آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 فروردین ماه 1390 = 02-04 2011

حدف یارانه ها؛ افزایش ۳۰۰ درصدی قبوض گاز

خبرگزاری مهر: مصرف‌کنندگان گاز بخش خانگی در شهرستان آمل با دریافت اولین قبوض گاز مصرفی خود در سال 90، با توجه به افزایش حداقل حدود 300 درصدی بهای گاز، نسبت به چگونگی محاسبه مصرف دچار سردرگمی شده و این موضوع اعتراض شدید آنان را به‌دنبال داشته است.

ساکنان بیشتر روستاهای منطقه هراز پی جنوبی از توابع شهرستان آمل با مشاهده قبوض جدیدی که شرکت گاز برای آنان کنار گذاشته، اعتراض‌های شدیدی به مسئولان شرکت گاز داشتند و خواستار پیگیری مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نسبت به افزایش ناگهانی قبض‌های گاز مصرفی خود شدند.

ساکنان روستایی این مناطق با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته براساس میزان مصرف، بهای آنان به کمتر از 200 هزار ریال در هر دوره تا دوماه گذشته بوده است، یادآور شدند: متاسفانه مسئولان شرکت گاز در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که پیش‌بینی افزایش پلکانی قیمت‌ها بوده بیش از حد عجله کردند.

رئیس اداره گاز شهرستان آمل با تائید قبض‌های صادر شده برای این منطقه، صدور قبض‌های جدید را کاملا درست و به دور از هرگونه اشتباهی اعلام کرد.

حشمت‌الله باوفا گفت: قبض‌هایی که قبل از 30 آذر 89 برای مشترکان صادر شده بود، مشمول یارانه بوده اما درقبض‌های جدید، قیمت‌های واقعی مصرف کننده اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان فقط قرائت کنتور مشترکان انجام و به شرکت گاز استان و سپس به شرکت گاز کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: برای ادارات گاز شهرستان‌ها فقط پرینت قبوض گاز ارسال و توسط اداره پست توزیع می‌شود.

رئیس اداره گاز ناحیه آمل ادامه داد: در دوره جدید قبض‌های گاز برای مشترکان، به‌طور میانگین از 300 تا 400 هزار ریال تا 10تا 12میلیون ریال هم صادرشد.

باوفا، این افزایش را حداقل تا 300 درصد اعلام کرد و گفت: اداره گاز برای مشترکانی که توان پرداخت مبالغ بالا را ندارند،

” مطابق با مصوبه مجلس؛ در 3 ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود. “

با تقسیط دو یا سه دوره موافقت خواهد کرد.

رئیس اداره گاز ناحیه آمل درحالی گفته‌های فوق را صراحتا اعلام کرد که طبق گفته مسئولان شرکت گاز کشوری، تعرفه جدید گاز بهای مشترکان خانگی برای دوره هفت ماهه نخست سال حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی در دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ خواهد شد، اما مطابق با مصوبه مجلس در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.

براساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری تقسیم بندی شده و 12 دامنه جدید مصرف گاز در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر همزمان با ورود سال جدید باید تعرفه جدید گازبهای بخش خانگی در سطح کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت تعیین تکلیف و برای اجرا به طور رسمی اطلاع‌رسانی شود.

تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص تعیین تعرفه جدید گازبهای مشترکان حاصل نشده اما به نظر می رسد تا 10 فروردین ماه و یا حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی این تعرفه برای اجرا به طور رسمی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته درباره تعیین تعرفه جدید گازبهای خانگی به رسانه‌ها گفته بود: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی در مورد کاهش یا افزایش قیمت گاز گرفته نشده و کار کارشناسی بر روی نرخ جدید فروش گاز آغاز شده است.

جواد اوجی تصریح کرده بود: تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولان دولتی برای تعیین نرخ فروش گاز درهفت ماهه ابتدایی سال آینده برگزار شده که پیش‌بینی می‌شود تا 15 فروردین نرخ جدید گاز مشترکان تعیین تکلیف و از سوی دولت اعلام شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار که از شنیدن این افزایش بها مصرفی گاز مشترکان در آمل ناراحت شده بود، اعلام کرده این موضوع را در گفت‌وگو با وزیر نفت پیگیر خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: