آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 17 آذر ماه 1393 = 08-12 2014

حدس و گمانها در مورد اردوغان درست از آب درآمد

تلاش اردوغان و حزب اسلامگرایش برای احیای امپراطوری عثمانی

رادیو فرانسه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز از تصمیم دولت خود مبنی بر آموزش زبان عثمانی (عربی-فارسی) به دانش آموزان دفاع کرد. وی گفت: چه مخالفین بخواهند و چه نخواهند ما این زبان را در مدارس تدریس خواهیم کرد.

اردوغان بار دیگر مانند سخنرانی های گذشته خود به هدف‌های ترکیه برای رهبری جهان اسلام اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دنیای اسلام وحدت کلمه و همبستگی وجود ندارد و ما باید این را تحقق بخشیم. ترکیه در این راه می تواند پیشتاز و پیشقدم باشد.

در نشست این هفته شورای آموزش و پرورش که در آنکارا تشکیل شد علاوه بر برخی تصمیمات در راه بسط فرهنگ اسلامی تصمیم گرفته شد آموزش زبان ترکیه عثمانی با خط و ربط عربی-فارسی در دستور کار آموزش قرار گیرد که این امر با انتقاد شدید اپوزیسیون طرفدار اندیشه های آتاتورک و لائیسیته رو به رو شد.

اپوزیسیون ترکیه با انتقاد شدید از نادیده گرفته شدن قانون اساسی لائیک و اسلامی کردن نهادهای آموزشی و دولتی می گویند: حزب عدالت و توسعه در نیمه نخست اقتدار خود ادعای اجرای سیاست لیبرال محافظه کار را داشته است، با به دست گرفتن اهرم‌های اصلی حکومت به آرامی در راه احیای نوعی نئوعثمانی‌گری حرکت می کند.



behroz December 9, 2014 12:49 AM

آتاترک رو به جلو می رفت ولی اودوغان دنده عقب

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: