آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 29 دی ماه 1392 = 19-01 2014

فشار برای بستن کلیساها بروی نوکیشان مسیحی

نهادهای امنیتی و انتظامی در توطئه ای خاموش و در ادامه فشارها بر ایمانداران و نوکیشان مسیحی روش های نوینی را در تعطیل کردن کلیساهای کشور در پیش گرفته اند.

بر اساس گزارش منتشره از سوی « محبت نیوز» در آستانه کریسمس سالروز تولد عیسای مسیح و در ادامه فشارها بر کلیساهای کشور و تعطیل کردن کلیساهایی که عمدتن مسیحیان فارسی زبان در آن حضور پیدا می کنند، روز یکشنبه 17 آذر ماه 1392 «سرکیس بنیامین» کشیش کلیسای پطرس در تهران، از اعضا این کلیسا که عمومن از مسیحیان فارسی زبان می باشند خواسته است که دیگر به این کلیسا مراجعه نکنند. این در حالیست که برخی از اعضا این کلیسا بیش از 20 سال است که در کلیسا حاضر می‌شوند.

یک هفته پس از آن که «کشیش بنیامین» از مسیحیان فارسی زبان خواست تا از حضور در کلیسا خودداری کنند نگهبان جلوی درب بطور رسمی از ورود مسیحیان فارسی زبان به کلیسا جلوگیری کرد.

این توطئه خاموش و بی صدا در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این اعضا و ایمان‌داران کلیسا در پی فشار و تهدیدات مسئولان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کارت ملی و مشخصات خود را به این ارگان داده بودند و گویا وزارت اطلاعات بر این باور بوده که این تصمیم به نوعی بازدارنده خواهد بود و ترس از شناسایی مانع حضور فارسی زبانان در کلیسا می‌شود.

گفتنی است بیشترین اعضای کلیسای پطرس تهران به جز مسیحیان آشوری و ارمنی که تعداد آنها بین دو یا سه خانواده است، بیشتر از مسیحیان فارسی زبان تشکیل گردیده و در صورت عدم حضور آنان در واقع این کلیسا رو به تعطیلی خواهد رفت.

- پروژه تعطیل کردن کلیسا های فارسی زبان

بر اساس این گزارش پروژه ممانعت از ورود مسیحیان به کلیسای پطرس از آنجا آغاز شد که در داخل محوطه کلیسا ساختمانهایی وجود دارد که در اختیار خادمین و شماسان مسیحی فارسی زبان بود. سپس طی برنامه ایی از پیش تعیین شده ابتدا این افراد را از ساختمانهای مذکور بیرون کردند و این خانه‌ها را به چند خانوار آشوری و یا ارمنی تحویل دادند که در حال حاضر گفته می شود فقط همین دو یا سه خانوار حق ورود به داخل کلیسا را دارند .

بر اساس خبر های دریافتی گویا در اولین یکشنبه بعد از این رویداد همان تعداد افرادی که در ساختمان محوطه کلیسا مستقر شده بودند و قرار بود روزهای یکشنبه به کلیسا بروند، به علت آنکه این چند خانوار هم به کلیسا نرفتند هیچ مراسمی برگزار نشد که با این ترتیب فعالیت کلیسای پطرس مقدس به حالت تعطیل درآمده است.

-اراضی و ساختمان‌های گران قیمت کلیسا

کلیسای پطرس واقع در خیابان قوام السلطنه (سی تیر) تهران می باشد، که با عنوان کلیسای پطرس مقدس یا رسول شناخته می شود و قدمت آن به 140 سال پیش می رسد و از زیر مجموعه های کلیسای انجیلی ایران است. کاربری این کلیسا از اواخر دهه سی خورشیدی برای مسیحیان فارسی زبان و در تمام این دوران پذیرای ایرانیان نوکیش بوده و مراسم و برنامه‌های مختلف آن به فارسی برگزار می شد.

کلیسای پطرس رسول در منطقه‌ای از پایتخت بنا شده که اراضی آن به خاطر مرکزیت و بافت اداری و سازمانی منطقه از گرانقیمت ترین نقاط تهران محسوب می‌شود. به نظر می رسد سازمان‌های اقتصادی امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی از جمله ستاد اجرای فرمان امام یا دیگر سازمان‌ها مثل بنیاد مستضعفان و موسسات مالی اعتباری خاص، قصد دارند این زمین ها را که ثروتی هنگفت محسوب می شود به تصرف خود در آورند که نمونه‌ ی آن تصرف کلیسای تاریخی انجیلی در شهر مذهبی مشهد می باشد که پیش تر سازمان میراث فرهنگی کشور از آن به عنوان یک بنای تاریخی و دارای شناسنامه فرهنگی اسم برده است.

در این راستا در اسفند ماه سال گذشته عوامل نهادهای امنیتی سپاه در مشهد و ستاد اجرای فرمان حضرت امام با بیرون کردن سرایدار آن کلیسا آن مکان را به تصرف خود در آورده اند. گفتنی است حدود یازده سال قبل هم نیز زمین های پشت کلیسای انجیلی مشهد و خانه کشیش و کارمندان کلیسا توسط ستاد اجرای فرمان حضرت امام ضبط و سپس آپارتمان و ساختمانهایی ساخته شد که به عوامل خود بخشیدند.

گویا جمهوری اسلامی از غیبت بزرگان و رهبران ارامنه و آشوریان که به دلیل محدودیت ها و فشارها در داخل کشور به ناچار به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. از این فرصت استفاده کرده و زمین ها و کلیساهایی که متعلق به مسیحیان می باشد را به تصرف خود در می آورد.

-ردپای نماینده آشوری مجلس درتعطیلی کلیساها

«یوناتن بت کلیا» که به اعتقاد منتقدین از جمله نمایندگان دائمی آشوریان در مجلس شورای اسلامی رژیم است، سوابق وی نشان داده که همکاری تنگاتنگی به ویژه در سالهای اخیر با وزارت اطلاعات داشته و در نتیجه همین همکاری‌ها توانسته از قدرت و نفوذ خود استفاده کرده و بسیاری از کشیشان آشوری و ارمنی را با تهدید متقاعد سازد که تا از ورود نوکیشان و مسیحیان فارسی زبان جلوگیری کنند. بی شک عامل و پشت پرده به تعطیلی کشاندن کلیسای پطرس نیز کسی جز او نیست .

بت کلیا معتقد است مطلقن نباید مسیحیان ایران فعالیتهای بشارتی و تبلیغی داشته باشند، بر همین اساس با دادن اطلاعات به نهادهای امنیتی که از طریق عوامل خود در کلیساهای انجیلی تهران به دست می آورد برای تعطیلی یا غیر فعال کردن این کلیساها خط دهی می کند.

وی پس از بستن برخی کلیساهای آشوری از چندی پیش بر نفوذش در درون کلیساهای پروتستان افزود، به گونه ایی که این فرد نقش بسزایی در تعطیلی کلیسای جنت آباد و جماعت ربانی مرکز در تهران داشته است .

این نماینده همچنین در فشار آوردن برای بركناری كشیشان و تعطیل كردن جلسات كلیساهای آشوری شهر آرای تهران، ارومیه و نیز كرمانشاه كه درهایشان بر روی هموطنان مسیحی فارسی زبان باز بود، نشان داده است كه در بستن دست و پای مظلومان نیز بسیار ماهر و كار آمد می‌باشد.

این نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی بارها هم بهمراه جواد لاریجانی، دبیر ستادحقوق بشر اسلامی در کنفرانس های متعدد سازمان ملل شرکت کرده و به عنوان سمبل و نماینده جامعه اقلیت مسیحیان ایران با لاریجانی همراه بوده است تا تکمیل کننده ویترین آزادی‌های ظاهری حکومت باشد.

وی كه عضو هیئت حقوق بشر جمهوری اسلامی نیز هست در اولین اجلاس سالانه شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو ادعا کرد: «در ایران هیچ مشكلی برای اقلیتها ی مذهبی به ویژه مسیحیان وجود ندارد و هرآنچه از نقض حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود نادرست است!»

-روند تعطیلی کلیساها

بی گمان اکنون کلیسای پطرس مقدس را با 140 سال قدمت از هم اکنون باید تعطیل شده دانست . سرنوشت این کلیسا نیز همانند دیگر کلیساهای فارسی زبان در کشور بهم رقم خورده است .

از سال ۲۰۱۱ اعمال فشار و محدودیت بر کلیساهای رسمی به شکل جدی‌تری آغاز و تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است.

طی سالهای گذشته به خصوص پس از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 88 و امنیتی شدن فضای کشور بسیاری از کلیساهای تهران و مسیحیان و نوکیشان مسیحی نیز تحت فشار، پیگرد و تهدید قرار گرفتند. کلیسای فارسی زبان جنت آباد بدستور مقامات امنیتی تعطیل شد و کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز که بزرگترین کلیسای فارسی زبان تهران بود در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری درهای خود را به روی فارسی زبانان بست.

کلیسای کاتولیک لاتین تهران حتی با وجود اینکه فقط بخش هایی از مراسم پرستشی و کلیسایی به زبان فارسی در آن برگزار می شد مقامات امنیتی با تهدید و هشدار از مسئولان و کشیشان کلیسا خواستند که از ورود مسیحیان فارسی زبان ممانعت بعمل آید.

اکنون اندک کلیساهایی نیز در سطح کشور وجود دارند که به دستور مقامات امنیتی از ورود نوکیشان مسیحی جلوگیری کرده و همچنین اجازه گرفتن هیچ عضو جدید را ندارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: