آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 16 آبان ماه 1396 = 07-11 2017

آینده سپاه پاسداران پس از تحریمهای آمریکا

منصور امان

آینده سپاه پاسداران پس از تحریمهای اقتصادی آمریکا

زمان کوتاهی پیش از اجرایی شدن قانون تحریمهای غیرهسته ای آمریکا، پایوران ارشد نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی آخرین توپهای خود علیه محدود شدن دایره فعالیتهای مُخرب "نظام" را شلیک کردند. هُجوم دسته جمعی کادر رهبری جمهوری اسلامی به تریبونها، بیم و نگرانی همه گیر زیر "خیمه نظام" را پیرامون پیامدهای سیاست جدید آمریکا و پیامدهای آن به نمایش درآورده و همزمان نشان می دهد که این اهرُم در نُقطه دُرُستی کار گذاشته شده است.

تحریمهای غیر هسته ای دولت آمریکا که در سه محور تروریسم، موشکی و حُقوق بشر، رژیم جمهوری اسلامی را هدف قرار می دهد، سه ماه پیش، از تصویب مجلسهای کُنگره و سنای آمریکا گذشت و پس از امضای رییس جمهور این کشور، صورت قانونی به خود گرفت. این قانون از روز سه شنبه ۳۱ اُکتبر برابر با ۹ آبان به دست اجرا گذاشته شد.

کانون مرکزی تحریمهای جدید آمریکا را اقدامات مُشخص اقتصادی علیه سپاه پاسداران تشکیل می دهد. براساس تدبیرهای وضع شده، نه فقط مقامها و وابستگان این مجموعه، بلکه تمامی زیر مجموعه های سازمانی آن نیز در لیست سیاه آمریکا قرار خواهند گرفت. به مُوازات آن، اشخاص، موسسات مالی، بانکها و شرکتهایی که با این اُرگان نظامی و امنیتی وارد مُعامله شوند نیز مشمول تحریمهای آمریکا خواهند گردید.

با توجه به اینکه سپاه پاسداران بخش مُهمی از اقتصاد کشور، منابع داخلی تولید ثروت و بازرگانی خارجی را زیر چنگ خود دارد، تحریمهای آمریکا در عمل مسیر بهره گیری آن از منافع اقتصادی "برجام" را مسدود می کند که این خود می تواند به گونه بالقوه راه را برای مُشارکت بخشهای دیگر فعال در اقتصاد کشور هموار کند.

فشار از این نُقطه، دستاوردهای سیاسی و اقتصادی داخلی سیاست مُداخله گرایانه و جنگ افروزی حُکومت را برای بازوی اجرایی آن به حداقل کاهش خواهد داد؛ تحوُلی که پروسه محدود شدن نُفوذ آن در سرچشمه های تصمیم گیری را به جریان می اندازد.

با ورود به این دوره از تحریمها، دستگاه قُدرت جمهوری اسلامی با یک جابجایی اجباری نقش در مُقابله با آن روبرو خواهد شد. اگر تا پیش از "برجام"، وظیفه پُر منفعت "دور زدن" تحریمها را نظامی و امنیتیها در کف داشتند، اکنون این دستگاه های رسمی و در صدر آنها دولت آقای روحانی است که در فهرست وظایف شان اُموری همچون قاچاق، پولشویی، جعل اسناد، حمل و نقل چمدانی پول و جُز آن قرار می گیرد. این تغییر نقش و وابستگی در پی آن نیز به گونه لمس پذیری از وزن سپاه پاسداران در کفه ترازوی قُدرت خواهد کاست.

از این رو بدیهی به نظر می رسد که از لحظه اجرا شدن موثر و واقعی تحریمها، رویکرد زیرمجموعه نظامی و امنیتی باند ولی فقیه علیه توافُق هسته ای شدت و تمرکُز بیشتری بیابد. اگر گروگانگیری از "برجام" به منظور باج گرفتن پاسخ مطلوب در بر نداشته باشد، در انتها فقط شلیک به گروگان باقی می ماند.

منافع سپاه پاسداران کمترین همپوشانی با منافع جامعه ایران ندارد. برعکس، به همان میزانی که دایره تحرُک و عمل آن محدود شود، به اندازه ای که دست دراز آن از ثروت و منابع ملی کوتاه گردد، هزینه ی گران و خانه خراب کن آن برای جیب و سُفره و آسایش مردُم کمتر خواهد شد.



arzhang October 30, 2017 11:43 AM

سفر يوکيا آمانو مدير کل آژانس اتمی به ایران حال آخوندا را گرفته چون گفت اگر برجام بخواهد زنده بماند رژیم باید در ۳ قسمت با امریکا مذاکره کند ۱ بازرسی از پایگاههای نظامی ۲ مادام‌العمر کردن محدودیت‌های تعهد ایران در برجام ۳ مهار قدرت منطقه‌ای ایران و برای همین حسن روحانی از ترس اخوندا داعش داد میزند ما موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت، و یا مثل این اخوند محمد باقری که میگه ما هم مثل کره شمالی میتوانیم از قراداد امضا ن پ ت بیاییم بیرون

گزارش یا اعتراض به این نظر


#بهرام October 31, 2017 12:08 PM

ملت آزاده اندیش ایران از این گفته های بیهوده زیاد شنیده
یکی نیست به این سردار سپاه ویا ماشین سرکوب مردم میهن
بگوید شما چه ربطی با ملت ایران دارید که نام آنرا می برید؟
آدم هوشیار نیمی از آنچه را می شنود باور می کند و می پذیرد!
خردمند دانا آن نیمه ایی را می پذیرد که درست تر است!
آنچه سرکردگان رژیم ددمنش می گویند گفته ایی بیهوده است و
در خور خودشان است که آدمهای بسیار احمقی هستند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردشیر October 31, 2017 01:09 PM

جالب است که فرمانده ی سپاه دارد به طرز احمقانه ای رسما تهدید می کند که اگر برجام برگردد ما خودکشی خواهیم کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی October 31, 2017 02:06 PM

عملکرد و واکنش رژیم پلید اسلامی در ارتباط با مراسم بزرگداشت روز کورش بزرک نشان داد که سخنان ترامپ در پیوند با ضدیت حکومت اسلامی با هویت ملت ایران یک واقعیت محض بوده وبهمین جهت است که ملت ایران از هرگونه اقدام آمریکا بمنظور شکستن کمر رژیم اسلامی در قالب تحریمهای سپاه پاسداران حمایت میکند وسرداران سپاه را مشتی دزد وغارتگر وعمله های سرکوبگر ولی فقیه وعناصری ضد ایرانی برمیشمرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang November 1, 2017 03:40 AM

یک اخوند ایرانی بنام فتاح که میگند ایشان رییس کمیته امداد امام خمینی هست گفت بخاطر قرار گرفتن نامم در لیست تحریم‌های آمریکا برای چندمین بارخدا را شاکرم حتما منظورش این هست که انقدر پول دزدیده و در جاهای مختلف دنیا مثل ونزوئلا کره شمالی عربستان ترکیه روسیه بولیوی قایم کرده که تحریم امریکا شامل همه پولهاش نمیشه و من مطمعن هستم اخوندا دیگر و پاسداران هم همین کار کردن یعنی اگر امریکا سعی دارد که اخوندا تهدیدی در منطقه نباشد باید دنیا را قانع کند که از اخوندا نفت نخرند که فقط تحریم کردن اخوندا و پاسداران کافی نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


يوسف November 1, 2017 08:20 PM

ملايان تا دير نشده ثروتهاى غارت شده ملت را به خزانه كشور واريز ، ضمن عذر خواهى از ملت زجر ديده گورشان را با امامان و امامزادگان جنايتكارشان به فاضلابها رفته و خود را زنده زنده خفه كنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی November 6, 2017 06:26 PM

جمهوری اسلامی در موضعی قرار گرفته است که درمورد هیچکدام ازهارت وپورتهای توخالی سرکردانش نمیتواند جامع عمل بپوشاند آنچه که جمهوری اسلامی سخت بدان محتاج است ایجاد یک بحران در منطقه است که خوشبختانه دستشان خوانده شده وبا هیچ ورقی نمیتوانند بازی کنند اولتیماتوم سه ماهه شفاف سازی بانکها ومبادلات پولی FATF نیز بر دامنه گرفتاریهای رژیم افزوده و دایره را هرچه بیشتر بر جامنه ای وسرداران سپاه وحسن روحانی دروزغگو تنگ وتنگتر میکند جمهوری اسلامی باید از صحنه روزگار محو شود وخواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: