آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 آبان ماه 1389 = 14-11 2010

آتش به جان دانش‌آموزان ایرانی افتاده است

سایت آفتاب: ماجرای غم‌انگیز صورت‌های سوخته و نفس‌های بند آمده دانش‌آموزان كم سن و سال، چندین سال است در فصل زمستان قلب‌ها را می‌فشارد و قطرات اشك را میهمان خانه چشمان می‌كند؛ خانواده‌ها به دنبال مقصر می‌گردند و در نهایت پرسش‌ها بی‌جواب می‌ماند و حسرت‌ها بر دل.

چه كسی حتی فكرش را می‌كرد كه بخاری نفتی كلاس مدرسه كوچك سفیلان با آن گرمای مطبوعش، درست در بیست و چهارمین روز از دی‌ماه سال 1383، آتش وجودش را به سوی "فاطمه، لاله، فرشته، زینب، پریسا، الهام، شمسی، رشید، مهرشاد، محمد، میثم، نوذر و جمال " روانه سازد و پیكر ظریفشان را معصومانه به درون خاک كشد.

دو سال بعد از این حادثه تلخ و پیگیری‌ها از استاندارد نبودن سیستم گرمایشی این مدرسه و هزاران اما و اگر، حادثه تلخ دیگری نیز رقم خورد و این بار 8 دانش‌آموز دبستانی روستای درودزن زیبایی‌شان را تقدیم چراغ علاءالدین كردند.

از آن روز تاكنون، بارها و بارها بخاری نفتی یا چراغی در مدرسه‌ای آتش گرفته است و گاهی با هوشیاری مدیر و معلمان مدرسه و گاهی با خوش‌شانسی نبود دانش‌آموزان در كلاس به خیر گذشته است؛ هر چند كه در این مسیر آسیب‌هایی نیز به معلم و مدیر ناجی رسیده است. و این سؤال مطرح است كه چه روزی ماجرای تلخ آتش‌سوزی‌ها و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی غیر استاندارد به پایان می‌رسد.

ردیفی در قانون بودجه با نام استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی پیش‌بینی شد

علی كریمی فیروزجایی، رئیس كمیته آموزش و پرورش كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حادثه مرگ یك دانش‌آموز زاهدانی در حادثه آتش‌‌سوزی در یک مجتمع شبانه‌روزی می‌گوید: بخش زیادی از این موضوع به سیستم‌های گرمایشی در مدارس مخصوصاً بخاری‌های غیر استاندارد برمی‌گردد كه در سال‌های گذشته حتی منجر به فوت دانش‌آموزان و معلمان شده است.

وی ادامه می‌دهد: امسال برای نخستین بار در كشور در قانون بودجه سال 89، ردیفی تحت عنوان استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی پیش‌بینی شد؛ البته در لایحه دولت 20 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود كه ما در مجلس در آن ایام، این رقم را به 40 میلیارد تومان افزایش دادیم.

آموزش و پرورش بخاری‌های نفتی قطره‌ چكانی را جمع‌آوری كند

كریمی اظهار می‌دارند: آموزش و پرورش مكلف است در گام نخست، بخاری‌های قطره‌ چكانی مدارس را كه بیشترین خطرات از آنها متوجه دانش‌آموزان است، تعویض كند و در دراز مدت نیز در مدارس، سیستم گرمایش مركزی را جایگزین كند البته در تمام مدارس جدید‌الاحداث این موضوع رعایت می‌شود.

وی اضافه می‌كند: آموزش و پرورش پیش‌بینی كرده است كه با رقمی معادل 500 میلیارد تومان طی 5 سال تمام سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس استاندارد می‌شود.

استفاده از بخاری تفتی كاربراتوری در مدارس روستایی بخشنامه شد

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با فارس اظهار می‌دارد: ما نیز از اینكه بخش زیادی از مدارس كشور غیراستاندارد و فرسوده است، متأثریم؛ هرچند در طی پنج سال اخیر اقدامات خوبی برای بهسازی مدارس به ‌ویژه از لحاظ سازه‌ها و تأسیسات مكانیكی آنها انجام داده‌ایم اما به هر حال این مشكلات باقی است.

رئیسی تصریح می‌كند: امسال نیز مانند سال‌های گذشته به تمام ادارات آموزش و پرورش و مدارس ابلاغ كرده‌ایم كه استفاده از سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد و بخاری‌های چكه‌ای ممنوع است و باید ازسیستم‌هایی كه منبع تأمین حرارت آنها دور از دسترس دانش‌آموزان است و در مدارس روستایی نیز حداقل از بخاری‌های نفتی كاربراتوری، استفاده شود.


* 500 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی تمام مدارس نیاز داریم
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور از اختصاص ردیف مستقل در بودجه سال 89 با عنوان "استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس " برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش خبر می‌دهد و افزاید: این اعتبار در ابتدا 40 میلیارد تومان بود كه در نهایت با كاهش اعتبارات عمرانی به 28 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید و در ردیف‌های بودجه امسال قید شد.

وی خاطرنشان می‌كند: آخرین اطلاعات ما این است كه 50 درصد از این اعتبارات بزودی ابلاغ می‌شود و ما نیز پیگیر سرعت وصول آن هستیم زیرا تخصیص اعتبارات از اختیار ما خارج بوده و در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.

رئیسی اظهار می‌دارد: برای وصول هرچه سریعتر این اعتبارات بارها از سوی وزیر آموزش و پرورش با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مكاتبه شده است و احتمالاً توزیع استانی این اعتبارات نیز انجام شده است اما با توجه به فرارسیدن فصل سرما امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبارات ابلاغ شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان می‌كند: بر اساس برآوردی كه در سال 1386 انجام داده‌ایم، برای استانداردسازی سیستم گرمایشی تمام 460 هزار كلاس درس موجود در كشور، حدود 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا سیستم‌های حرارتی مدارس به‌صورت استاندارد از قبیل "حرارت مركزی" درآید.

آتش كدام مدرسه را نشانه گرفته است؟

به نظر می‌آید مسئولان آموزش و پرورش باید جدی‌تر به مسئله آتش‌سوزی در مدارس بپردازند و در اقدامی جدی، مشكل سیستم گرمایشی مدارس را حل كنند تا سرمای زمستان امسال با خبر ناگوار آتش گرفتن كلاس درسی تا مغز استخوان نفوذ نكند و بی‌توجهی‌ها منجر به پرپر شدن گل‌های باغ زندگی نشود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: