آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 19 اردیبهشت ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 08 May

بهانه جويی برای افزايش قيمت برق

جوان آنلاین: وزیر نیرو در جدیدترین اظهار نظر خود از ضرورت صرفه جویی در مصرف برق گفته و خواهان تغییر شیفت کاری ادارات دولتی در شهرستان‌ها شده است. گویا آقای نامجو از افزایش مصرف برق ابراز نگرانی کرده‌، مانند معاون خود که وی نیز در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های کشور از رشد ۱۰ درصدی پیک مصرف خبر داده است.

مصرف بی محابای برق سال‌هاست که گریبان اقتصاد کشور را گرفته است و در این بین تمامی فعالیت‌های صورت گرفته برای کاهش مصرف نتوانسته آن طور که باید سدی بسازد در مقابل کیلو وات‌های مصرفی، البته مسئولان و کارشناسان براین باورند که تنها تغییر در سیاست‌های قیمتی می‌تواند روند موجود را تغییر دهد لذا قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمد.
خوشبختانه واقعی‌تر شدن قیمت برق در طول اجرای این قانون توانست تا حدودی بر کاهش مصرف برق تأثیر گذاشته و خاموشی‌ها را از خاطر ببرد، به همین دلیل بود که معاون وزیرنیرو(محمد بهزاد) خاموشی را «افسانه‌ای فراموش شده» خواند و تابستان امسال را یکی از ساده ترین تابستان‌های چند ۱۰ سال گذشته نامید.
براساس اطلاعاتي که مسئولان وزارت نیرو داده‌اند سال جاری چه به لحاظ آب و چه از نظر برق سالی آسوده خواهد بود و نگرانی در باره جیره بندی آب و قطعی برق وجود نخواهد داشت. با فرض اینکه سدها پر از آب و ظرفیت تولید برق رؤیایی باشد بازهم مردم ترجیح می‌دهند صرفه جویی کنند نه به این علت که سرمایه‌های ملی فنا نشوند بلکه به این دلیل که با افزایش مصرف باید قبض‌های چند ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند.
در حيرت هستيم از مسئولان وزارت نیرو که با وجود آسوده بودن خیالشان چطور از افزایش مصرف برق ابراز نگرانی می‌کنند و به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند مصرف را کنترل کنند! اگر نگرانی از وضعیت تولید و توزیع انرژی ندارید پس چرا به فکر کنترل مصرفی هستید؟ آن هم مصرفی که براساس آمارهای وزارت نیرو ماه به ماه در حال کاهش است. آقای وزیر بارها گفته است پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از ۷۰ درصد مشترکان برق در حد الگوی مصرف قرار گرفته اند. معاون برقی ایشان هم مدعی شده‌اند با اجرای این قانون، هشت درصد رشد سالانه مصرف برق متوقف شده است.
همه این اظهار نظرها ثابت می‌کند که نگرانی در باره افزایش مصرف وجود ندارد با وجود اینکه مصرف برخی مشترکان فراتر از مصرف منطقی است که البته در همه کشورها موضوعی طبیعی است.
به نظر می‌رسد مسئولان وزارت نیرو بیش از سایر بخش‌های اقتصادی به فکر افزایش بهای انرژی هستند تا بتوانند با کاهش مصرف برق خود را جاودانه کنند. روی صحبت با نیرویی‌هاست؛ مردم در طول یک سال اخیر به حدی باهوش شده‌اند که بلافاصله پس از هر سخن شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهند که به ذهن کارشناسان امر هم نمی رسد. اینکه در شرایط فعلی (بالا بودن ظرفیت تولید انرژی) بخواهیم از مصرف بالای انرژی در کشور فغان سردهیم هیچ نکته ای را به اذهان متبادر نمی‌سازد، جز اینکه قرار است قیمت آب و برق مصرفی افزایش یابد. مردم که به خوبی می‌دانند قرار است طبق قانون بهای انرژی تا سه سال دیگر به قیمت تمام شده محاسبه شود، پس این گونه بهانه‌ها به خاطر چیست؟
باور کنید مردم به خوبی درک می‌کنند همه گفته‌های شما را، می‌دانند بیش از حد استاندارد (البته به زعم شما) انرژی هدر می‌دهند، آگاهند که باید روز به روز بیشتر و بیشتر پرداخت کنند، تأیید می‌کنند که سال جاری سال سختی برای خود و قبض‌هایشان خواهد بود اما از این موضوع رنجور می‌شوند که برای بیان یک خبر جدید، آنها را ندیده و با زمینه چینی‌های متفاوت حقیقت را طور دیگری جلوه دهید. کمی رو راست، خواهشاً...!




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved