آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 خرداد ماه 1396 = 28-05 2017

وضع بانکها؛ زلزله‌ای در حال وقوع است

تجمعات کاسپینی‌ها چندین ماه است ادامه دارد و این اعتراضات یادآور تجمعات موسسه ثامن‌الحجج و میزان و آوارگی و سرگردانی صدها هزار سپرده‌گذار است اما همه واقعیت این نیست، چراکه شواهد نشان می‌دهد زلزله‌ای در حال وقوع است و سیاست‌ها و بی‌تدبیری بانک مرکزی قرار است مردم بیشتری را سرگردان کند.

به گزارش جام نیـوز، تجمع‌ها و اعتراضات گسترده سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین ابعاد گسترده بی‌تدبیری در نظام بانکی دولت تدبیر و امید روحانی را نمایان کرد و حالا مشخص شده مردم بیشتری در آینده‌ای نزدیک باید به دنبال سپرده خود سرگردان شوند. تجمعات کاسپینی‌ها چندین ماه است ادامه دارد و این اعتراضات یادآور تجمعات موسسه ثامن‌الحجج و میزان و آوارگی و سرگردانی صدها هزار سپرده‌گذار است اما همه واقعیت این نیست، چراکه شواهد نشان می‌دهد زلزله‌ای در حال وقوع است و سیاست‌ها و بی‌تدبیری بانک مرکزی قرار است مردم بیشتری را سرگردان کند؛ مردمی که ۴ سال به تابلوهای برافراشته بانک‌ها و موسسات اعتباری اعتماد کرده‌اند اما بانک مرکزی نه آنها را غیرمجاز می‌داند و نه مجاز! موسسه اعتباری کاسپین که مجوز نظام بانکی را داشته با دبه مسؤولان بانک مرکزی، سپرده‌گذاران بسیاری را سرگردان کرده است و قطعا روزگار سختی منتظر سپرده‌گذارانی که در موسساتی که بانک مرکزی زیر بار تعیین‌تکلیف آنها نمی‌رود، خواهد بود.

اولا از میزان سپرده سپرده گزاران کاسپین کاسته شده و ثانیا اصلا پولی پرداخت نمی‌شود!
بانک مرکزی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود پرداخت سپرده کاسپینی‌ها آغاز شده اما سپرده‌گذاران از زمانی که به شعب منتخب بانک مرکزی مراجعه کردند دیدند اولا از میزان سپرده آنها کاسته شده و ثانیا اصلا پولی پرداخت نمی‌شود! به همین علت اعتراض کاسپینی‌ها بیشتر شد و آنها مسؤولان بانک مرکزی را متهم به دروغگویی کردند. حالا هم معاون سیف که آخرین وضعیت کاسپین را روز پنجشنبه تشریح کرده به این ابهامات پاسخ نداده و باز هم جواب‌های مبهم داده است. وی گفت: ۴۵۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی فرشتگان ۵۶۰۰ میلیارد تومان از کاسپین طلبکارند، کارشناسی و ارزیابی دارایی‌های موسسه غیرمجاز «فرشتگان» به پایان رسیده و پرداخت سپرده‌های مردم آغاز شده است.

فرشاد حیدری افزود: سال ۹۴ برای ساماندهی تعاونی‌های غیرمجاز اعتباری در سطح کشور تصمیم گرفته شد ۸ تعاونی منحل و سپس مؤسسه‌ای برای ساماندهی آنها ایجاد شود. حیدری با بیان اینکه در پایان سال ۹۵ از مجموع ۸ تعاونی، ۷ تعاونی ساماندهی شد، اضافه کرد: برآورد کرده بودیم ارزیابی و کارشناسی دارایی‌ها را در ۳ ماهه نخست سال ۹۵ به پایان برسانیم که در اردیبهشت به پایان رسید و تا حدود بسیار زیادی این دارایی‌ها ارزیابی و شناسایی شد و آماده تحویل به مؤسسه کاسپین است که با نظارت مرجع قضایی و بانک مرکزی در حال انتقال است. معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: براساس آخرین تصمیم که در اردیبهشت اتخاذ شد از ۲۸ اردیبهشت ماه گذشته ابتدا سپرده‌های زیر ۱۰ میلیون تومان را داریم پرداخت می‌کنیم.

حیدری گفت: آنها می‌توانند در مؤسسه کاسپین سپرده‌گذاری کنند یا اگر مایل نباشند می‌توانند وجه سپرده خود را دریافت کنند. وی افزود: براساس ارزیابی‌ای که انجام شده است تا امروز حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان دارایی‌های غیرمنقول این تعاونی غیرمجاز شناسایی شده است و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هم دارایی این تعاونی به صورت تسهیلات پرداختی است که در مجموع این دو حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان است. حیدری گفت: براساس تلاشی که پلیس آگاهی و مرجع قضایی انجام داده بودند در ۲ هفته گذشته موفق شدند حدود ۳۰ ملک مدیران این تعاونی غیرمجاز منحله را که به نحو غیرقانونی از این منابع به نفع خود استفاده و املاکی را به نام نزدیکان خود تهیه کرده بودند شناسایی کنند. وی با بیان اینکه ۳۰ فقره ملک فوق پس از شناسایی آماده انتقال است، ادامه داد: تخلفات این تعاونی محرز شده و پرونده در مرجع قضایی به دقت در حال رسیدگی است و با مدیران آن برخورد بسیار محکمی انجام شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در هفته گذشته چندین دستگاه خودروی لوکس خارجی از آنها شناسایی و ضبط شده و آماده فروش است. حیدری افزود: سپرده‌های مردم نزد مؤسسه فرشتگان حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شامل اصل و سود می‌شود که این ۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باید بین آنها به نسبت تقسیم شود و حسب تصمیم مرجع قضایی و بانک مرکزی؛ مؤسسه کاسپین آن را اجرا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه در این تعاونی سودهای نامتعارفی پرداخت شده است، گفت: به همین علت این دارایی‌ها باید با قاعده منظم میان سپرده‌گذاران تقسیم شود.

حیدری با تأکید بر اینکه باید از حقوق سپرده‌گذاران صیانت کنیم، اضافه کرد: سپرده‌گذاران به بانک مرکزی و مرجع قضایی اعتماد کامل داشته باشند. به گزارش «وطن‌امروز» اظهارات حیدری در حالی است که اصلا پولی تاکنون به سپرده‌گذاران پرداخت نشده و آنها با دریافت دفترچه خود بخش زیادی از سپرده خود را از دست رفته می‌بینند و از سود سپرده‌های سال ۹۴ و ۹۵ آنها به میزان قابل‌توجهی کاسته شده است. حیدری هیچ‌گاه به این ابهام پاسخ نداده است.
چند تعاونی و موسسه جدید به خیل عظیم سپرده‌گذاران سرگردان خواهند پیوست
اتفاقات کاسپین تنها یک طرف ماجراست چراکه قرار است فاجعه سرگردانی مردم ادامه داشته باشد. براساس شواهدی که در اختیار «وطن امروز» قرار دارد چند تعاونی و موسسه جدید به خیل عظیم سپرده‌گذاران سرگردان خواهند پیوست. سپرده‌گذاران موسسه آرمان که تعاونی‌هایی چون وحدت و البرز ایرانیان را در خود دارد نیز اعلام کرده‌اند شعب این موسسه دیگر پاسخگوی سپرده‌گذاران نیست. تعاونی وحدت قرار بود با موسسه اعتباری توسعه (که این موسسه هم حال و روز خوبی ندار) ادغام شود اما با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده است. همین مخالفت موجب شده سپرده‌گذاران از موسسه مذبور بخواهند پول آنها را پس دهد اما شعب در میان بهت و حیرت سپرده‌گذاران سپرده آنها را نمی‌دهند! چنین اتفاقی برای سپرده‌گذاران تعاونی البرز ایرانیان نیز رخ داده است و آنها حتی جلوی بانک مرکزی تجمع کرده‌اند.

تابلوهای موسسه آرمان در ۴ سال دولت روحانی برقرار بوده و اگر بانک مرکزی این تعاونی‌ها را غیرمجاز می‌دانسته باید در همین ۴ سال مردم را آگاه می‌کرده و جلوی فعالیت آنها را می‌گرفته است. بانک مرکزی دولت یازدهم گویا اصلا تبعات این بی‌تدبیری‌ها را نمی‌داند و هر روز مردم بیشتری را قربانی‌ سیاست‌های مبهم خود می‌کند. بانک مرکزی بارها و بارها اعلام کرده مردم در موسسات و بانک‌های غیرمجاز سپرده‌گذاری نکنند اما تکلیف موسسات و تعاونی‌هایی را که از ارگان‌های دیگر مجوز داشتند روشن نمی‌کند. هم‌اکنون موسسه مالی و اعتباری افضل‌توس، موسسه مالی و اعتباری ثامن، بانک مهر اقتصاد و موسسه آرمان سال‌های سال است که فعالیت می‌کنند و تابلوهای آنها چندین سال است که برافراشته است اما نامی از آنها در لیست مجازهای بانک مرکزی وجود ندارد.

تعداد سپرده‌گذاران این موسسات و بانک‌ها نیز میلیون نفری است اما بانک مرکزی چدین سال است که تکلیف آنها را روشن نمی‌کند. با آمدن دولت یازدهم روند صدور مجوز این موسسات متوقف شده تا این بی‌تدبیری‌ها حتی به نظام بانکی لطمه بزند و میزان اعتماد به پایین‌تر سطح برسد. در کنار این اتفاقات، اخبار ضد و نقیض زیان‌های متعدد بانک‌های بزرگ کشور نیز بسیاری از مردم را نگران کرده است. سپرده‌گذاران بانک‌های بزرگ نیز نمی‌دانند آیا سپرده‌ آنها در جای مطمئنی است یا نه. در چنین وضعیتی حساب موسسات نیمه مجاز پاک است.

بانک مرکزی الان باید پاسخ دهد تکلیف موسساتی مثل افضل‌توس، ثامن و بانک مهر اقتصاد که نام آنها در بانک مرکزی وجود ندارد، چیست؟ اگر اینها غیرمجاز هستند چرا بانک مرکزی اعلام نمی‌کند جلوی فعالیت آنها گرفته شود و مردم در این موسسات سپرده‌گذاری نکنند؟ اگر مجاز است چرا نام آنها در لیست مجازهای بانک مرکزی وجود ندارد؟ چرا بانک مرکزی نمی‌گوید تکلیف ده‌ها هزار سپرده‌گذار موسسه آرمان و تعاونی‌های وحدت و البرز ایرانیان چیست؟ چرا بانک مرکزی نمی‌گوید به چه دلیل سپرده‌گذارانی که با خون دل پول جمع کرده‌اند و با هدف کسب سود در این موسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند باید سرگردان شوند و مقصران و مسببان این وضعیت چه کسانی هستند؟ آیا بانک مرکزی که با بی‌توجهی خود اجازه فعالیت به این موسسات را می‌دهد مقصر نیست؟ مردم می‌گویند این وضعیت مانند کلاهبرداری است و چرا بانک مرکزی با این کلاهبرداران برخورد نمی‌کند؟ آیا جز این است که بانک مرکزی نیز سهمی از این بی‌تدبیری و سرگردانی و عدم مدیریت دارد و خود را بی‌گناه جلوه می‌دهد؟



رامتین May 28, 2017 06:02 PM

آقای گزارشگر به اصطلاح محترم چرا متوجه نیستی؟! چرا بانک مرکزی دزد الان باید اعلام غیرمجاز بودن موسسه های پول به جیب زنو بیان کنه هر موقع حسابشان خوب پر پول شد و زدن به چاک اونوقت اعلام غیرمجازشو به مردم میگن! بارها گفتم و بازهم میگم ملت همیشه در خواب خفته تا دیر نشده پول هاتونو از کل موسسات و بانکها بردارید اینها برشکسته ان چرا متوجه نیستید! این مردک سیف دزد همون شخصی که مدیر بانک صادرات در دوره سید ممد خالیبند بود به کمک پاسدار رفیق دزد ۱۲۳ هزار میلیارد پول به جیب زدن که اون دوره بزرگترین اختلاس بحساب اومد حالا مدام بگید دولت تدبیر و امید! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


ستار بهشتی May 28, 2017 08:02 PM

ثامن ائمه برای سپاه مشهدِ، بانک مهر اقتصاد(بسیجیان) همینطور برای سپاهه تقریباً اکثریت موسسات غیر دولتی رو بانک مرکزی زد زمین غیر از همینا چون دولت زورش به سپاه پاسداران نمی رسه
بانک های دولتی خودشون اوضاعشون خرابه این موسسات رو عمداً تخریب کردن تا پول ها بره تو بانک های دولتی که الان اکثراً ورشکست شدن

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: