آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Thursday 24 January

هفته سیاه محیط بانان ایران، با سه کشته و..

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

هفته سیاه محیط بانان ایران، با سه کشته دو مجروح و یک حکم اعدام

از: سپهر سلیمی
www.savepasargad.com


کشته شدن دو محیط بان و یک جنگل بان، صدور حکم اعدام برای یک محیط بان و مجروح شدن دو محیط بان در روزهای گذشته هفته سیاهی را برای محیط بانان ایرانی خلق کرد.

در آخرین روز دی ماه، دو محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در حین انجام ماموریت و گشت زنی در منطقه حفاظت شده جهان نما به دلیل شکسته شدن سطح یخ زده یک آب بند دچار سانحه شدند و جان باختند. این دو محیط بان از نیروهایی بودند که حدود 6 ماه پیش به استخدام اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در آمده بودند.

همچنین در همین روز، «رضا ارغوان قرقبان»، جنگل بان منابع طبیعی خراسان شمالی که برای گشت زنی به منطقه قرق جنگلی رفته بود در منطقه «تنگه زار» به قتل رسید.

فرمانده یگان حفاظت ازجنگل ها و مراتع کشورنیز در این باره گفته است: رضا ارغوان با یک دستگاه موتور سیکلت برای گشت زنی عازم منطقه جنگلی قرق شده بخش زار بجنورد شده بود وفردای آن جسد او که به شکل بسیار دلخراشی با چاقو به قتل رسیده بود در منطقه صعب العبور کویینک پیدا شد.

در سومین روز بهمن ماه خبر رسید که «غلامحسین خالدی» محیط‌بان ۳۸ساله منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شده است. غلامحسین خالدی به همراه همکارانش در تیرماه 1389 با 4 شکارچی مسلح که یک کل را در منطقه دنا کشته بودند مواجه می شود که پس از اعلام ایست از سوی محیط بانان، شکارچیان بسوی او حمله می کنند و سرانجام در درگیری پسش آمده یکی از شکارچیان کشته می شود.

غلامحسین خالدی بعد از «اسعد تقی‌زاده»، دومین محیط‌بان منطقه «دنا» است که حالا بعد از دو سال و ۹ ماه زندان، به انتظار مرگ نشسته است. به گزارش شرق، دومین قربانی مقابله مسلح با شکارچیان غیرمجاز آن‌طور که خودش از زندان و وکلایش در «یاسوج» و اصفهان می‌گویند به «علم قاضی» و به قید «احتمالا» قاتل فرض شده و در حکمی که حالا مورد اعتراض است، به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده است.

و خبر آخر آنکه در چهارم بهمن ماه دو محیط بان دیگر در استان هرمزگان در حین انجام مأموریت با تیراندازی شکارچیان متخلف مجروح شدند.

در این خصوص فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان ، درحین گشت و کنترل به سه نفر شکارچی برخورد کردند که دارای اسلحه کلاشینکف بوده و دو راس بز وحشی را شکار کرده بودند. شکارچیان در برابر محیط بانان مقاومت کرده و با شلیک اسلحه دو نفر از محیط بانان را مجروح کرده و از منطقه متواری می شوند.

بنا بر گزارش نشریه شرق، کشتار محیط‌بانان و جنگلبانان کشور در سه دهه اخیر که این روزها شمار آنها از مرز 140 نفر هم گذشته در حالی شدت گرفته که با وجود کشته شدن 114 محیط‌بان و بیش از 20 جنگلبان در سه دهه اخیر اما تاکنون در هیچ موردی قاتلان این حافظان طبیعت شناسایی نشده یا اگر هم شناسایی شدند به اشد مجازات محکوم نشدند. تنها در یک مورد و در سال 1383 زمانی که ناصر پیروی، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال توسط یک گروه شش نفره ربوده و به طرز فجیعی به قتل رسید، ‌دو نفر از قاتلان اصلی او که یکی از آنها نظامی هم بود به اعدام محکوم شدند و حکم اعدام در مورد هر دو قاتل در سال 1386 به اجرا درآمد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved