آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 مرداد ماه 1396 = 14-08 2017

ایران؛ سقط جنین‌‌های مکرر کودکان نگون بخت

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۲ هزار کودک در کشور، نسبت به سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان ابراز نگرانی کرد.

طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با آمار کودک‌بیوه‌ها در کشور بیان داشت: طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت تاثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شدند. یعنی کودکانی داشتند که باید علاوه قبول مسئولیت آنها معیشت خود را تامین می‌کردند.

وی با تاکیدبراینکه این کودکان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند چرا که بدن دختر ۱۱ یا ۱۲ ساله آمادگی بارداری را ندارد، گفت: آنها خودشان بچه هستند و اولین بارداری یک ریسک بالاتری نسبت به بارداری دوم دارد و این بچه‌ها ۲ برابر ریسک را می‌پذیرند و دچار باروری‌های زودرس می‌شوند که در اکثریت موارد دچار سقط جنین‌های مکرر می‌شوند. این موارد باید بررسی شود، چرا که هزینه‌ای است که بر دست نظام گذاشته می‌شود.

ازدواج با مردانی که سن بالا دارند
این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تبعات منفی ازدواج در سنین پایین بیان داشت: مشکلات این کودکان دامنگیر خانواده‌ها نیز می‌شود و مهم‌تر از آن دامن‌گیر دختری می‌شود که درسن آموزش به دلیل فقر مالی از پروسه آموزشی نیز عقب می‌ماند و کودکی که پرورش می‌دهد نیز دچار فقر آموزشی می‌شود. مسئله دیگر این است که برخی از این بچه‌ها ناچار می‌شوند با مردانی ازدواج کنند که سنین بالا دارند. حتی برخی وقت‌ها فاصله سنی به ۳۰ سال هم می‌رسد. آنها وادار می‌شوند این کار را انجام دهند که همین امر سرخوردگی‌ها و مسائل و مشکلات دیگر را موجب می‌شود.

سیاوشی در ادامه گفت: مورد دیگر ازدواج کودکان با اتباع بیگانه است که این مشکلی جدی است. مسئله این است که اگر قرار است؛ یکسری احکام و قوانین را براساس مقتضیات زمان و مکان تبیین کنیم این مسئله را باید لحاظ کنیم که کودک ۱۰ یا ۹ ساله در سن بلوغ عقلی نیست. این کودک نباید در مسائل اقتصادی دخالت کند و قانوناً مجاز به هیچ کار دیگری نیست، این در حالی است که ما قانوناً به او اجازه هیچ کاری نمی‌دهیم جز اینکه با اذن پدر یا مجوز دادگاه ازدواج کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: