آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 آذر ماه 1389 = 24-11 2010

بازار گاز جهان و شانس‌های برباد رفته ایران

رادیو آلمان: تحریم‌ها امکان حضور ایران در بازار گاز دنیا و تبدیل آن به کشور ترانزیت گازی منطقه را ضعیف‌ و گاز آسیای‌میانه و حوزه خزر را جایگزین گاز ایران کرده است. ادامه‌روند کنونی را کارشناسان شکست سیاست گازی ایران توصیف می‌کنند.

قرارداد انتقال گاز ترکمنستان به هندوستان بنام "تاپی" قرار است ۲۴ دسامبر امسال توسط سران کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان امضاء شود. از دید کارشناسان این طرح پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران فعال شده است.

از سوی دیگر ترکمنستان رسما اعلام کرده که قصد دارد حدود ۴۰ میلیارد متر‌مکعب گاز به اروپا صادر کند. عراق نیز خبر داده که گاز خود را از طریق خط لوله‌ی نابوکو به اروپا صادر می‌کند. تحولات کنونی مربوط به امور گاز در منطقه، پس ازتشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، جدی‌تر شده است.

ایران در حال حاضر به اروپا گاز صادر نمی‌کند. به عقیده کارشناسان غربی، با تشدید تحریم‌های اخیر شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا، ایران در آینده نزدیک نیز شانسی برای صدور گار به اروپا ندارد.

ایران به لحاظ ذخیره‌ی گازی دومین کشور دنیا به حساب می‌آید، اما مجبور است بخشی از گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وارد کند. با این همه تا قبل از گسترش تحریم‌ها، مشارکت ایران در طرح نابوکو مطرح بود.

کارشناسان اکنون نتیجه می‌گیرند، دروضعیت کنونی خط لوله‌ی نابوکو بدون درنظرگرفتن توان گازی ایران هم می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. تا چندی پیش این‌نظر غالب بود که بدون تزریق گاز ایران، نابوکو مقرون به صرفه نخواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: