آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 12 September

حبابی که مردم عادی را متضرر می کند

سایت الف: شلوغی بازار ارز، حاصل رشد شتاب گونه ای است که مردم کوچه و بازاری را با تصور چند برابر کردن اندوخته اندک خود، از کار و فعالیت باز داشته و از صحنه تلاش به میدان ارز فروشها کشانده است. شتاب حال حاضر بازار نشان دهنده رشد تقاضا و انباشت دلار توسط سرمایه های خردی است که در فکر دلار سه هزاری، تمام بضاعت مادی خود را به دلاری تبدیل کرده که رشد اولیه آن با بی تدبیری دولت و سیاست های پولی بانک مرکزی در بی ارزش کردن پول ملی اتفاق افتاد. اما رشد شدید آن در چند روز اخیر مرهون ترس مردم عادی از بی ارزش شدن سرمایه های اندک ریالی و نارضایتی از میزان درامدی آنهاست.

اگر چه مقدار عمده ای از افزایش نرخ دلار حاصل احتکار دلارهایی است که از سرمایه های کلان و سیل نقدینگی های مدیریت نشده ی دولتی ایجاد شده ولی بی شک نرخ کنونی دلار تا حدی کاذب است. پیش بینی دلار سه هزاری در صورتی تحقق می یابد که سیاست های پولی و ارزی دولت در دراز مدت ادامه پیدا کند نه به این صورت که با ایجاد بازار روانی قیمت واقعی آن به این مبلغ برسد.

سرمایه های کلان، ارزهای نرخ های پایین را با این امید انبار کرده تا با ورود سرمایه های دو سه میلیونی مردم عادی، به صورت قطره ای با قیمتی کاذب حاصل دسترنج آنان را مایه ای برای سودهایی که هیچگاه در عرصه تولید محقق نمی شود قرار دهد و این جریان تا زمانی ادامه می یابد که بخش اعظمی از این انتقال ارز صورت گیرد و یک شوک باعث هجوم دوباره میلیونها چند هزار دلاری به بازار برای جلوگیری از ضرر شود.

حبابی که در حال شکل گیری است حاصل افزایش ابتدایی معقول نرخ دلار به واسطه سیاستهای پولی است که حتی مدیران بانکی خود به بی ارزش کردن پول ملی اذعان دارند. آنجا که مدیران بانک مرکزی دلیل توقف پیش فروش سکه را جلوگیری از حراج کردن ذخایر ملی بدانند به این موضوع اعتراف می کنند که بی ارزشی پول ملی تنها حاصل دخالت عده ای در بازار نیست بلکه سیاستهای دولتی است که با ایجاد سود اولیه، سرمایه های کلان حاصل از رشد نقدینگی را به این بازار هدایت کرده است. اما ضرر کنند گان مردم عادی هستند که دلار دو هزار و ششصد و هفتصدی را به امید سودی می خرند که با ترکیدن حباب به زیان پانصد و ششصد تومانی تبدیل می شود. شوکی که شاید خبر ناگهانی شروع به کار بورس ارز باشد و بعد از فرار چند ماهه از انتقادات مدیران بانکی،با افتخار تمام این ضرر مردم عادی را موفقیت خود در کنترل بازار افسار گسیخته ارز می نامند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved