آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Thursday 24 January

کیسینجر: وقت برای رژیم تهران تنگ می ‌شود

وزیر امور خارجه‌ آینده‌ آمریکا از اتخاذ سیاستی سخت در قبال رژیم تهران خبر داد.

به گزارش رادیو آلمان، جان کری، وزیر خارجه‌ آتی ایالات متحده‌ آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در قبال برنامه‌ی اتمی رژیم تهران خط مشی سختگیرانه‌ای در پیش خواهد گرفت.

کری که روز پنجشنبه (۲۴ ژانویه/۵ بهمن) در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با نمایندگان سنا شرکت کرده بود گفت، ما هر کار که لازم است انجام خواهیم داد تا از تسلیح هسته‌ای رژیم تهران جلوگیری کنیم.

وی افزود که فرصت رژیم تهران برای همکاری با جامعه‌ جهانی در حال سپری شدن است.


وقت برای رژیم تهران تنگ می ‌شود

هنری کیسینجر، یکی از معماران باتجربه‌ سیاست خارجی آمریکا نیز در همایش سالانه‌ اقتصادی داووس در سوئیس، تحلیلی از اوضاع منطقه‌ی خاورمیانه ارائه داد که در آن رژیم تهران نیز از جایگاهی کانونی برخوردار است.

در بخشی از این تحلیل که در روزنامه‌ی سوئیسی "نویه تسورشه" به چاپ رسیده است، کیسینجر خاطر نشان ساخته که نهادهای بین‌المللی مدت‌ها بر این نظر بودند که رژیم تهران نباید صاحب سلاح اتمی شود.

به نظر کیسینجر، ولی از آنجا که رژیم تهران ظاهرا با همه‌ی توان در پی تسلیح اتمی است، این پرسش مطرح می‌شود که جامعه‌ی جهانی باید در قبال این رژیم چه واکنشی نشان دهد. به همین دلیل موضوع رویکرد نسبت به رژیم تهران یکی از موضوعات اصلی در سیاست خارجی آمریکاست.

کیسینجر معتقد است که اساسا باید تعریف کرد، از ظرفیت‌های هسته‌ای چه فهمیده می‌شود و در چه شرایطی باید در قبال آن واکنش نظامی نشان داد. پرسش دیگری که در پی این پرسش می‌آید این است که چه کشوری باید واکنش نظامی نشان دهد.

کیسینجر اقدام تکروانه‌ی اسرائيل را در این زمینه با دیدی انتقادی می‌نگرد. او طرفدار آن است که به مذاکرات دیپلماتیک برای یافتن راه حلی هنوز شانس داده شود. ولی کیسینجر همزمان با صراحت و شفافیت می‌گوید که اگر رژیم تهران بخواهد در این مذاکرات وقت‌کشی کند تا فن‌آوری اتمی خود را توسعه دهد، اوضاع خیلی زود خطرناک می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved