آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 دی ماه 1395 = 26-12 2016

ایران؛ خبر دردآور خودسوزی نانوای گلپایگانی

یک نانوا در گلپایگان از شدت فشار اقتصادی و ناتوانی در افزایش حقوق کارگرش، خود را با بنزین به آتش کشید و در بیمارستان جان باخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دیار عالمان، روز گذشته خبری تلخ فضای شبکه های اجتماعی و سپس شهرستان گلپایگان را فراگرفت، خبری که نشان از لایه های اجتماعی اقتصاد به خواب رفته و درد جیب های مردمی است.

ساعت ۱۳ روز جمعه نانوایی از شدت فشار اقتصادی و ناتوانی در افزایش حقوق کارگرش و مشکلات بیمه ای پیش رویش، خود را با بنزین به آتش می کشد و روز گذشته خبر دردناک فوت وی منتشر می شود.

خبرنگار ما برای روشن شدن موضوع و شنیدن درد نانوایان شهرستان گلپایگان با مرتضی طبرزدی که یکی از قدیمی ترین نانواهای شهرستان با سابقه ای ۵۴ ساله و صاحب نانوایی سنتی در محله شهید رجایی شهر گلپایگان است، به گفت و گو نشست.

این نانوای سنتی پز درخصوص مشکلات اقتصادی نانوایان گفت: “نزدیک به چهار سال است که دولت قیمت آرد را افزایش داده ولی تقریبا قیمت نان را پایین نگه داشته و این درحالی است که هزینه بیمه خود و کارگر، حقوق کارگر و فیش های سنگین گاز بر صاحب نانوایی فشار می آورد”.

طبرزدی تعداد نانوایی های شهرستان را حدود ۱۶۰ عدد برمی شمرد و بیان می کند: “افزایش روز افزون نانوایی ها به دلیل ثابت بودن جمعیت، سبب می شود که همیشه یک نانوا برای بازگشت سرمایه اولیه اش در استرس قرار گیرد و با وجود گرانی روز افزون هزینه های زندگی کمتر می تواند پاسخ گوی نیاز خانواده ی خویش باشد”.

وی ادامه داد: “داستان درآمد و هزینه یک نانوایی هنگامی سخت می شود که مسئول نانوایی، مغازه و خانه اش استیجاری باشد”.

این نانوای قدیمی با بیان اینکه یک نانوایی چهار کارگر باید داشته باشد، تشریح کرد: “بیمه ماهانه ۱۱۸ هزار تومن و حقوق روزانه ۵۰ هزار تومانی کارگر نانوایی سبب شده است که نانوایی ها با یک یا دو کارگر اداره شوند و فشار کاری بالایی را تحمل کنند”.
طبرزدی در خصوص نانوای فوت شده گفت: “کارگری بود که حداقل شش سال صاحب نانوایی شده ولی خانه و مغازه ای استیجاری دارد”.

وی کیفیت پایین برخی نانها را دلیل صرفه پایین اقتصادی کار نانوایی ذکر کرد.

خبرنگار ما در ادامه برای پیگیری مشکلات نانوایی ها و حادثه ناگوار اخیر با علی مومنی پور مسئول اتحادیه نانوایی های گلپایگان گفت و گو کرد.

مسئول اتحادیه با اشاره به اینکه اتحادیه دوسال است که مجوز نانوایی جدید را نمی دهد تصریح کرد: “رشد قارچ گونه نانوایی های بدون مجوز در همه ی نقاط شهرستان و تثبیت تقریبی قیمت نان بدون توجه به افزایش همه جانبه هزینه ها مشکل اساسی نانوایی ها است”.

مومنی پور با اشاره به اعتراض و شکایت اتحادیه درخصوص نانوایی های غیر مجوز یاد آورشد: “با نتیجه گرفتن برخی شکایت ها اتحادیه موفق به پلمپ چندین نانوایی غیر مجاز شده است ولی هنوز تعدادبالای این نانوایی ها عرصه را بر نانوایی های قانونی تنگ می کنند”.

وی با اشاره به عرضه غیر قانونی و گران فروشی نانوایی های غیرمجاز به بهانه های واهی چون محلی بودن! خواستار خرید مردم از نانوایی هایی با مجوز و قانونی شد.

مسئول اتحادیه و صنف نانوایان گلپایگان ضمن بیان ناراحتی همه ی اعضای صنف نانوایان از عمل همکارخود و فوت شدن وی تایید کرد: “مشکلات فراوان بیمه ای خود و کارگر خویش و عدم توانایی برافزایش حقوق کارگر و حاضر نشدن وی در روز جمعه به همراه هزینه های زندگی و مغازه دلیل اصلی خودسوزی این نانوا و در اعتراض به وضع موجود بوده است”.



homa December 26, 2016 03:37 PM

تف به این حکومت ملایی دزد بی ناموس

گزارش یا اعتراض به این نظر


guguli December 26, 2016 10:11 PM

مردشور این حکومت دزد و ضد بشر را ببرند که جز نکبت و بدبختی چیزی نداشت اها راستی شهید پرور خاک بر سرتان که کشور پولدار ما مردمش از فقر باید بمیرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Ira December 26, 2016 11:26 PM

ملایان و مزدوران طوسی همه فن حریف
گورتان را گم کنید مردم ایران را نابود کردید
چرا فرار نمی کنید؟
پایان این کار شما را مردم آماده کرده‌اند
اندک زمان تسلیم مردم ایران می گردید
فقط علی گدا را اعدام می کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: