آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 آذر ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 02 December

احتمال توافق در مذاکرات آتی تهران و آژانس کم است

سایت فرارو- به گفته یک تحلیل گر مسائل بین المللی در آستانه دور جدید مذاکرات فنی – حقوقی تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فضا سازی‌های رسانه‌ای به منظور تحت فشار قرار دادن و تنگ کردن فضا علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است تا اینکه در مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امتیازاتی را به آژانس دهد.

حسن بهشتی‌پور با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: ارایه تحلیل برخی رسانه‌های خارجی پس از ارایه پاسخ نمانیده جمهوری اسلامی ایران به ۵۰ سوال مطرح حول محور برنامه هسته‌ای ایران مبنی بر اینکه این پاسخ‌ها بدبینی‌های عمیقی در مورد آینده مذاکرات به وجود آورده است در راستای همین فضا سازی‌ها قابل تفسیر و تحلیل است.

وی افزود: جای تاسف دارد تداوم شفاف سازی و پاسخ به ابهامات حول محور برنامه هسته‌ای ایران، پاسخ آقای سلطانیه به ۵۰ سوال مطرح درباره برنامه هسته‌ای ایران عدم همکاری جمهوری اسلامی ایران تفسیر شود در حالی که منطقی آن است که از این پاسخ‌ها استقبال شود.

این تحلیل گر مسائل بین الملل ادامه داد: برعکس آنچه که مطرح شده غربی‌ها با این فضا سازی‌های اخیر نشان داده‌اند که برخلاف ادعا‌هایشان به دنبال دریافت پاسخ به سوالات و ابهامات درباره برنامه هسته‌ای ایران نیستند و برای آن‌ها نه تنها موضوعات فنی و حقوقی اهمیت ندارد بلکه نگاه و رویکردشان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران سیاسی است و بهانه جویی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که اهداف دیگری را مد نظر دارند.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه از جمله این بهانه‌ها بازدید از سایت پارچین است گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی بهانه بازدید از سایت پارچین را مبنای اختلاف با جمهوری اسلامی قرار داده است که اساسا بازدید از این سایت در حیطه اختیارات آژانس نیست.

وی افزود: بر اساس پیمان ان پی تی، آژانس تنها موظف به بازدید از مکان‌های اعلام شده از سوی کشورهای عضو است که در آن فعالیت هسته‌ای انجام می‌گیرد. این در حالی است که اولا پارچین نه مکان اعلام شده از سوی ایران به آژانس است و ثانیا این سایت بر اساس آنچه که تاکنون بار‌ها تاکید شده است یک پایگاه نظامی است.

این تحلیل گر مسائل بین الملل تصریح کرد: بنابراین درخواست آژانس برای بازدید از این سایت نه برپایه پیمان ان‌پی‌تی بلکه برپایه الحاقیه این پیمان است. براساس این الحاقیه، بازرسان آژانس، این اختیار را پیدا خواهند کرد که حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از هر نقطه‌ای چه اعلام شده و چه نشده از سوی کشور میزبان بازدید داشته باشند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران همچون بیش از ۱۰۰ کشور این پروتکل را امضا نکرده است.

بهشتی‌پور تاکید کرد: با این حال بازهم جمهوری اسلامی ایران به طور کامل بازدید از این سایت را رد نکرده بلکه حضور بازرسان در پارچین را منوط و مشروط به حصول توافقی در یک چارچوب مشخص کرده است از جمله اینکه این درخواست آخرین درخواست آژانس باشد نه اینکه باز شدن درهای سایت پارچین به روی بازرسان آژانس، آغازی باشد بر طرح درخواست‌های مشابهه برای بازدید از سایت‌های نظامی دیگر.

وی افزود: در ضمن پیش از هرگونه موافقتی جمهوری اسلامی ایران خواستار دریافت مدارک و مستنداتی است که در آن ادعا شده است که در پارچین فعالیت‌های هسته‌ای صورت گرفته است. با این حال آژانس تنها پا را در یک کفش کرده است که بازرسان از پارچین بازدید کنند بدون آنکه سندی ارایه دهند.

این تحلیل گر مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: در حالی آژانس بر بازدید از پارچین پافشاری می‌کند که از ۱۹۶۸ تاکنون سابقه نداشته است که این نهاد بین المللی درخواست بازدید از یک سایت نظامی کشوری عضو آژانس را مطرح کرده باشد.

بهشتی‌پور در ادامه درباره تهدید جمهوری اسلامی ایران به خروج از پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) گفت: پاسخ آقای سلطانیه درباره این تهدید واضح بود؛ ایشان اعلام کردند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران با وجود قبول پیمان ان پی تی نتواند به چرخه کامل سوخت هسته‌ای که غنی سازی هم جزو آن است دست یابد و در مقابل تاسیسات هسته ای‌اش هم دائما تهدید به حمله شود ضرورتی ندارد که در این پیمان باقی بماند.

وی افزود: با این حال رسانه‌های غربی تنها بخشی که جمهوری اسلامی ایران از ان پی تی خارج می‌شود را دستمایه تحلیل و فضاسازی قرار داده‌اند در حالی که اصلا جمهوری اسلامی ایران بنای خروج از ان پی تی ندارد چرا که برپایه قبول این پیمان است که تاکید دارد برنامه هسته ای‌اش صلح آمیز است.

این تحلیل گر مسائل بین الملل با اشاره به دور تازه مذاکرات فنی و حقوقی تهران و آژانس که ۲۳ آذرماه دوباره از سر گرفته خواهد شد گفت: با توجه به فضا سازی سنگینی که بار دیگر غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند بعید است که نه ایران بلکه هیچ کشور دیگری تحت فشار حاضر باشد امتیازی بدهد و امتیازی بگیرد.

وی در خاتمه بر اساس فضای حاکم پیش بینی کرد که احتمال توافق دو طرف در این دور از مذاکرات کمتر از ۱۰ درصد است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved