آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 دی ماه 1390 برابر با 2012 Friday 20 January

مجوز کار تلویزیون رژیم در بریتانیا لغو شد

رادیو آلمان: مجوز کار "پرس تی وی" از سوی نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا لغو شد. شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان دولت ایران پیش از این به علت پخش "اعترافات" مازیار بهاری، در زمان بازداشت‌اش، به پرداخت جریمه محکوم شده بود.

نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا (آفکام) اعلام کرد مجوز کار "پرس تی وی"، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی در بریتانیا را لغو کرده است. "آفکام" روز جمعه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) اعلام کرد که متقاعد نشده پرس تی وی بر برنامه‌هایی که پخش می‌کند کنترل دارد. در بریتانیا پخش برنامه بدون مجوز نیز جرم است.

این شبکه تلویزیونی که همواره فعالیت آن در بریتانیا به علت آن‌چه «نقض بی‌طرفی» و «تبلیغ سیاست‌های رژیم سیاسی ایران» خوانده می‌شود، با انتقاداتی همراه بوده، از سال گذشته و به علت پخش "اعترافات" مازیار بهاری در آستانه‌ی قطع برنامه‌ها قرار گرفت.

شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی متهم شد که خبرنگار خود را در هنگام بازداشت این روزنامه‌نگار برای مصاحبه با او به زندان فرستاده و "اعترافات" بهاری را به عنوان مصاحبه پخش کرده است.

مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی-کانادایی هفته‌نامه "نیوزویک"، پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ در ایران زندانی شد. وی که خرداد آن سال بازداشت شده بود، پس از ١٢٠ روز با سپردن ٣٠٠ میلیون تومان وثیقه، آزادی موقت خود را بازیافت. بهاری در این مدت مجبور به «اعترافات تلویزیونی» شد.

شبکه‌ی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی از سوی بهاری متهم شد که از این "اعترافات" به عنوان مصاحبه بهره برده است.

پرس تی وی برای این مصاحبه به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند جریمه محکوم شد ولی علیرغم گذشت مهلت نهایی – اوایل ژانویه – این مبلغ را نپرداخت.

آفکام روز جمعه پرس تی وی را «بی‌تمایل و ناتوان» از پرداخت جریمه معرفی کرد. این نهاد علاوه بر این به این نتیجه رسیده که خط‌مشی رسانه‌ای پرس تی وی که از تهران تعیین می‌شود، قوانین رسانه‌ای بریتانیا را نقض می‌کند.

آفکام در نوامبر ۲۰۱۱ این شبکه‌ی تلویزیونی را متهم کرد که در ماجرای اعزام کشتی‌های کمک‌رسانی به غزه نیز مقررات مربوط به بی‌طرفی را نقض و از اسرائیل به‌طور یک‌جانبه انتقاد کرده است.

مازیار بهاری، پس از ترک ایران، به طور غیابی به بیش ۱۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بی‌اعتنایی ایران به راه‌های جایگزین آفکام

آفکام پیش از این دو راه جایگزین در مقابل پرس تی وی قرار داده بود، اما این شبکه به هیچ‌یک از آن‌ها توجه نکرد. یکی از این راه‌ها انتقال مرکز کنترل و برنامه‌ریزی پرس تی وی به بریتانیا و دیگری انتقال مجوز پخش این شبکه به ایران بود؛ موضوعی که با اعتراض جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

خبرگزاری ایسنا در زمان انتشار جوابیه پرس تی وی در اوایل دی‌ماه از «مسيرهای طراحی‌شده توسط آفکام» سخن به میان آورد که «در هر صورت به قطع برنامه‌های اين شبکه از ماهواره اسکای منجر خواهد شد.»

پرس تی وی در آن زمان اقدام آفکام برای تعیین جریمه و راه‌های پیشنهادی جایگزین از جمله انتقال دفتر لندن به تهران را «تلاش‌های باطلی برای سرکوب آزادی بیان» خواند و از آن به عنوان «لکه ننگی» در کارنامه بریتانیا نام برد.

روز یازدهم دی‌ماه هم محمد سرفراز، معاون برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به ایرنا از «بسته شدن حساب‌های پرس تی وی» خبر داده بود.

آفکام با ماهواره ‌اسکای که برنامه‌های پرس تی وی را پخش می‌کند، برای خروج این شبکه از جدول برنامه‌ها تماس گرفته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved