آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 دی ماه 1389 = 27-12 2010

بنجل های چینی، هنرمندان ایرانی را سیگار فروش کرده است

...درصد زیادی از کالاها و محصولات وارداتی چینی که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند، از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این امر نشان‌دهنده عملکرد ناکارآمد نظام عرضه در ایران است.
****

سایت حکومتی جهان نیوز: خبر پرشدن محصولات چینی در ایران خبر جدیدی نیست و همه درباره آن کلی خبر شنیده‌اند. اما آیا این خبر را هم شنیده‌اند که چاقوی چینی، هنرمندان زنجانی را سیگار فروش کرده؛ یا باغ‌های سرسبز زیتون جای خود را به زیتون چینی داده‌اند؟

به دلیل ورود چاقوی چینی، بازار اقتصادی چاقو فروشان زنجانی اوضاع بدی را سپری می‌کند. وضعیت نامناسب اقتصادی آنها سبب شده برخی از هنرمندان زبردست چاقوساز دست به تکدی‌گری و سیگار فروشی بزنند.

همچنین عرضه روغن زيتون و زیتون چینی، در بازارهای زیتون فروشی رودبار گیلان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به گونه‌اي که قفسه‌های فروشگاه زیتون شهرهای شمالی پر شده است از محصولات وارداتی!

این خبرها حاکی از آن است که بیکار نشستن مسؤولان کشور در خصوص واردات کالای چینی کار به دست ایرانی‌ها داده است. اگر تا چند سال پیش فقط اسباب بازی یا وسایلی که زیاد مهم نبود از چین وارد می‌شد، اما این روزها دیده می‌شود که زیتون چینی، چاقوی چینی، زعفران چینی و... پر شده‌اند در بازارهای ایران؛ محصولاتی كه نه طعم دارند و نه کیفیت؛ فقط رنگ و قیمت آنها است که بسیاری از خریداران را فریب می‌دهد.

توزیع و صادارت کالای چینی در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است؛ اما تفاوت عمده عرضه کالاهای چینی در بازارهای ایران و سایر کشورها به ‌خصوص کشورهای توسعه ‌یافته، کیفیت مناسب کالاها و ارائه‌ خدمات پس از فروش آنها است!

عرضه گسترده کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی که معمولاً خدمات پس از فروش نیز ندارد، زیان‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. از جمله آنها می‌توان به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و صنعتگران اشاره کرد.

این در حالی است که وفور عرضه کالاهای ارزان و بی‌کیفیت چینی از یک طرف موجب خسارت دیدن بخش‌های تولیدی کشور و نیز کاهش درآمد ملی و اشتغال شده، و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان با توجه به خرید و مصرف کالاهای بی‌کیفیت زیان‌های زیادی را متحمل شده‌اند. از همه مهم‌تر کاهش درآمد گمرکی در کشور سبب وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به دولت شده است.

بنا به گزارشات غیر رسمی درصد زیادی از کالاها و محصولات وارداتی چینی که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند، از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این امر نشان‌دهنده عملکرد ناکارآمد نظام عرضه در ایران است. از جمله راهکارهای اصلاح نظام توزیع در کشور جلوگیری از عرضه کالای قاچاق و بنجل و تشویق بازارهای داخلی و خارجی سایر کشورها به استفاده از محصولات بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی ایرانی است.

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد حتی با وجود فعالیت گسترده و تأکید جدی دولت برای رشد و توسعه بخش‌های تولیدی، اين بخش‌ها به علت وجود مشکلات نظام توزیع، از رشد مناسبی برخوردار نبوده‌ است.

بیدار نشدن مسؤولان دولتی در خصوص واردات کالای چینی سبب می‌شود در آینده نزدیک خاویار، انار و بسیاری از صنایع دستی ایرانی نیز جای خود را به متاع چینی‌ها بدهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: