آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 فروردین ماه 1398 = 11-04 2019

سقوط دیکتاتور سودان و درس هایی برای ایرانیان

رئیس جمهوری سودان عمرالبشیر توسط ارتش این کشور دستگیر و از مقام خود برکنار شد. وزیر دفاع سودان در یک اعلان تلویزیونی با تاکید بر «سرنگونی» رژیمِ این کشور و دستگیری «مقامات حکومت»، اعلام کرد که یک شورای نظامی برای مدت دو سال ادارۀ موقت کشور را در اختیار گرفته است.

سقوط دیکتاتور سودان و درس هایی برای ایرانیان

عبدالستار دوشوکی

در پی خیزش مردمی و اعتراضات گسترده توده های مردم در طی چند ماه گذشته, لحضاتی پیش ارتش سودان در بیانیه ای پایان استبداد سی ساله عمر البشیر را اعلام نمود. شباهت های فراوانی بین قیام مردمی در سودان و خیزش عمومی دی ماه ١٣٩٦ در بیش از ١٦٠ شهر ایران وجود دارد. اگرچه قیام مردمی در ایران بسیار وسیع تر از قیام ملت سودان بر علیه دیکتاتوری عمر البشیر بود. خیزش موفقیت آمیز مردم سودان نیز همانند انقلاب های تونس و الجزایر بدون وجود رهبر و یا شورای رهبری به سر منزل مقصود رسید. در زمان "بهار عربی" عمر البشیر ادعا می کرد که برخلاف بقیه کشورهای عربی مردم سودان همگی عاشق و طرفدار نظام خود هستند. دقیقا شبیه ادعایی که جمهوری اسلامی دارد. اگرچه این آغاز پیروزی انقلاب سودان است و نه ختم آن. زیرا اگرچه دیکتاتور سقوط کرد, اما پروسه دوساله با ارتش و مخالفت با نقش سیاسی مکرر آن مشخص نیست که چه سرانجامی خواهد داشت. اما می توان گفت دیکتاتور سقوط کرد, اما تا دمکراسی هنوز راه نپیموده وجود دارد.

بعقیده نگارنده عمر البشیر یکی از قسی القلب ترین دیکتاتورهای جهان اسلام بود که حتی توسط دیوان کیفری بین المللی لاهه به اتهام ‌جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی تحت تعقیب بود. ده سال پیش دادستان دیوان کیفری بین المللی در بیانیه ای اعلام کرد در زندان ها و اردوگاه ها نیروهای البشیر مردان را می کشند و به زنان تجاوز می کنند.

امروز روز پایان این دیکتاتور وحشتناک است که با سران بسیاری از کشورهای استبدادزده از جمله روسیه رابطه بسیار خوبی داشت. هفته گذشته نیز عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر، در پی هفته ها تظاهرات گسترده ضددولتی کناره گیری خود از قدرت را اعلام کرد. و پیش از آن نیز دیکتاتورهای فراوانی با خیزش های مردمی سقوط کردند. اکثریت قاطع قیام های موفق و مردمی کشورهای مختلف منطقه نه "رهبر" داشتند و نه "شورای رهبری" و نه دهها رادیو تلویزیون ماهواره ای اپوزیسیون که سودای رهبری انقلاب در سر بپرورانند.

سوال بسیار بدیهی این است که آیا برای پیروزی اعتراضات و قیام مردمی, وجود یک فرد یا شورای رهبری, آنگونه که برخی از هموطنان ادعا می کنند, ضروری است؟ یا بر اساس مستندات عینی و شواهد میدانی, وجود یک رهبری خودخوانده یا خودگمارده برای هدایت و مدیریت قیام مردمی ضروری الزامی نیست؟ براستی چه تشابهات یا اختلافاتی قیام ناکام مردم ایران بر علیه استبداد جمهوری اسلامی را در مقایسه با قیام های موفقیت آمیز دیگر ملل متمایز می کند؟ در درجه اول در سودان و دردیگر کشورها جناحی بنام اصلاح طلب وجود نداشت که مردم را تحت بهانه هایی نظیر انتخاب بین بد و بدتر سرگرم کنند و به استمرار نظام کمک کنند. ثانیا در بین تبعیدیان سودانی و دیگر کشورها, اصلاح طلبان بظاهر مخالف وجود نداشتند تا در طی هر چهار سال بین انتخابات ریاست جمهوری با ابراز مخالفت و مقاله نویسی و مصاحبه و غیره کسب اعتبار کنند؛ اما در زمان انتخابات با هزینه کردن آن مردم را تشویق بکنند برای جلوگیری از خطر "بدتر" به بد رای بدهند و به پای صندوق ها بکشانند. یا بعبارتی با هدفمندی خاص و با در اختیار گرفتن میکروفون رسانه های مختلف و بظاهر مخالف یا "بیطرف" و "حرفه ای" مردم را از ترس عقرب جراره به آغوش مار کذایی غاشیه سوق دهند.

نکته مهم دیگر اینکه در سودان, مخالفان معترض نه رهبر خاص و یا مدعی رهبری بخصوصی داشتند و نه دعوایی برای رهبری بود. لهذا آنها فارغ از دعواهای درونی برای رهبری, متحدانه در مقابل دیکتاتور ایستادند و یکسره فریاد برآوردند که دیکتاتور باید برود؛ که رفت! نکته ظریف دیگر اینکه دولت سودان موفق نشده بود که حول پروژه های عوامفریبانه و دروغین نظیر "گفتمان سودانگرایی" از بخشی ار حاکمیت یا نیروهای امنیتی سودان برای حفظ تمامیت ارضی کشور حمایت کنند, و آدرس اشتباهی به مردم بدهند. کمااینکه طرفداران جمهوری اسلامی در لباس مخالف, پروژه های سپاه و سازمان های امنیتی را تحت عنوان "ایرانگرایی" و حمایت از سپاه برای جلوگیری از فروپاشی کشور در رادیو تلویزیون های بظاهر مخالف تبلیغ می کنند. کارء زار ما ایرانیان بدانجا کشیده است که مثلا رئیس یک تلویزیون فارسی زبان مخالف, با برایان هوک دیدار می کند و خواهان تروریست خواندن سپاه می شود, اما همزمان تلویزیون خود را در اختیار حامیان سپاه تحت عناوین فریبنده و جذاب نظیر " گفتمان ایرانگرایی" مورد تائید نظام جمهوری اسلامی قرار می دهد.

تا زمانی که ما این سردرگمی راهبردی نسبت به اصطلاح ضرورت وجود "رهبری" و این ابهام و دوپهلویی هدفمند را مورد کالبدشکافی و آسیب شناسی علمی قرار ندهیم و خط مشی روشن و مشخصی را اتخاذ نکنیم, نفوذ جمهوری اسلامی در دورن اپوزیسیون و رسانه ها مانع اتحاد ضروری ملت ایران بر علیه جمهوری اسلامی خواهد شد. سوال اینجاست چطور شد اکثریت ملت ها بدون رهبری مشخص, اما با خیزش مردمی مستمر, موفق شدند دیکتاتورها را به زیر بکشند, اما به ما اینگونه القاء می کنند که بدون ایجاد "رهبری" امکان سرنگونی جمهوری اسلامی وجود ندارد؟

در نتیجه بقول رودکی که می گفت "هر که ناموزد ز چرخ روزگار هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار" باید از چرخ روزگار در کشورهای دیگر و از تجارب ملل همسایه و دور بیاموزیم که با شترسواری دولا دولا ره بجایی نمی بریم. اتلاف وقت با اصلاح طلبان, دور باطل ایجاد شوراهای رهبری, اجازه حضور و نفوذ به طرفداران رژیم تحت عناوین فریبنده "ایرانگرایی سپاه" و میدان دادن به تبلیغات مکارانه اصلاح طلبان در رسانه های برونمرزی, و زیاده خواهی جناحی و جنگ های سیاسی غوغاسالارانه حیدری نعمتی و مطلق اندیشی گروهی , عواملی هستند که ما را از بقیه ملل موفق متمایز می کند. زمان آن فرارسیده تا با تواضع و فروتنی بپذیریم که با این کارنامه ناکام نباید با غروری کاذب مدعی شویم: "هنر نزد ایرانیان است و بس". کمی از هنر سودانی ها, الجزایری ها, تونسی ها, مصری ها و دیگران هم یاد بگیریم.

به تاریخ روزی یک دیکتاتور دیگر نیز سقوط کرد, و ما ایرانیان هنوز اندرخم یک کوچه ایم

*******************************

زنی سفیدپوش، سمبل حامیان انقلاب

به دنبال انتشار تصویری از یک زن سودانی معترض در شبکه‌های اجتماعی، یک فعال سودانی حقوق زنان تاکید می‌کند زندگی زنان کشورش در دهه‌های اخیر به صورت بنیادین تغییر کرده است و آن‌ها حالا فریاد انقلاب سر می‌دهند. (فیلم زیر)

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جمعیتی از معترضان سودانی که اکثرشان زنان هستند، گردن کشیده‌اند و تلفن‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا لحظه‌ای که یک زن روی سقف خودرویی ایستاده و برای دیگران سخنرانی می‌کند، ثبت کنند. پیراهن سفیدش با آسمان خارطوم در آن وقت عصر تضاد دارد. او دست راستش را بلند کرده و جمعیت را در سر دادن شعار رهبری می‌کند.

جمعیت فریاد "انقلاب" سر می‌دهند.

این تصویر از نگاه هلا الکریب، فعال سودانی حقوق زنان که "ابتکار استراتژیک برای زنان در شاخ آفریقا" را در دست دارد، لحظه‌ای است که "در ۳۰ سال گذشته منتظر آن" بوده است. واشنگتن پست قادر به تایید هویت این زن نیست اما الکریب می‌گوید پوشش این زن حامل پیامی است. پایگاه بازفید و تعدادی از وبسایت‌های خبری عرب‌زبان او را "علاء صلاح"، دانشجوی ۲۲ ساله رشته مهندسی و معماری معرفی کردند.

به گفته الکریب، پیراهن سفید نخی او پوشش زنان سودان در محل کار است. او می‌گوید: این سمبل یک زن شاغل است؛ یک زن سودانی که قادر به انجام هر کاری است اما همچنان به فرهنگ خودش احترام می‌گذارد. گوشواره‌های او هم جزو زیورآلات سنتی سودان است که مادربزرگ من هم دارد و تمام زنان سودانی از آن دارند و آنها را به دخترانشان می‌دهند. بر روی گونه راست او هم خط‌های سیاه رنگ به چشم می‌خورد. این احتمالا شبیه‌سازی زخم‌های صورت قهرمانان برجسته از گذشته سودان است.

اعتراضات سودانی‌ها در ماه‌های اخیر با شکایت از افزایش هزینه‌های زندگی و مواد غذایی آغاز شده و به سرعت به درخواست برای استعفای عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان تبدیل شد. البشیر از ۱۹۸۹ (حدود ۳۰ سال) قدرت را به دست دارد و سال‌هاست دادگاه بین‌المللی کیفری به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی در صدد بازداشت اوست. معترضان از ارتش می‌خواهند تا حمایت از البشیر را متوقف کند و هدف اکثر شعارهای آنان سربازان هستند. معترضان شعار می‌دهند: "سودان به پا خاست، ارتش به پا می‌خیزد."

زنان در خط مقدم اعتراضات سودان هستند. هلا الکریب، فعال سودانی حقوق زنان معتقد است: زنان سودانی در حالی که با قوانین محدودکننده‌ای مواجه هستند که نوع پوشش‌ و اینکه کجا می‌توانند بروند را به آنها دیکته می‌کند، اما زندگی‌شان به صورت بنیادین در دهه‌های اخیر تغییر کرده است. آنها برای اینکه خودشان هستند، تحت پیگرد قرار می‌گیرند. از آنها بابت پوشیدن شلوار انتقاد می‌شود. جان آنها تهدید می‌شود.

زنی که این تصویر را گرفته است، به سی‌ان‌ان گفت بانویی که روی سقف آن خودرو ایستاده است نماد تمام زنان و دختران سودانی است و او تمام زنان و دختران تحصن‌کننده را ترغیب می‌کرد. او گفت: آن زن قصه زنان سودانی را می‌گوید. او بی‌نظیر است.




www.youtube.com/watch?v=KmH3Nbb_Z7s

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام April 10, 2019 10:48 PM

تمام انقلاب هایی که بی‌ بی‌ سی‌ و سی‌ ان ان حامی‌ آن باشند آخر و عاقبت خوبی‌ نخواهد داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


شازده کوچولو April 11, 2019 12:30 PM

سایت دویچه وله تو تلگرام در۲جاتیتر زده عمرالبشیر از قدرت کنار رفت ،لطفن کسانی که می توانند به این عالی جناب مرور حالی کند که برکنارش کردند ببینید تا کجا رذالت شأن پیشرفته وما مردم راچی تصور می کنند خاهشن اگر میتوانید منعکس فرمایید سپاس

گزارش یا اعتراض به این نظر


مستعار April 11, 2019 07:58 PM

یک نگاه روی نقشه: در جنوب مصر سودان (برکناری البشیر توسط ارتش سودان) در غرب مصر لیبی (حمله نظامیان زیر چتر حمایتی مصر به پایتخت لیبی برای در دست گرفتن قدرت) برکناری ابوفی در الجزایر خودداری مصر از ورود به ناتوی عربی برای رویارویی با جمهوری اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش April 11, 2019 08:38 PM

در این مقاله به نکات بسیار مهمی اشاره شده که درد مهم ما ایرانیان وطنپرست است چرا دیکتاتورها سقوط می کنند اما ما ایرانیان با آن فرهنگ بسیار غنی و تجربه بیش از یک قرن بعد از انقلاب مشروطیت هنوز هم درگیر مشروعیت هستیم آقای دوشوکی سوالات بسیار مهم و خوبی را مطرح کرده اند چرا؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali April 11, 2019 08:50 PM

اینکه برکنارش کردند با انقلاب خیلی فرق می کنه

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران، وطنم، وطنم !!! April 11, 2019 09:42 PM

ای کاش ارتش هم در ایران اسلام زده، کودتا کرده بود و این اسلامگرایان اشغالگر اجنبی شیعه را از قدرت پایین کشیده بود و همه را دستگیر و روانه زندان ها و دادگاههای عدالت ملت ایران کرده بود که عادلانه محاکمه و «پاسخگوی جنایات و تبهکاری های اسلامی» خود به ملت آزادیخواه، ستمدیده و غارت شدهٔ ایران می شدند
در تابستان سال ۱۳۵۹، جمعی از افسران دلیر و ایران دوست ارتش و نیروی هوایی، تلاش گسترده ای برای نجات ایران از اشغال اسلامگرایان اجنبی کردند و طرح «کودتای نوژه» برای سرنگونی رژیم فاسد و منفور اسلامی را فعال کردند، امّا متأسفانه ۴۸ سال قبل از مرحلهٔ عملیاتی شدن کودتا، به خاطر «خیانت» مشتی خائن وابسته به بیگانگان، تمام جزئیات کودتا برملا شد و تمامی کودتاگران بازداشت و بیش از ۱۵۰ تن از بهترین و دلیرترن و با لیاقت ترین پرسنل ارتش ایران بخاطر آزاد سازی ایران از چنگال مخوف استبداد اسلامی، اعدام شدند
رژیم اسلامی هم به سپاس از خیانت توده ای ها، در سال ۱۳۶۰ تمام فعالیت های سیاسی را در ایران ممنوع و از آن پس تعداد زیادی را اعدام کرد
اگر آن خیانت توده ای ها نبود، وطن نیاکان مان، اینگونه امروز «ویران» نمی شد
شاد باد روان آن ۱۵۰ ناجی ایران که جان خود را فدای نجات و آزادی ایران کردند!
ازیکایک آنها در ایران آزاد فردا، به نیکی یاد خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین April 11, 2019 09:51 PM

هنگامیکه مردمِ یک کشور٬ با یک آرمان٬ انگیزهٔ بیرون کردنِ دیکتاتور را داشته باشند٬ هر یک تن برایِ خودش یک رهبر است و آنها نیازی به رهبری که آنها را راهنمایی کند٬ ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


احمد April 11, 2019 09:52 PM

شادکام و پیروز باشید
نظر من این است که آقای دوشوکی درست می گوید ما تا زمانی اسیر این اصلاح طلبان فریب کار هستیم آش همین آش و کاسه همین کاسه این سیاسیون ایرانی باید به این نقشه جمهوری اسلامی آگاهی پیدا کنند و اصلاح طلبان را از خود دور کنند اما می دانم که آنها برخی رسانه های خارج از کشور را قرق کرده اند پس چه کار باید کرد امیدوارم آقای دوشوکی چاره و راه کاری ارائه بدهند که در مقابل این همه توطئه چه کار باید کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


محسن همدانی April 11, 2019 10:10 PM

یکی از اصلاح طلبان دو رو اکبر گنجی است که باید او را افشا کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


سهراب April 11, 2019 10:17 PM

آقای دکتر دوشوکی راهکار عملی و پیشنهادی شما چیست یعنی در عمل دقیقن چه کار باید کرد؟
انتقاد راهکار نیست باید پیشنهاد عملی ارائه داد از شما که جزو روشنفکران و سران اپوزیسیون هستید انتظار راه کار است و نه همیشه مقالات انتقادی

گزارش یا اعتراض به این نظر


پیروز April 11, 2019 10:34 PM

جناب دکتر دوشوگی برای رسیدن به هدفی که شما و سایر ایران دوستان انتظارش را میکشند
یا باید حمایت سایر قدرت های جهانی را پذیرفت پذیرفت
یا باید آلترناتیو منسجم و مورد اعتمادی داشت
و یا اینکه به همراه حمایت قدرت های جهانی آلترناتیوی ( مثل خمینی ) داشت
ولی در مورد مخالفت شما با اینکه "هنر نزد ایرانیان است و بس" نیست موافقم

گزارش یا اعتراض به این نظر


ای ضحاک ماردوش، آماده باش !!! April 11, 2019 10:36 PM

ای ضحاک ماردوش، امروز را شاهد هستی؟
حکومت مستبد عمرالبشیر هم برای همیشه در گورستان تاریخ مدفون شد

روز شکست و سقوط تو و «رژیم ملعون اسلامی» تو هم فرا خواهد رسید، آماده باش !
هیچ نیروی در مقابل ارادهٔ راسخ ملت ایران برای برقراری آزادی، عدالت، امنیت و حقوق انسانی خود، تاب مقاومت و ایستادگی نخواهد داشت، نه تو، نه سپاهیان تو و نه بسیجیان تو!
همه شما مستبدان اشغالگر اجنبی، رفتنی خواهید بود و در گورستان تاریخ ایران زمین برای همیشه مدفون خواهید شد
ایران، وطن ما ایرانیان متمدن است و متعلق به تمام ما قومیت های اصیل ایرانی!
شما اسلامگرایان خون آشام، غارتگر و اشغالگر اجنبی به پایان خط استیلا و اشغال خود در این مرز و بوم اهورایی نزدیک شده اید

گزارش یا اعتراض به این نظر


طلوع خورشید آزادی !!! April 11, 2019 11:38 PM

بدون شک این تحولات اخیر سیاسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در کشورهای الجزایر و سودان، در آیندهٔ سیاسی ایران هم نقش مهم و به سزایی در راه رسیدن به آزادی، دمکراسی، عدالت، حقوق انسانی، امنیت و خواسته های برحق ملت ایران، ایفا خواهند کرد
بدون تردید ایران اشغالی ما، در تلاطم و آبستن یک سری وقایع تاریخی وعظیم سیاسی، فرهنگی، مذهبی و عرفی درآیندهٔ نه چندان دور در تاریخ خود خواهد بود
عقربه های ساعت هرگز به طرف گذشته حرکت نخواهند کرد و زمان هرگز به گذشته برنخواهد گشت جهان بشریت هرگز، به طرف گذشته قدم بر نخواهد برداشت
ایران، ملت آزادیخواه ایران و رژیم در حال مرگ جمهوری اسلامی در یکی از مهمترین و حیاتی ترین لحضات تاریخ معاصر ایران قرار دارند
و سرانجام ایران و ملت متمدن ایران برای همیشه از یوغ «استبداد خونین اسلامی» رهایی خواهند یافت

گزارش یا اعتراض به این نظر


مرگ بر جمهوری اسلامی و پیروانش April 12, 2019 12:16 AM

پلنگ ایران زمین کاملا باهات موافقم mer30 هموطن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:
  8414 بازدید |






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved
Cookies on IranPressNews website
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. This includes cookies from Google and third party social media websites if you visit a page which contains embedded content from social media. Such third party cookies may track your use of our website. We and our partners also use cookies to ensure we show you advertising that is relevant to you. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on our website. However, you can change your cookie settings at any time.