آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 خرداد ماه 1395 = 04-06 2016

سند؛ کارنامه سیاه ابراهیم یزدی از زبان بی بی سی

تماس‌های سری دولت کارتر با آیت‌الله خمینی یک روز پیش از خروج شاه از ایران شروع می‌شود. اینکه آیت‌الله خمینی و دولت کار‌تر چه روابطی داشتند و چطور خط‌ مشی آنها در ظاهر و برای مدت کوتاهی همخوانی پیدا کرده بود در پی انتشار مجموعه جدیدی از اسناد آمریکا بهتر قابل درک است.

بنیانگذار جمهوری اسلامی مأموریت حساس گفت‌وگوهای محرمانه با دولت کارتر را به ابراهیم یزدی واگذار می‌کند. یزدی سالها در تگزاس زندگی کرده بود و زبان آمریکایی‌ها را خوب درک می‌کرد. به علاوه او دوستانی چون ریچارد کاتم، استاد دانشگاه پیتسبورگ داشت که سال‌ها بعد مشخص شد در جوانی مأمور مخفی سیا در تهران بوده است.

بر اساس اسناد روز ۱۵ ژانویه ۱۹۷۹ (۲۵ دی ۱۳۵۷) وارن زیمرمن، از کارکنان ارشد سفارت آمریکا در پاریس به دیدار ابراهیم یزدی، مشاور رهبر انقلاب می‌رود. زیمرمن با پژوی شخصی سفیر آمریکا - که پلاک دیپلماتیک نداشت و توجه خبرنگاران و هواداران آیت‌الله خمینی را جلب نمی‌کرد- به نوفل لوشاتو می‌رود تا شناسایی نشود. این دو حدود ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی در خلوت مسافرخانه‌ای کوچک گفت‌وگو می کنند. آن دیدار - که بنا بر اسناد ۲۰ دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد - آغاز روند ارتباط آمریکا و بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

روز پنجم ژانویه ۱۹۷۹ (۱۵ دی ۱۳۵۷) ‌آیت‌الله خمینی به یک شهروند آمریکا به نام لئونارد فریمن که در نوفل لوشاتو به ملاقاتش رفته بود می‌گوید که اگر قدرت را در دست بگیرد و حکومت عدل را تشکیل دهد فروش نفت را به آمریکا ادامه خواهد داد. او سپس به آقای فریمن توصیه می کند که پیام را به دولت آمریکا برساند.

بنا بر اسناد، ترجمه انگلیسی صحبت‌های آیت‌الله خمینی را دستیارش ابراهیم یزدی در یک نوار ضبط می‌کند و به لئونارد فریمن می‌دهد تا به دولت آمریکا منتقل کند. او هم بلافاصله با سفارت آمریکا در پاریس تماس می‌گیرد و پیام‌‌‌‌ همان روز به واشنگتن می‌رسد. کارتر هم با رعایت جوانب احتیاط فرمان گشایش یک کانال محرمانه بین سفارت آمریکا در پاریس و همراهان آیت‌الله خمینی را صادر می کند، که در اسناد آمریکا به نام کانال "یزدی-زیمرمن" معروف شده است.

در نوفل لوشاتو بنیانگذار جمهوری اسلامی مصلحت را در ابراز دوستی با دولت کارتر دیده بود. فرستاده‌اش و دیپلمات آمریکایی چهار بار دیگر هم در خلوت‌‌‌‌ همان مهمانخانه کوچک ملاقات می‌کنند. بر اساس اسناد دولت آمریکا در آن دیدار‌ها بود که آیت‌الله خمینی و دولت کار‌تر از هم سوال می‌کردند و جواب می‌گرفتند.

در جریان آن دیدار‌ها بود که دولت آمریکا "انعطاف" خود را به قانون اساسی و نوع حکومت ایران به اطلاع آیت‌الله خمینی رساند. اوج تماس‌های دو طرف روز هفت بهمن (۲۷ ژانویه) بود. آن روز آیت‌الله خمینی در اقدامی تاریخی برای کنار زدن بختیار و تسلیم شدن ارتش در نامه‌ای به کارتر متوسل شد.

در مقالات بعدی توضیح داده خواهد شد که چطور آیت‌الله خمینی و نزدیکانش در آن تبادل نظر‌ها و پیام‌ها سیاست واقعی کار‌تر را بهتر درک کردند، وعده تأمین منافع آمریکا را دادند و گام‌های بعدی به سوی قدرت را برداشتند.



Dariush June 4, 2016 06:48 AM

ای وای، فاجعه عمیقتر از انست که کسی تصور میکرد! و امروز باید پرسید که سر خامنه‌ای در ... کی‌ است؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


مسعود June 4, 2016 09:10 AM

این جنایتکار دلال همونی که در مصاحبه با ارباب بی بی سی گفتن کمی شکنجه کردن رندانی اشکال نداره حیف که کسی نیست حق این خدمات ارزنده اش را قبل از اینکه به درک واصل بشن کف دستش بذاره جرم ایشون کمتر از لاجوردی و خالخالی نبست

گزارش یا اعتراض به این نظر


فريبرز June 4, 2016 10:02 AM

حال همين دلقك با اين پرونده سياهش به اصطلاح "اصلاح طلب" شده است و سنگ آزادى براى مردم را به سينه مى زند! مردك ريشو، برو اوّل لهجه فارسى خودت را درست كن و بعد بيا زر بزن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان June 4, 2016 12:19 PM

ای کاش اسناد فوق محرمانه سازمان 'اینتلیجنت سرویس انگلیسء هم در مورد روابط ما فوق حسنه اش با خمینی جنایتکار، بهشتی در آلمان، رفسنجانی و اعضای گروهکهایی مثل نهضت آزادی(ملی مذهبی) مانند بازرگان، ابراهیم یزدی و دیگران یک سال قبل از شورش ۵۷ فاش میشد الان کسی دیگه نمیتونستند افرادی مثل ما رو هم که تعدادمونم خیلی کثیر هست متهم به داشتن افکار 'دایی جان ناپلئونیء کنند ! انتشار این اسناد سازمان سیاه ثابت کرد که یکی از گردانندگان اصلی شورش ۱۹۷۹ در ایران کارتر و حزب دمکرات آمریکا در اون دوره بحساب میآمدنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Ira June 4, 2016 10:37 PM

در همان سال شورش بیشتر ایرانیها در ایران و خارج می دانستند
خمینی را کشور ها ی بزرگ غربی بر ضد شاه فقید ایران
روانه فرانسه کردند
غربی ها ایران اباد نمیخواهند
ایران اباد یعنی منطقه اباد

گزارش یا اعتراض به این نظر


حسن June 4, 2016 11:00 PM

لزومی ندارد در خبرتان مدام بنویسید آیت الاه چون خمینی یک جنایتکار بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


کوروش June 5, 2016 01:31 AM

پس بگو چرا اين آخوند مافنگى (خامنه اى) پريروز سر گور اون دجال کبير!(خمينى) روى منبر داشت با اتهاماتى از قبيل انگليس خبيث و امريکاى جنايتکار آدم خوار و غيره خودشو جر ميداد! آهان پس نگو داستان زير لحاف ملاس! حالا با لو رفتن اين اسناد سرى از آن دجال بزرگ خمينى!از طريق اين( خبايث! ) ديگه عظما خواب از سرش هم شبها پريده! چون حالا ديگه با اطمينان دوزاريش افتاده! و ميدونه که چند ساله ديگه نوبت خودش! و با بر ملا کردن ( گه کارى هايه) پشت پرده خودش با شيطان بزرگ يعنى آمريکا و بقيه رفقا که همش يکى بعد از ديگرى رو خواهند شد! پس اين يکى از دلايلى بودش! که (آغا) چرا اونطورى داشت حنجره شو پريروز رو منبر پاره ميکرد! و ميگفت که ما نبايد بآمريکاى جنايتکار اطمينان کنيم! چون روزى خواهد رسيد که او همه ما آخوندها رو لو ميده! و پته هممونو ميندازه رو آب! مثل داستان خمينى! و خلاصه گنده قضيه در مياد ! کوروش

گزارش یا اعتراض به این نظر


فرامرز June 14, 2016 11:31 PM

خیلی خوشحالم از اینکه ایل و طایفه ی خمینی دجال و تمام وابستگانش در ایران خلاصه عاقبت به شر شدند یعنی اسم این جنایکاران خائن که برده می شود، فحش خواهر و مادرست که نثارشان می شود بالاخره جواب سنگ کلوخ است کسانی که این سرزمین را باین روز انداختند گردنشون زیر تیغ است حتا اگر به درک واصل بشوند، ایل و تبارش باید پاسخگو باشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: