آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 آذر ماه 1396 = 03-12 2017

رژیم تهران و تغییر در سیاست اتحادیه اروپا

منصور امان

چرخش هنوز نه؛ تغییر در سیاست اتحادیه اروپا

سیاست تک پایه ای اتحادیه اُروپا برای تنظیم مُناسبات با رژیم مُلاها که به گونه انحصاری بر بُنیان توافُق هسته ای قرار گرفته، در حال ریزش است. این ارزیابی را دفاع تردید آمیز خانُم موگرینی، یکی از حامیان پُرحرارت سیاست مزبور، از توافُق وین تایید می کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اُروپا در یک همایش تجاری - سیاسی زیر نام "کُنفرانس بین المللی گُفتُگوهای مدیترانه ای" که از سوی دولت ایتالیا برگزار می شود، نسبت به دُرُستی محدود کردن مُذاکره با حاکمان ایران به مساله هسته ای ابراز تردید کرد. او گفت اینکه این امر "چه دُرُست یا اشتباه بود، در هر حال باید آن را اجرا کرد".

تاکُنون اعضای اُروپایی گروه شش کشور و به وِیژه خانُم موگرینی به عُنوان سفیر و سُخنگوی آنها، اصرار می ورزیدند که توافُق هسته ای تنها مسیر تامین امنیت خاورمیانه و اُروپا و فراتر از آن، سکوی پرشی به سمت حل و فصل مسایل دیگر روی میز است.

حال مسوول سیاست خارجی اُروپا نه فقط با اطمینان همیشگی از توافُق هسته ای به عُنوان راه حل انحصاری بُحران سُخن نمی گوید، بلکه یک گام جلوتر گذشته و خود به عُنوان مُنتقد و مُدافع اجباری آن بر صحنه پدیدار می گردد. او تاکید کرده: "این تصمیم که مُذاکرات تنها به موضوع هسته ای مُنحصر شود، به ۱۴ سال پیش برمی گردد. شاید من به طور شخصی اعتقاد داشته باشم که مُذاکره در باره مسایل منطقه ای می توانست یک نُقطه شُروع خوب باشد، اما این تصمیم آن موقع گرفته نشد."

اگرچه خانُم موگرینی - به دلایل فهم پذیر - تاریخ افشای برنامه مخفی هسته ای مُلاها را با تاریخ توافُق نزدیک به سه سال پیش برای کنار گذاشتن ماجراجویی منطقه ای از مُذاکرات هسته ای جا به جا کرده، با این همه تلاش وی برای وارد کردن فاکتور مسایل منطقه ای به موضوع تنظیم مُناسبات با رژیم جمهوری اسلامی، یک تغییر لمس پذیر در سیاست ایران اتحادیه اُروپا را نشان می دهد.

پیش از خانُم موگرینی، آقای ماکرون، رییس جمهور فرانسه، در همین راستا دو خط "برنامه موشکی بالیستیکی" مُلاها و "نقش ایران در منطقه در ایجاد بی ثباتی در کشورها" را به مُوازات توافُق هسته ای ترسیم کرده بود.

پارلمان اُروپا نیز روز پنجشنبه ۹ آذر با صدور قطعنامه ای حمله موشکی به عربستان را محکوم کرده و از رژیم مُلاها خواست "حمایت خود از شبه نظامیان حوثی را در یمن را بی درنگ متوقف کند".

با این حال اتحادیه اُروپا از یک چرخش جدی در سیاست پیشین خود هنوز فاصله دارد، بسا بهتر می توان از آغاز یک دوره گُذار در این رابطه سُخن گفت که دروازه وُرود به آن، دستیابی به تفاهُم با آمریکا برای حفظ "برجام" و در کنار آن فشار بر رژیم مُلاها است. این توازُن می تواند منافعی که اُروپا برای خود از توافُق هسته ای با مُلاها تصوُر کرده را تامین کند و به آن اجازه برداشتن گامهای بعدی را بدهد.

می توان پیش بینی کرد که اولین مرحله در دوره گُذار برای اتحادیه اُروپا، کسب بیشترین و سریعترین بهره تجاری و اقتصادی از "برجام" خواهد بود. این مرحله با تلاش آن برای به تاخیر انداختن یا کُند کردن روند مُداخله مسایل "غیرهسته ای" در سیاست برخورد به رژیم مُلاها همراه می شود. گام نهایی در این پروسه، تلاش برای اطمینان یافتن از جایگاه مُوثر اُروپا در نظم سیاسی و اقتصادی منطقه و بازارهای آن پس از "برجام منطقه ای" خواهد بود.

نشستن بین دو صندلی برجام هسته ای و برجام منطقه ای مشغله چندان راحتی برای اتحادیه اُروپا نخواهد نبود. حاکمان ایران اولی را موریانه وار از درون پوک کرده اند و دُوُمی را از زیر پای شُرکای شان با لگد می کشند.


ناامیدی اروپا از رایزنی‌‌ها برای حفظ برجام

متحدان اروپایی آمریکا که در حال لابی‌ با اعضای کنگره آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای با رژیم ایران هستند می‌گویند که فرایند این تلاش‌ها آنها را مأیوس کرده است.

به گزارش جام نیـوز، وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده کشورهای اروپایی که در حال لابی‌گری با مقام‌های دولت آمریکا و اعضای کنگره این کشور برای حفظ توافق هسته‌ا ای هستند از نتایج این تلاش‌ها خشنود نیستند و مأیوس شده‌اند.

دیپلمات‌های غربی و برخی از مقام‌های آمریکایی حامی «برجام» در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» می‌گویند کاخ سفید به اندازه‌ای بر سر مواضعش در قبال رژیم ایران اصرار دارد که اکثر اوقات توجهی به پیشنهادات نمی‌کند.

به گفته یک منبع، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «به جای وضعیت دریافت سیگنال، در حالت انتقال سیگنال قرار دارد.»

منابع مورد استناد «سی‌ان‌ان» همچنین گفته‌اند که دستگاه وزارت خارجه آمریکا نقشی در گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای ندارد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «توپ واقعاً الان در زمین کنگره است و دیپلمات‌ها هم بیشتر تمرکزشان را همینجا گذاشته‌اند، اما حتی در آنجا هم اوضاع بر وفق مراد نیست.»

برخی از منابع خبری می‌گویند عداوت‌های میان اعضای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌های آنها در زمینه برجام شده است. در حالی که تمام مقام‌هایی که «سی‌ان‌ان» با آنها مصاحبه کرده می‌گویند نمایندگان کنگره مشتاقانه مواضع متحدان آمریکا را دریافت کرده و آنها را در نظر می‌گیرند، برخی نگران هستند که تلاش‌های کنگره برای ترمیم توافق هسته‌ای از کنترل خارج شده و به فروپاشی آن منجر شود.


جمهوری اسلامی، اروپا را از دست می‌ دهد

بانک‌های بزرگ دنیا از همکاری با رژیم ایران خودداری می‌کنند و به دلیل عدم شفافیت مالی، شرایط ارتباط بانک‌های جمهوری اسلامی با بانک‌های تراز اول دنیا فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهمن عبداللهی عضو شورای پول و اعتبار گفت که پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تحقق روابط اقتصادی و بانکی پس از توافق هسته‌ای محقق نشده و بانک‌های تراز اول دنیا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند. او یکی از دلایل این عدم همکاری را عدم شفافیت صورت‌حساب‌های مالی بانک‌های ایرانی دانست.

در همین حال نشریه آمریکايی فوربس نوشت:‌ آمریکا استراتژی جدید خود در برابر رژیم ایران را در پیش می‌گیرد، تهران مستاصلانه در پی راه نجات است. این رژیم در نبود اوباما و سیاست مماشات او فاصله گرفتن اروپا را حس می‌ کند.

این منبع افزود:‌ آشکار است که شرکتهای اروپایی حاضر نیستند خطر جریمه شدن از سوی آمریکا را برای حفظ روابط با رژیم ایران متحمل شوند. غرب باید در چیدن بال‌های تروریستی رژیم ایران خصوصاً در هدف گرفتن سپاه پاسداران به‌عنوان سازمانی تروریستی متحد باشد.


درخواست معاون ظریف از اروپا

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از اروپا خواست تا تصمیم خود را در صورت خروج آمریکا از برجام مشخص کند.

تخت روانچی روز سه‌شنبه در کنفرانسی در پاریس از اروپا خواست تا مشخص کند در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید چه تصمیمی خواهد گرفت.

وی پس از آن این اظهارات را بیان کرده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تائید نکردن پایبندی رژیم ایران به توافق هسته‌ای، سرنوشت این توافق را به کنگره آمریکا سپرد که اکنون باید درباره آینده آن و وضع تحریم‌های لغو شده به واسطه برجام تصمیم‌گیری کند.


اقدامی برای تسلی خاطر

بلومبرگ آلمان خبر داد: اروپا از سیاست آمریکا در مورد حکومت ایران پیروی خواهد کرد

به گزارش تسنیم، نشریه آلمانی فوکوس نیز نوشت: با توجه به اتکای اروپا در بسیاری مسائل امنیتی و تجاری به آمریکا، این اتحادیه از سیاست آمریکا در مورد حکومت پیروی خواهد کرد.

این نشریه نوشت: به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافقی اتمی از طرف آمریکا به تنهایی نمی‌تواند لغو شود. اما این یک استدلال تو خالی است. اگر آمریکا موضع خود را تغییر دهد برجام دیگر ارزش ندارد.

فوکوس افزود: اتحادیه اروپا البته برای شکل‌گیری برجام اقدامات زیادی انجام داده است. اما این‌گونه موضع‌گیریهای اتحادیه اروپا در حال حاضر از دید حکومت ایران تنها اقدامی برای تسلی خاطر است.


اخبار مرتبط:
  • عراق؛ واکنش شمخانی به اظهارات مکرون


  • آرش-صبحی November 7, 2017 02:59 PM

    نشانه های اولیه غلط کردم های ولی فقیه و ملیجیکان دور وبرش کلید خورده تخت روانچی وعراقچی وظریف وآن (چی های دیگر ) به زوزه کشی افتاده اند یادشان میاید خامنه ای بعدازبرجام چه متلک هائی نثارشان کرده بود؟ اینها اگرشرافت داشته باشند باید با صراحت بگویند، هرکاری در وین کردند با چراغ سبزخامنه ای بوده هم اوکه فرمان نرمش قهرمانانه را صادرکرد تا حکومتش جنبش سبز را درهم بکوبد ودلارهای میلیاردی راازآقای اوباما بگیرد وبرای آتش افروزی خرج بحران آفرینی درلبنان وسوریه وافغانستان ویمن وعراق و کند در این میان حسن روحانی هم نقش سرعروسکهای خیمه شب بازی برجام رابعهده داشت تا دراین جنایات وخیانتها ماهیت خودش را بیشترازپیش عریان نماید بدون تردید اروپا هیچوقت منافع بلند مدت واستراتژیک خودرا فدای روابط با رژیم بحران زده اسلامی نخواهد نمود

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    موشک پرانی های اسلامی !!! November 12, 2017 03:16 AM

    چرخش و تغییر موضع ۱۸۰ درجه ای فرانسه و اروپا در قبال توافقنامه برجام، در واقع حاصل و نتیجه مستقیم، ِاعمال سیاستها و حرکات محاسبه نشده، احمقانه و ازعواقب شوم ماجراجویی های اخیر رژیم آخوندی در منطقه و پرتاب موشک حوثی ها بسوی عربستان بود، که «زنگهای خطر» را در تمام پایتخت های اروپا بصدا در آورده است اگر موشک از یمن به فرودگاه ریاض شلیک شود، همان موشک می تواند از سواحل شرق مدیترانه به سوی «شارل دِ گُل» پاریس، «هیدتروُ» لندن ویا «شُونِفِلد» برلین پرتاب شود

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    arzhang November 19, 2017 03:09 PM

    خیلی مسخره به نظر میرسه که اروپاییها میخواند لابی اخوندا در امریکا بشوند تا توافق هسته‌ای با اخوندا ایران را حفظ کنند چون اخوندا بارها گفته اند که یک روز بعد از گرفتن پول نقد و برداشت تحریمهای نفتی دیگر به برجام احتیاج نداشتند که قبلا اشکارا بطرف اتم میرفتند حالا مخفیانه (اژانس اتمی از ۳۴ مرکز برنامه اتمی در ایران فقط ۲۳ جا را بازدید کرده چیزی که حال دولت امریکا را گرفته و اروپاییها را احمق و ضعیف در مقابل اخوندا ایران خطاب کرده)

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    پیشگو December 3, 2017 05:58 AM

    حکومت ایران همانند فاحشه ای سودجو به عشق چپاول بد مستی
    هرشب را در بستری یک تنه چند خوابگی کرد که امروز دوران پیری
    این عجوزه به سر آماده و باز مانده انرا هر کس با لگدی از خود میراند
    وای که این فاحشه به دست مردم ما تنها بماند

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
    به اشتراک بگذارید: