آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 بهمن ماه 1390 برابر با 2012 Wednesday 25 January

افزایش قربانیان سوء‌مصرف مواد‌مخدر در کشور

روزنامه شرق: كارشناسان از مرگ بيش از 80 درصد مصرف‌كنندگان شيشه توليد داخل بعد از گذشت دو سال خبر مي‌دهند. اين در حالي است كه آمار مرگ و مير معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه‌درصد افزايش داشته است.
به گزارش مهر، مافياي قاچاق مواد در سال‌هاي اخير بيشتر فعاليت خود را بر شيوع مصرف مخدرهاي صنعتي در كشور متمركز كرده‌ به نحوي كه قيمت ماده مخدر شيشه در سال‌هاي ابتدايي (دهه 80) حدود 80 ميليون تومان و در سال 90 با كاهش 400 درصدي به دو ميليون تومان رسيده است.
اين در حالي است كه دكتر محمدعلي جعفرنژاد كارشناس اعتياد از مرگ بيش از 80 درصد مصرف‌كنندگان شيشه توليد داخل بعد از گذشت دو سال خبر مي‌دهد و در اين باره به مهر مي‌گويد: به دليل وجود برخي از اسيدهاي كشنده و خطرناك در ماده مخدر توليد شيشه اين ماده پس از 6 ماه مصرف اثرات زيانباري را روي مغز برجاي گذاشته و باعث مي‌شود فرد با آسيب‌هاي مغزي و مرگ روبه‌رو شود.
معتادان به شيشه پس از دو سال به علت افزايش مصرف و آسيب ديدن مغز و عروق قلبي جان خود را از دست مي‌دهند. البته افرادي كه از چنگال مرگ رهايي يابند نيز با ضايعات مغزي از جمله از كار افتادن قدرت درك و حواس مواجه مي‌شوند. دكتر محمود خدادوست رييس مركز تحقيقات پزشكي قانوني كشور نيز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام آخرين آمار مرگ و مير بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در 9 ماهه نخست سال‌جاري گفت: اين آمار نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد كه آمار مرگ و مير معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزايش داشته است. به گفته اين مقام مسوول در پزشكي قانوني كشور آمارها نشان مي‌دهد كه تهران آلوده‌ترين و كردستان پاك‌ترين شهر از معتادان به مواد مخدر است.
در همين رابطه احمد شجاعي رييس سازمان پزشكي قانوني كشور نيز اعلام كرده بنابر آمار رسمي حدود دو ميليون معتاد به مواد مخدر در كشور وجود دارد و از جمعيت 70 ميليوني ايران، 10 ميليون نفر به طور مستقيم با معضل اعتياد دست به گريبان هستند و از آنجايي كه داروهاي خياباني به صورت ناخالص تهيه مي‌شود و همواره حاوي مواد افزودني بسيار است با رواج مصرف اين‌گونه مواد بالاخص در فرم تزريقي، شاهد افزايش مرگ و مير ناشي از سوءمصرف آنها هستيم به طوري‌كه در سال گذشته بيش از سه هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند.درجدول روبرو تعداد مرگ و مير معتادان كشور بر اثر سوءمصرف استفاده از مواد مخدر به تفکیک استان‌های مختلف کشور دیده می‌شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved