:05 PM

دختر 15 ساله کودک نیست ولی شهادت زن در دادگاه برابر مرد نیست ولی اعدام برای نوجوان زیر 18 سال اشکالی ندارد این همه تناقض برای اداره یک مملکت در هزاره سوم همین نتیجه ای را میدهد که می بینید

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali February 5, 2019 12:24 PM

عربستان داره قوانین قبل از انقلاب ایران را تصویب می کند ! جمهوری اسلامی هم قوانین عربستان را ! چه جابه جایی تاسف باری

گزارش یا اعتراض به این نظر


tak tirandaz March 30, 2019 11:06 AM

کودکی که هنوز یاد نگرفته است فرق عروسک با نوزاد چیست را به یکباره مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهند. علاوه بر درد جسمی روح او را هم خرد می کنند تنها به خاطر هوی و هوس هیچ اسم دیگری نمیتوان روی ان گذاشت ,,هر چه بگویید مغلطه است ,

گزارش یا اعتراض به این نظر


kharabetam March 30, 2019 11:33 AM

خطاب به جناب آریان
اولا که من دختر ندارم
ثانیا اگر داشتم و مرد بودی چرا که نه
ثالثا اگر چنانچه کمی به خودت فشار بیاری و کامنت ها را بخوانی حتما در نوشتن کامنت درست و حسابی دقت بیشتری میکنی ما گرفتار افرادی با طرز فکر جنابعالی هستیم

ایران پرس نیوز: دوست گرامی، نوشته آریان خطاب به شما نیست. خطاب به مقام حکومتی است که در یکی از خبرهای این صفحه گفته: باید برای دختران طالب شوهر فکری کنیم

حسن نوروزی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در نشستی در مورد "کودک همسری" مبارزه و مخالفت با ازدواج زودهنگام کودکان را "مقابله با شارع مقدس" خوانده و گفت: «دختر ۱۵ ساله کودک نیست و آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی را دارد.»

به گزارش خبرآنلاین، نماینده رباط کریم و بهارستان با تأکید بر نظرات شماری از مراجع تقلید شیعه مبنی بر ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال عنوان کرد: «ما باید برای دختران طالب شوهر یک فکری بکنیم، نه اینکه مانع ازدواج دیگران هم شویم.»

گزارش یا اعتراض به این نظر


Nader March 30, 2019 01:26 PM

باید کسانی را که با بچه های کوچک ازدواج می کنند متوقف کنن باید کسانی که با بچه های کوچک ازدواج می کنند آلت تناسلی آنان را قطع کنید, سپس هیچ کس با بچه های کوچک ازدواج نمی کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین April 2, 2019 06:01 PM

آشکار نیست که از ۲۳٪ موافقِ کودک همسری٬ چند درسد آنان سودجو هستند و چند درسد مذهبی می اندیشند و چند درسد از روی تنگدستی کودکانِ خود را می فروشند اگرچه میشود پیش بینی کرد که درسدِ آمارِ سودچویان کمترین و تنگدستان بیشترین میباشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


بابک د.د. January 22, 2020 02:29 PM

یکسوی معادله کودک همسری است ، و سوی دیگر 33% پدران و مادران بی شرف قرار دارند که موافق کودک همسری هستند و آماده گی دارند کودکانشان را به فروش برسانند پدران و مادران بی شرف مذهبی

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام February 6, 2021 12:12 PM

وضع ایران در همه ی ابعاد بحرانی است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:
  10758 بازدید |






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved
Cookies on IranPressNews website
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. This includes cookies from Google and third party social media websites if you visit a page which contains embedded content from social media. Such third party cookies may track your use of our website. We and our partners also use cookies to ensure we show you advertising that is relevant to you. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on our website. However, you can change your cookie settings at any time.