چهارشنبه، 26 شهریور ماه 1393 = 17-09 2014ولايت فقيه مدنظر امام (ره) مطلقه بودنوه امام خميني گفت: ولايت فقيه مدنظر امام (ره) مطلقه بود.به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري تسنيم، حجتالاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در اجلاسيه مدرسان درس وصيتنامه سياسي ــ الهي حضرت امام خميني(ه) «تحريف» را از جمله آفتهاي مورد تهديد امام و انديشه ايشان ذکر کرد و اظهار داشت: تحريف که بازگرداندن يک شيء از معناي اصلياش است در دو نوع مستقيم و غيرمستقيم رخ ميدهد که نوع مستقيم آن روشن بوده و در طول تاريخ نمونههاي فراواني دارد، بدين معنا که بغض و کينه باعث ميشود تا يک اتفاق يا جمله صريح بهطور مستقيم مورد تحريف قرار گيرد.وي ضمن روايت چند نمونه تاريخي از تحريف مستقيم، جلوگيري از اين نوع تحريف را وظيفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اينگونه است که اگر نفع افراد در يک تحريف بود، در قبال آن سکوت ميکنند و اگر ضرري به آنها وارد ميکند حرف ميزنند و اعتراض ميکنند و اگر خاطرهاي بهنفعشان بود سکوت اختيار کرده در غير اين صورت معترض ميشوند.سيد حسن خميني تحريف غيرمستقيم يک انديشه و منش را تهديدي جديتر عنوان کرد و گفت: معمولاً مکاتب، فلسفهها و انديشهها چندين پايه و اصل اساسي دارند که اگر يکي از اين پايهها فربهتر از سايرين تصوير شد بهمرور زمان آن مکتب کاريکاتوريزه ميشود و اگر نسبت ميان پايهها به هم ريخته شد، تصوير ساخته شده واقعي نيست.سيد حسن خميني در ادامه به مقطع تاريخي انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: بهانه و جرقه شکلگيري مشروطه مقابله با فردي بهنام «عسكر گاريچي» بود که در خيابان مردم را آزار ميداد، اما از دل همين مشروطه بهدليل آنکه صرفاً به نقطه کانوني استبداد پرداخته شد و به استعمار که ميتواند کارهايي بدتر از استبداد توسط آن انجام شود توجه نشد، رضاخان درآمد. در حالي که رهبران مشروطه هيچکدام بيدين نبودند و امثال آيات بهبهاني و طباطبايي از علماي بزرگ ديني بودند، ولي بهخاطر همان نگاه غيرکامل رضاخان پديد ميآيد.توليت آستان مقدس امام خميني در ادامه سخنان با بيان اين هشدار "اگر مراقب نباشيم و در نظام و مکتب امام يکي از پايهها را فربهتر ببينيم يک تحريف غيرمستقيم اتفاق افتاده است" تصريح کرد: امروز گروهي اينگونه بحث ميکنند که انگار در مکتب امام مردمي نقشي ندارند و گروهي ديگر بهگونهاي بحث ميکنند که گويي اسلاميت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خير! همان امامي که ميگويد ميزان رأي ملت است، نظريه ولايت فقيه را هم مطرح ميکند و همان امامي که قيد «مطلقه» را براي ولايت فقيه ذکر کرد، در فلسفه سياسي و ذهنياش بالاترين نقش و جايگاه را به مردم ميدهد.وي «عدالت» و «پيشرفت» را نيز دو عنصر مهم ديگر در انديشه امام خميني برشمرد و يادآور شد: امام همواره بر عدالت تکيه داشتند و عدالت جزء امّهات انديشه ايشان است، اما پيشرفت هم کنار آن است و پررنگ کردن عدالت بهمعناي فروکاستن پيشرفت نيست و اگر يکي از اين دو را پررنگ کرديم دچار تحريف شدهايم.وي «رفع محروميت» را ديگر شاخص مورد نظر امام و از پايههاي انديشه سياسي ايشان دانست و گفت: در مکتب امام جنگ با فقير و غني نداريم، بلکه جنگ با فقر داريم و قرار نيست فقرا زياد شوند. بلکه نظام فقرپرور بايد از بين برود. لذا مراقب باشيم که نفي محروميت بهمعناي توسعه فقر نباشد و از آن سو نيز توجه به توسعه موجب نشود گروههايي زير بار آن له شوند. |