آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 خرداد ماه 1396 = 14-06 2017

احضار پنج شهروند مسیحی به مراجع امنیتی

احضار پنج شهروند مسیحی به مراجع قضایی و امنیتی در رشت و کرج

خبرگزاری هرانا – روز جاری، کشیش یوسف ندرخانی، محمدعلی مسیب زاده، محمدرضا امیدی و زمان فدایی، چهار شهر مسیحی اهل شهر رشت، طی اخطاریه قبلی، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده احضار شدند. همچنین امین خاکی دیگر شهروند مسیحی در کرج به اداره اطلاعات این شهر احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز، ۲۴ خردادماه ۱۳۹۶، چهار شهروند مسیحی؛ کشیش یوسف ندرخانی، محمد علی مسیب زاده معروف به یاسر، محمدرضا امیدی معروف به یوهان و زمان فدایی معروف به صاحب طی اخطاریه قبلی، جهت برگزاری جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامشان، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شهر تهران به ریاست قاضی احمدزاده حضور یافتند.

اتهام کشیش یوسف ندرخانی، محمدعلی مسیب زاده، محمدرضا امیدی و زمان فدایی، چهار شهر مسیحی اهل شهر رشت، “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است.

۱۸اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، جلسه اول رسیدگی به اتهامات چهار شهروند مسیحی؛ کشیش یوسف ندرخانی، محمد علی مسیب زاده معروف به یاسر، محمدرضا امیدی معروف به یوهان و زمان فدائی معروف به صاحب در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شهر تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.
لازم به یادآوری است، صبح روز ۲۴ ازدیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، در مراسم کلیسایی در رشت با حمله ماموران وزارت اطلاعات، کشیش یوسف ندرخانی به همراه همسرش فاطمه پسندیده (تینا) و سه نوکیش مسیحی دیگر بازداشت شدند.

کشیش یوسف ندرخانی و همسرش چند ساعت بعد آزاد شدند اما تداوم بازداشت سه نوکیش مسیحی دیگر به نامهای محمدعلی مسیب زاده (مسئول کلیسا)، زمان فدائی و محمد وفادار (امیدی) ادامه داشت.

بعدتر محمدعلی مسیب زاده و زمان فدایی با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدنداما بازپرس جلیلی در شعبه ۱۴ بازپرسی رشت کماکان به دلایل نامعلومی از تودیع وثیقه محمد وفادار برای مدت طولانی جلوگیری کرده بود.

همزمان با دادگاه رشت، ساعت ۱۱ صبح امروز امین خاکی، شهروند مسیحی دیگر به دلایل نامعلومی به اداره اطلاعات کرج احضار شد.

آقای خاکی پیش از این سابقه بازداشت دارد و مدتی را نیز به دلیل باورهای دینی خود در زندان ندامتگاه مرکزی کرج تحمل حبس کرده است.


ضرب و شتم زندانی زن مسیحی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – ظرف روزهای گذشته، مریم (نسیم) نقاش زرگران شهروند مسیحی بند نسوان زندان اوین توسط یک زندانی عادی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و پایش آسیب دیده است. درحالی که خانم زرگران شکایتی در‌این‌باره در دست اقدام دارد، هنوز مسئولین زندان پاسخی به این شکایت نداده و برای اعزام وی به بیمارستان اقدامی انجام نداده اند. از سوی دیگر، پیگری‌های خانواده این زندانی در بیرون زندان نیز بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ظرف روزهای گذشته، مریم (نسیم) نقاش زرگران نوکیش مسیحی در بند نسوان (زنان) زندان اوین توسط یک زندانی عادی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و پایش آسیب دیده است.

یک منبع نزدیک به خانواده زرگران با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا توضیح داد: “خانواده نسیم وقتی امروز به ملاقات او رفته بودند دیدند که حال او اصلا خوب نیست و پایش آسیب دیده است. یک زندانی غیرسیاسی بدون دلیل مشخصی با او درگیر شده بوده و نسیم را هل داده بوده و روی زمین افتاده که در نتیجه پایش آسیب دیده”.

این منبع آگاه در ادامه توضیحات خود در مورد اقدامات احتمالی انجام شده توسط مسئولین زندان اوین افزود: “نسیم شکایتی تنظیم کرده اما هنوز هیچ پاسخی نداده اند، او را حتی به بیمارستان نیز اعزام نکرده اند. بعد از ملاقات خانواده زرگران از مسئولین زندان پیگیر شده اند که اجازه ملاقات با آقای چهارمحالی رئیس زندان را پیدا نکرده اند. آقای حسینی نیز گفته است بند نسوان به ما مربوط نمی‌شود. دادیار زندان هم مرخصی بوده. این خانواده نیز علیرغم نگرانی به خانه بازگشته اند”.

منبع نزدیک به خانواده زرگران در پایان تاکید کرد: “مدت حبس نسیم بایستی ۱۵ خرداد تمام می‌شد اما درحال حاضر در پرینت زندان ۵۵ روز غیبت برای او در نظر گرفتند درصورتی که بعد از اعتصاب غذا خودشان نسیم را به مرخصی فرستادند و دادستانی به او گفته بود نمی‌خواهد به زندان بازگردی. البته این مدت غیبت را هم قبلا ۴۲ روز اعلام کرده بودند اما نمی‌دانیم چرا بیشتر شده است”.

شایان ذکر است، مریم نقاش زرگران که به دلیل ابتلا به بیماری ASD حدودا ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز مبرم به مراقبت های ویژه و مستمر پزشکی دارد. وی در سال ۹۵ چندین بار در اعتراض به حکم صادره و عدم رسیدگی به بیماری‌هایش دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بود.
خانم زرگران اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این بازجویی ها که با تهدید و مزاحمت برای اعضای خانواده وی همراه بود، اغلب در مکان های غیر رسمی و حول پرسش از کلیسای خانگی و جامع ادامه یافت.

وی نهایتا چند روز پس از بازداشت سعید عابدینی، شهروند ایرانی-آمریکایی که برای تاسیس پرورشگاه در شمال ایران به کشور بازگشته بود، از سوی پلیس امنیت به صورت تلفنی احضار و بازداشت شد و در همین روز منزل پدری وی مورد تفتیش و کتاب ها و جزوات دینی و لوازم شخصی وی توقیف شد.

این نوکیش مسیحی پس از بازداشت جهت انگشت نگاری به زندان اوین منتقل و بدون هیچ گونه تفهیم اتهامی به ساختمان وزرا منتقل شد. وی به مدت ۵ شبانه روز بدون بدوی ترین امکانات بهداشتی در این مکان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. اغلب موضوع سئوالات در مورد کیفیت برگزاری مراسم در این کلیساها بود.

خانم زرگران نهایتا به زندان اوین منتقل و از سوی شعبه ٢ دادسرای شهید مقدس تفهیم اتهام شد. تنها اتهام وارده به وی تبلیغ علیه نظام بود.

مریم نقاش زرگران پس از ١٩ روز بازداشت موقت در بند نسوان اوین با قید وثیقه ٧٠ میلیونی آزاد شد. وی توسط قاضی مقیسه، ریاست شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. این در حالی‌است که چنین اتهامی هرگز به وی تفهیم نشده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: