آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 25 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Wednesday 13 February

با حذف کشتی از المپیک کشتی ایران ضربه فنی شد

متاسفانه انگار موضوع برای کمیته ملی المپیک ما چندان اهمیت ندارد. مسئولین کمیته ملی المپیک ما یا در جریان نیستند که این یک ضایعه دردآور است و یا اینکه مطلع هستند و هیچ اقدامی انجام نداده اند که این هم ضایعه ای اسفبارتر است.

به گزارش آخرین نیوز، با تصمیم کمیته بین المللی المپیک کشتی از جمع ورزش های المپیک 2020 حذف شد تا راه را برای رشته های جدید باز کند.انتخاب رشته ای که در المپیک 2020 جایگزین کشتی خواهد شد در جلسه کمیته بین المللی المپیک در شهر بوینس آیرس در ماه سپتامبر انجام خواهد شد. رشته های بیس بال، کاراته، اسکیت، صخره نوردی، اسکواش، ویک بوردینگ و ووشو از نامزدان جایگزینی کشتی در المپیک 2020 هستند که عواملی چون حق پخش تلویزیونی، فروش بلیط، سیاست های ضد دوپینگ و محبوبیت جهانی در انتخاب آن دخیل خواهد بود.

کمیته بین المللی المپیک همچنین در ماه سپتامبر از میان شهر های استانبول، مادرید و توکیو میزبان المپیک 2020 را انتخاب خواهد کرد.پیش از این با تصمیم کمیته بین المللی المپیک رشته های گلف و راگبی به جمع ورزش های المپیک 2016 ریو دو ژانیرو اضافه شده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود اعلام کرد که قرار است کشتی ازبازیهای المپیک 2020 حذف شود. این موضوع در I.O.C مطرح شده و قرار است در شهریور ماه 1392 تصمیم نهایی در جلسه کمیته بین المللی المپیک به میزبانی آرژانتین اتخاذ و اعلام شود.

درحالی که با تصمیم 15 عضو کمیته اجرایی IOC رشته ورزشی کشتی از ورزش های ثابت المپیک در آمده و باید 6 ماه بعد از اعضای مجمع عمومی درباره سرنوشتش تصمیم بگیرند ، رضا فتاحی مشاور جنجالی رئیس ایتالیایی فیفا ، می گوید خطری این رشته ورزشی را تهدید نمی کند.

رضا فتاحی در ماه های اخیر توانسته نفوذ زیادی در فدراسیون کشتی ایران داشته باشد. این ایرانی سال هاست که خارج از کشور زندگی کرده و توانسته در سال های اخیر نفوذ خوبی در تشکیلات فیلا داشته باشد. او با خطیب صاحب دوستی نزدیکی شده و به واسطه همین دوستی هم هست که خیلی از نامه های فیلا به نام شخص خطیب ، هر از چندی به تهران می رسد. فتاحی اما از سوی منتقدان خطیب به شدت نقد می شود و می گویند او یار غار رافی مارتینتی در امور خاص است. رئیس ایتالیایی فیلا ،چندان رئیس خوشنامی نیست و غیر از زندگی شخصی ، در پروسه ریاستش هم مشهور به فعالیت دیکتاتوری و ... است. فتاحی اما این روزها در تهران است تا به عنوان نماینده ویژه فیلا نظارت داشته باشد بر عملکرد ورزش ایران برای میزبانی از جام جهانی کشتی. او ساعاتی پس از خبر حذف کشتی از المپیک 2020 ، گفت و گویی داشت با یکی از شبکه های لس آنجلسی تا درباره کشتی و المپیک حرف بزند. فتاحی در این باره گفت:« از سال 1988 به این ور ، بارها بحث کشتی و حذف آن از المپیک مطرح شده اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاده چون کشتی با مدیریت خوب آقای مارتینتی هم تماشاگر دارد و هم خیلی خوب با دوپینگ مبارزه داشته. کشتی یکی از شاخه های اصلی و قدیمی المپیک است و نمی توانند آن را حذف کنند. تغییرات زیادی هم برای اصلاح و زیبایی بیشتر داشته. در المپیک هم بازی های کشتی هر بار در سالن 6 هزار نفره اش پر بود. حتی فیلا کشتی بانوان را هم راه انداخته تا خیلی از گیرهای کمیته بین المللی المپیک را حل کند اما هر چند سال یکبار IOC تصمیم می گیرد تا تکونی به کشتی بدهد ولی لابی و قدرت نفوذ مارتینتی بالاست و کشورهای صاحب کشتی به کمک فیلا نمی گذارند این اتفاق بیفتد. ، خیالتون تخت!»

6 ماه زمان هست تا کشورهای عضو فیلا که تعدادشان 172 کشور است بتوانند با تلاش ویژه مانع از حذف این رشته شوند. در مجمع عمومی سپتامبر آینده در بوئینس آیرس ، کشتی برای المپیکی ماندن نیاز به 105 رای دارد تا المپیکی بماند.

محمد علی آبادی می گوید از همین حالا تلاش ایران و جمعی از کشورهای صاحب نام کشتی از سر گرفته می شود تا بتوانند مانع از حذف کشتی شوند.محمد علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک ایران درباره خبر حذف کشتی از المپیک گفت:« البته ما بیانیه ای را در این باره منتشر می کنیم اما از همین حالا باید دست به دست هم بدهیم تا مانع از این اتفاق تاسف بار بشویم. متاسفانه این خبر خیلی دیر به ما رسیده است. ولی ما با همکاری همه کشورهای صاحب کشتی دنیا ، مشغول جمع آوری نامه ای پر امضا از کشورهای صاحب کشتی هستیم تا مانع از حذف این رشته ورزشی شویم. حتی در حال بررسی هستیم و در صورت لزوم به لوزان می روم و جلساتی را با ژاک روگ و شیخ احمد خواهم داشت تا مانع از رسمی شدن چنین تصمیمی شویم .»

رئیس کمیته ملی المپیک ایران در ادامه می گوید:« کشتی ورزش ملی بسیاری از کشورهای صاحب تمدن و تاریخ در دنیاست. کشورهایی مثل روسیه ، ترکیه ، ایران ، چین ، ژاپن ، کره و کشورهای زیادی از آسیا ، آمریکا و اروپا. با این وجود تصمیم گیران در هیات اجرایی المپیک که بیشتر شان کشورهای غیر صاحبنام در کشتی هستند چنین تصمیمی را در سر دارند ولی ما باید متحد باشیم و مانع از چنین تصمیم تاسف باری بشویم.»


او در پاسخ به اینکه آیا چنین تصمیمی می تواند مرتبط با مدال های پر تعداد ایران در المپیک لندن باشد ، می گوید:« نباید این اتفاق را تنها به ایران محدود کرد. آنها چون خودشان در این رشته صاحب مدال نیستند ، مدت ها بود که در پی حذف رشته کشتی هستند. برای این اعضا رشته هایی مثل سوارکاری یا تنیس که در سطح المپیک طرفداران شان خیلی هم بیشتر از کشتی نیست در اولویت قرار می گیرد و به سراغ کشتی می آیند. ولی کشتی رشته ملی و آیینی بسیاری از کشورهای صاحب تمدن است و حتی کشورهایی مثل کوبا یا آمریکا هم در این رشته حرف های زیادی برای گفتن دارند. باید ما با این کشورها وارد مذاکره بشویم و در یک تصمیم جمعی بتوانیم مانع از چنین تصمیمی بشویم.»
اما شاید اگر ایران هنوز صاحب کرسی خود در هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک بود ، چنین اتفاق تلخی برای کشتی ایران نمی افتاد. علی آبادی در این باره می گوید:« متاسفانه این یک حقیقت است که هیچ کس مثل ما در سوزاندن صندلی های زیر پایش تبحر ندارد. اگر ما در هیات اجرایی صاحب کرسی بودیم و این کرسی ارزشمندمان خیلی ساده از دست نمی رفت الان و قبل از چنین تصمیم مهمی می توانستیم با همه اعضا تعامل و رایزنی کنیم.»

رئیس اسبق فدراسیون کشتی می گوید مسئولان ایرانی باید هر چه سریع تر به تصمیم کمیته بین المللی المپیک مبنی بر حذف کشتی از المپیک 2020 واکنش نشان دهند. امیر رضا خادم در این باره به خبرآنلاین گفت: «فکر نمی کنم موضوع به این شکل که مطرح می شود ، باشد . زیرا بسیار بعید است کمیته بین المللی المپیک بخواهد کشتی را کاملا از المپیک حذف کند . بحث حذف کشتی از المپیک چندین سال است که مطرح می شود ، اما نه به این شکل که کشتی آزاد ، فرنگی و زنان همگی از لیست ورزشهای المپیک حذف شود ، بلکه بحث کم کردن تعداد مدالها یا زمان مسابقه و ..... مطرح بوده نه اینکه هر سه رشته آزاد ، فرنگی و کشتی زنان را از المپیک حذف کنند. البته وقتی این موضوع مطرح می شود یعنی اتفاقی در حال رخ دادن است، حتی اگر در حد شایعه هم باشد برای ما نگران کننده است و ضایعه ای جبران ناپذیر برای مردم ما محسوب می شود. زیرا مردم ما نسبت به کشتی حساسیت و علاقه ویژه ای دارند. شاید در رشته های دیگری هم ما بتوانیم در المپیک مدال بگیریم ولی حساسیت مردم ما نسبت به نتایج فوتبال و کشتی بسیار متفاوت است. با پیروزی کشتی و فوتبال مردم ما واقعا شاد و با شکستهای این دو ورزش بسیار مشهود و ملموس متاسف و متاثر می شوند.»

او ادامه داد: «اکنون هم که موضوع حذف کشتی از المپیک مطرح است بزرگترین و بیشترین وظیفه بر عهده کمیته ملی المپیک کشورمان است که باید اقدام کند. متاسفانه انگار موضوع برای کمیته ملی المپیک ما چندان اهمیت ندارد. مسئولین کمیته ملی المپیک ما یا در جریان نیستند که این یک ضایعه دردآور است و یا اینکه مطلع هستند و هیچ اقدامی انجام نداده اند که این هم ضایعه ای اسفبارتر است. متاسفانه تمام فکر و ذکر این دوستان به انتخاباتی است که قرار است تکلیف مسئولین این کمیته را روشن کند معطوف است و هیچ توجهی به اتفاقات بین المللی پیرامون ورزش و المپیک ندارند. این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است و کمیته ملی المپیک ما باید هرچه سریعتر با کشورهای آسیایی عضو I.O.C و سایر اعضا رایزنی کند تا آرای لازم را برای منتفی کردن این تصمیم با خود هماهنگ کند. قطعا کشورهای دیگری هم هستند که از این تصمیم متضرر می شوند و چون مردم ما نسبت به کشتی حساسیت ویژه ای دارند باید جدی تر رایزنی و اقدام کنیم. متاسفانه با رفتاری غیراخلاقی تنها نماینده ایران که عضو هیات رئیسه I.O.C بود را حذف کردیم و نه تنها از این تصمیم غلط ناراحت نشدیم! بلکه هیچ اقدامی هم برای جایگزین ساختن فردی به جای او انجام نداده ایم. به خاطر همان رفتار غلط الان هیچ کسی را نداریم که آنجا بتواند از حق کشتی ایران دفاع کند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved