آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 22 آبان ماه 1389 = 13-11 2010

بازار غیرمنضبط پول ایران در هیچ کجای دنیا نیست

سایت اقتصادی پیمانه: قائم‌مقام بانک مرکزی امروز در دومین سمینار تحلیل تحولات اقتصاد جهانی تحت عنوان تحولات اخیر در بانکداری مرکزی و نظارت بر بانکها گفت: در کشور بازار غیرمنضبطی وجود دارد که ما آن را با عنوان محترمانه‌ای، بازار غیرمتشکل پولی می‌نامیم که در هیچ جای دنیا رایج نیست.

سید حمید پورمحمدی با اشاره به این‌که در این بازار نهادهای مختلف پولی وجود دارند افزود: در حال حاضر ۱۸۰۰ تعاونی اعتباری در بازار غیرمتشکل پولی وجود دارد که هر کدام از آنها بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ شعبه ‌دارند. حدود ۱۰ هزار موسسه قرض‌الحسنه، یک هزار صرافی و یک هزار لیزینگ نیز در این بازار مشغول فعالیت هستند. به گفته پورمحمدی فقط در ۹ تا از موسسات به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع مردم جمع شده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۷هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد که با تعداد شعب فعال در بازار غیرمتشکل پولی برابری می‌کنند.

او با اشاره به این‌که بسیاری از اینها در مذاکرات با بانک مرکزی از زبان شرع صحبت می‌کنند، افزود: نام بسیاری از موسسه‌های بدون مجوز اسامی مقدسات است و آنها به سیستمهای سیاسی و نظارتی وصل هستند که اصلاً نمی‌شود با آنها صحبت کرد. زبان مشترک هم در اینها وجود ندارد.

پورمحمدی به مورد دیگری در این زمینه اشاره کرد: در حال حاضر بانکهایی که جدیداً تاسیس شده یا می‌شوند به‌دنبال انتخاب نام ملی برای خود هستند در حالی که موسسه‌های بدون مجوز تمایل دارند از اسامی شرعی استفاده کنند.

به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی اگر می‌خواهیم به سمت یک نوع نظارت احتیاطی به شبکه بانکی حرکت کنیم با شرایط موجود نمی‌توان این کار را کرد.

او با اشاره به این‌که موسسه‌های بدون مجوز پولی مانند بمبهای ساعتی در کنار گوش جامعه هستند، تاکید کرد: در حال حاضر قوانین بانک مرکزی به بانکها اعمال می‌شود و بر برخی دیگر که مجوز ندارند اعمال نمی‌شود.

پورمحمدی با اشاره به این‌که اگر بانک مرکزی می‌خواهد آبروی خود را حفظ کند باید ریشه این غده‌های سرطانی را درآورد و بانک مرکزی به‌طور جدی برای ریشه‌کنی آنها اقدام خواهد کرد. بنابراین اگر ما قصد برخورد داریم باید یک خانه‌تکانی انجام دهیم اما ما در درون از نظر نظارتی دچار آسیب جدی هستیم و باید ارکان نظارت در بانک مرکزی را قوی کنیم.

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: در گذشته زمانی که تعاونی محمد رسول‌الله با بحران مواجه شد آثار سوء را برجای گذاشت و برخی از آنها تا مدتها ادامه داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: