آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 28 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Friday 19 October

آمریکا در پی ترغیب امارات برای قطع واردات نفت ایران

بنا به گفته دیپلمات ها و منابع آگاه در صنایع نفت و گاز، ایالات متحده برای متقاعد کردن دوبی به منظور قطع واردات نفت از ایران در حال مذاکره با مقامات امارت متحده عربی است.

به گزارش صدای آمریکا، در شرایطی که آمریکا بر صنعت نفت و گاز ایران تحریم های گسترده ای اعمال کرده است، دوبی و برخی از کشورهای عرب تولیدکننده نفت به دلیل محدود شدن منابع سوخت نگرانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات ایالات متحده سرگرم «شرکت ملی نفت» امارات متحده عربی هستند تا منبع دیگری برای واردات نفت خود بیابد اما دوبی کماکان از ایران نفت می خرد.

یک منبع وابسته به صنایع نفت امارات متحده عربی می گوید «مقامات آمریکا از شرکت ملی نفت امارات خواسته اند تا واردات نفت از ایران را متوقف کند، اما واردات نفت ایران به دوبی که از کمبود سوخت رنج می برد، هنوز ادامه داد».

یک مقام ایالات متحده می گوید «ما فرمان اجرایی کاخ سفید را در اختیار داریم و با امارات متحده عربی همکاری می کنیم تا واردات خود را کاهش دهد».

فروش نفت خام و فرآورده های نفتی تصفیه شده بزرگترین منبع درآمد ایران محسوب می شود. دوبی بزرگترین خریدار این نوع فرآورده ها است و خریداران آسیایی، از جمله چین در رده بعدی قرار دارند.

«شرکت ملی نفت» امارات، میعانات را در پالایشگاه جبل علی در دوبی تصفیه می کند تا سوخت دو میلیون ساکن این شهر، که بیشتر آن ها مهاجر و اغلب ثروتمند هستند را به نرخ ارزان فراهم کند.

صادرات نفت خام ایران در پی اعمال تحریم های ایالات متحده و کشورهای اروپایی در طی سال جاری به نصف و در نتیجه درآمدهای نفتی این کشور به شدت کاهش یافته است.

براساس ارزیابی برخی از تحلیگران بازار، حجم واردات میعانات دوبی از ایران در طی سال گذشته تقریباً بیست درصد افزایش یافت. منابع مطلع و آشنا با صنعت نفت منطقه خلیج فارس گفتند شرکت ملی نفت دولت امارات هنوز برای ورود کالاهای نفتی با ایران داد و ستد دارد.

یک دیپلمات غربی از گلایه عربستان سعودی از شرکت ملی نفت امارات خبر داده است.

این دیپلمات گفته است «مقامات عربستان سعودی از این که یکی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران حمایت و تاثیر تحریم ها را تضعیف می کند، ناخشنود هستند و آن ها احساس خود را به صورت علنی ابراز کرده اند».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved