آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 بهمن ماه 1395 = 31-01 2017

اعتراض بین المللی به حکم شلاق دو خبرنگار

خبرگزاری هرانا – روز گذشته، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در همبستگی با اتحادیه صنفی روزنامه نگاران ایران و درخواست لغو احکام شلاق دو روزنامه نگار ایرانی در «دادگاه سفارشی» بر اساس «گزارش نادرست»، بیانیه ای با عنوان “احکام شلاق روزنامه نگاران ایرانی نقض آشکار حقوق بشر است” صادر و این احکام را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در مورد صدور حکم ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق برای مصطفی براری و آرش شعاع شرق در گیلان، تاکید کرد: “این فدارسون و اتحادیه صنفی روزنامه نگاران ایران شدیدا مخالف صدور چنین احکام غیرانسانی هستند و از مقامات [ایرانی] میخواهند فورا به چنین اتهامات و احکامی علیه روزنامه نگاران پایان دهند.”

فیلیپ لرات، رئیس فدارسیون بین المللی روزنامه نگاران در این باره اظهار نگرانی کرد: “ما با این احکام ظالمانه شلاق برای روزنامه نگاران ایرانی وحشت زده شده ایم. اینچنین احکام ظالمانه، غیرانسانی و اهانت آمیز که همکاران ما با آن مواجه هستند، نقض آشکار حقوق اساسی بشر تحت قوانین بین المللی است. از این رو از مقامات ایران می خواهیم به رعایت تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و از بستن دهان رسانه های ایران خودداری کنند.”

در این بیانیه به صدور و اجرای حکم «۴۰ ضربه شلاق برای خبرنگار نجف آبادی» و همچنین «۴۵۹ ضربه شلاق برای محمدرضا فتحی وبلاگنویس و روزنامه نگار منتقد ساوه ای» نیز اشاره شده است.

شایان ذکر است، پیش از این، هرانا با انتشار تصاویر احکام دو روزنامه نگار گیلانی گزارش کرد؛ مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در دادگاه کیفری شهرستان رشت، با شکایت یکی از نمایندگان مجلس، به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده اند. این حکم با اعتراض یکی از متهمین به دادگاه تجدیدنظر ارسال و تایید شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: