آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 مرداد ماه 1394 = 14-08 2015

کری و لاوروف در باره سليمانی گفتگو کردند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: جان کری وزیر امورخارجه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود مراتب نگرانی واشنگتن را از سفر قاسم سلیمانی از فرماندهان سپاه پاسداران به مسکو به گوش مقامات کرملین رساند

این سخنگوی آمریکايی گفت: سفر سلیمانی به مسکو به منزله نقض تحریمهای سازمان ملل و مایه نگرانی شدید است.

وی در پاسخ به این سئوال که تصور برخی این است که سفر سلیمانی به مسکو در جهت تضعیف و زیر سوال بردن توافق هسته ای است، آیا اینگونه است؟ گفت: اگر این سفر انجام شده باشد، مایه نگرانی است.

خبرنگاری پرسید اینکه جان کری مراتب نگرانی خود را به لاوروف درباره سفر سلیمانی اعلام کرده است، نمی تواند تاییدی بر این سفر باشد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: وزیر خارجه مطمئنا گزارشهای مربوط به این سفر را مشاهده کرده و نگرانی خود را درباره این گزارشها به مقامات کرملین اعلام کرده است.

پیگیری در شورای امنیت

آمریکا سفر پاسدار قاسم سلیمانی، سرکرده نیروی قدس سپاه پاسداران به روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می‌کند

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: سفر اخیر قاسم سلیمانی به مسکو نگرانی های برخی قانونگذاران آمریکایی را درباره نحوه بهره برداری روسیه و دیگر کشورها از توافق هسته ای تشدید کرده است.

این روزنامه نوشت: وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه سفر اخیر پاسدار سلیمانی به مسکو را ناض منع قطعنامه سازمان ملل خواند که به علت نگرانی های موجود در مورد برنامه هسته ای و موشکهای بالستیک رژیم تهران بر ضد برخی مقامات این رژیم اعمال شده است.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، درباره این سفر با مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه صحبت شده اما روسیه پاسخی به شکایت آمریکا نداده است. وی تاکید کرد،‌ آمریکا خواستار تحقیق شورای امنیت سازمان ملل درباره این سفر خواهد شد.

پاسدار سلیمانی که از حمایت خامنه ای برخوردار است، فرماندهی اقدامات نظامی رژیم ایران در پشتیبانی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و شبه نظامیان شیعه در عراق را برعهده داشته است و عقیده بر این است که هدایت اقدامات حمایتی تهران از شورشیان حوثی در یمن نیز برعهده اوست.

این حقیقت که پاسدار سلیمانی به مسکو سفر کرده است، نگرانی های برخی قانونگذاران آمریکایی درباره نحوه بهره برداری روسیه و دیگر کشورها از توافق هسته ای، در صورت اجرایی شدن آن، را تشدید کرده است.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها و از منتقدان شدید این توافق می گوید: این مسئله موجب سلب مشروعیت هرچه بیشتر از این توافق در نظر برخی اعضای کنگره از جمله افرادی می شود که هنوز درباره توافق اعلام نظر نکرده اند.

حتی از نظر طرفداران توافق، سفر سلیمانی سوالاتی را درباره مقاصد روسیه مطرح می سازد. دولت اوباما به کرات گفته است روسیه نقش موثری در حصول توافق هسته ای داشت. اما بررسی دقیق تر مذاکرات هسته ای نشان می دهد روسیه گاهی تلاش های دولت اوباما را پیچیده ساخته است.

پاسدار سلیمانی از دیرباز مایه نگرانی آمریکا بوده است. در سال 2011 پس از آنکه دولت اوباما او را به دخالت در توطئه ای برای کشتن سفیر سابق سعودی در واشنگتن متهم کرد،‌ دولت آمریکا سلیمانی را در فهرست تحریم های خود قرار داد. واشنگتن همچنین سلیمانی را به علت نقش وی در سوریه و حمایت نیروی قدس از گروههای شبه نظامی مشمول تحریمهایی قرار داده است.

سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس بر آموزش و تجهیز شبه نظامیان شیعه عراقی که به نیروهای آمریکایی طی دوره اشغال عراق توسط آمریکا حمله می کردند، نظارت داشت.





mitra farahani August 13, 2015 02:46 PM

کاش ما مردمی بودیم که لا اقل واقعیت هارا فریب نمی دادیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


س رفیعی August 14, 2015 01:38 AM

نمایش‌ها را بین المللی کرده‌اند! آخوند‌های مکار چند میلیون دلار به کری و پوتین دادید که با شرکت در این نمایش مسخره برای گروهبان سلیمانی یه کم مثلا عزت و اعتبار خریده بشه؟ اینکه خودشو هم نمی‌تونه جمع کنه چه برسه به اینکه سردار و سرلشکر باشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: