آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 12 September

التهاب در بازار ارز، نشان ورشکستگی کامل رژیم

جعفر پویه

التهاب در بازار ارز، نشان ورشکستگی کامل رژیم ولایت فقیه

التهاب در بازار ارز همچنان ادامه دارد. دولت احمدی نژاد به دلیل نداشتن برنامه ای مشخص، ناتوان از کنترل این وضعیت، با اقدامات واکنشی خود به آشفتگی هرچه بیشتر آن دامن می زند.

در روزهای گذشته به ناگهان بازار ارز دچار تنش شد و ارزش برابری ارزهای خارجی با ریال به بیش از دو برابر افزایش یافت. دلار از مرز 2600 تومان عبور کرد و ارزش یورو از 3320 تومان بیشتر شد. این وضعیت، زنگ خطر را برای بسیاری به صدا در آورد، چنانکه صرافان برای تصمیم گیری درباره این گرانی جلسه اضطراری تشکیل دادند. اما مسوولان دولتی با سکوت خود، تماشاچی این بلبشو ماندند و ابهامات را بیشتر کردند.

به عقیده بسیاری، دولت برکشیده ی رهبر و ولی فقیه رژیم بدون نگرانی دست روی دست گذاشته و سقوط ارزش پول ملی را به فال نیک می گیرد، زیرا تنها ارایه دهنده ارز به بازار است و با ادامه این وضعیت می تواند از قبل تفاوت نرخ ارز مرجع و بازار آزاد، مبلغ کلانی به جیب بزند. هرچند روز گذشته (سه شنبه) اندکی قیمتهای کاهش داشت، اما نوسانات لحظه ای خود گواه بی ثبات در بازار است.

اما واقعیت این است که دولت فشل احمدی نژاد ناتوان از کنترل بازار ارز، به تماشاچی تبدیل شده و نمی تواند این بحران را مدیریت کند.

در واکنش به این ناتوانی است که صدای اعتراض مجلس نشینان بلند می شود. احمد توکلی می گوید: "اطلاعاتی که در اختیار همکاران قرار دادم، نشان می‌دهد که دولت تعمداً ارز توزیع نمی‌کند. این نشان می‌دهد تعمدی در کار است و باید دید علت چیست که دولت ارز توزیع نمی‌کند. در عرض ۷ روز ۵۵ درصد ارزش پول کم شده است."

همزمان، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آخوندی نیز گفت: "بانک مرکزی از سه هفته قبل عرضه‌ی ارز به بازار را متوقف کرده و این اقدام باعث بالا رفتن شدید قیمتها شده است."

اما با این همه بسیاری از علت این آشفتگی اطلاع دارند و با خاک ریختن روی آن سعی می کنند دولت را مقصر این وضعیت نشان دهند. در حالیکه اقتصاد کشور ورشکسته است و رشد سرسام آور نقدینگی از یک طرف و عدم اعتماد مردم به رژیم و تلاش آنها برای تبدیل دارای خود به پولی دیگر باعث شده تا تلاطم در بازار ارز هر چه بیشتر شود، پایوران رژیم دروغ می گویند و علت را چیز دیگری جلوه می دهند.

در مورد این عدم صداقت و دروغگویی، اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور می‌گوید: "مسوولین بانک مرکزی با مردم صادق باشند. اگر یک هفته است که ارزی وارد بازار نمی‌کنید، با صداقت بگویید چرا این کار را می‌کنید."

این در درحالی است که عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش قیمت ارز دولتی دفاع می کند و می گوید: "افزایش قیمت ارز به معنی گران تر شدن قیمت کالاهای خارجی است که این خود باعث کاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می شود."

این دفاعیه بی ارزش در حالی بیان می شود که بخشی از واردات کشور را کالاهای واسطه ای یا مواد اولیه بسیاری از کارخانه های داخلی تشکیل می دهد. گرانی ارز مواد اولیه وارداتی مورد نیاز کارخانجات را گران تر می کند و کارخانه های کشور که زیر بار هدفمندی یارانه ها هزینه تولیدشان بسیار بالا رفته را نه تنها ناتوان از رقابت بلکه به تعطیلی کامل می کشاند که اکنون اتفاق افتاده است.

با این حساب، التهاب در بازار ارز، ورشکستگی کارخانجات تولیدی، سقوط ارزش پول ملی و بحران فراگیر در همه عرصه های کشور را نشان می دهد.

دولت ناتوان احمدی نژاد که به تازگی حمایت پر و پیمان رهبر و ولی فقیه رژیم را نیز دریافت کرده، در چنبره بحران گرفتار است. تحریم بین المللی، عدم فروش نفت، ناتوانی از انتقال ارز به داخل کشور و در راس آنها عدم اعتماد مردم به رژیم، علل این آشفتگی و التهاب است.

مردم دیگر به هیچ وجه دروغهای پایوران رژیم را باور نمی کنند و برای قول قرار های آن کوچکترین ارزشی قایل نیستند. به همین علت تلاش می کنند تا دارایی خود را از پول بی ارزش رژیم ولایت فقیه، به ارز دیگری تبدیل کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved