آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 25 آذر ماه 1394 = 16-12 2015

راز "یک ‌کتی" راه رفتن مامور سابق ک.گ.ب

رادیو فرانسه: یک نشریۀ علوم پزشکی انگلیسی نتیجۀ تحقیق در بارۀ شیوۀ راه رفتن ولادیمیر پوتین را منتشر کرد و احتمال داد که "یک‌کتی" راه رفتن او حاصل سال‌ها تمرینات و آموزش‌های نظامی "کا.گ.ب." باشد و نه نشانه‌ای از بیماری.

علاوه بر تماشاگران عادی تلویزیون که بارها شیوۀ خاص راه رفتن پوتین و بی‌حرکت ماندن یک بازوی او را مشاهده کرده‌اند، نشریۀ پزشکی British Medical Journal نیز به این موضوع کنجکاو شده است.

این نشریۀ معتبر علمی (BMJ) هر سال به مناسبت ایام کریسمس یک شمارۀ مخصوص انتشار می‌دهد و در آن برخی موضوعات غیرمعمول و غریب را با نگاه علمی و جدی بررسی می‌کند.

امسال گروهی از متخصصان عصب‌شناسی پرتغالی، ایتالیایی و هلندی که در زمینۀ اختلال حرکت اعضای بدن انسان تحقیق می‌کنند، رفتار و حرکات جسمی پوتین، دیمیتری مدودف و سه تن دیگر از مقامات بلندپایۀ روس را به عنوان موضوع مطالعه برگزیدند.

شیوۀ راه رفتن این پنج نفر وجوه مشترکی دارد: همگی دست راست را تقریباً بی‌حرکت و چسبیده به بدن نگاه می‌دارند اما دست چپ را همراه با ریتم عادی گام‌ها تکان می‌دهند.

یکی از پزشکان گروه تحقیق می‌گوید: «نخستین فرضی که به نظر ما آمد، بیماری پارکینسون بود. زیرا حرکت نامتقارن دو دست یکی از نشانه‌های اولیۀ این بیماری است».

اما فرض پارکینسون با توجه به فقدان علائم دیگر، مثل لرزش دست و ناهماهنگی حرکات، کنار گذاشته شد. حتی تصاویر و فیلم‌های موجود محققان را متقاعد کرد که پوتین، احتمالاً به لطف ورزش جودو، چالاک‌تر از میانگین است.

بدین ترتیب فرضیۀ دیگری شکل گرفت که دلیل اصلی را آموزش‌های "کا.گ.ب."- اداره اطلاعات و امنیت شوروی سابق- می‌داند.
شیوۀ راه رفتن پوتین که "شیوۀ هفت‌تیر‌کش‌ها" نامیده شده، با جزوه‌های آموزشی "کا.گ.ب." نیز مطابقت می‌کند. گروه تحقیق که توانسته به این نوع مدارک دست یابد، توضیح می‌دهد که در تمرین‌های نظامی، شرکت‌کنندگان را عادت می‌دادند که برای سرعت بیشتر در تیراندازی، دست و بازوی راست را تقریباً ثابت نگاه دارند.

باستیان بلوم (Bastiaan Bloem)، یکی از کارشناسان مرکز پزشکی رادبود (Radboud) هلند می‌گوید که هرچند موضوع تحقیق به نظر غیرعادی یا عجیب می‌آید، اما محتوا و روش آن در چارچوب ملاحظات عصب‌شناسی بسیار جدی است. او می‌افزاید: «ما محتاطانه فرضیه‌ای را مطرح کرده‌ایم که می‌تواند کاملاً درست باشد... به هرحال راه رفتن غیرعادی پوتین قبلاً نیز پرسش‌هایی را باعث شده بود».
قبلاً فرضیات دیگری چون بیماری فلج اطفال، سکتۀ سبک مغزی و یا ضایعات ناشی از کاربرد "فورسپس" هنگام تولد طرح شده بود.

اما در مورد دیمیتری مدودف محققان تأکید می‌کنند که نباید اهمیت تقلید را نادیده گرفت. به گفتۀ آنان، بعید نیست که مدودف، که از جوانی شدیداً تحت نفوذ پوتین بوده است، بی‌اختیار حرکات وی را تقلید کند.



پیشگو December 16, 2015 06:37 PM

این همه کار شناسی برای چه پوتین یک قاتل حرفه ای است و ثابت بودن دست راست تمرکز فرد را برای کشیدن سلاح در کوتاه ترین زمان همیشه آماده نگه میدارد درضمن این بی حرکتی تمرکز فرد را بالا میبرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: