آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 8 مهر ماه 1396 = 30-09 2017

بیماری مرموز دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

کارکنان نمایندگی رسمی آمریکا در هاوانا به بیماری مرموزی دچار شده‌اند. برخی از کارشناسان پای کشور ناشناسی را به میان می‌کشند که با بهبود روابط سیاسی آمریکا و کوبا مخالف است.

به گزارش دویچه وله، در محافل دیپلماتیک آمریکایی و کوبایی از بیماری مرموزی سخن می‌رود که گریبان کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا را گرفته است. گفته می‌شود که تا کنون ۲۱ نفر از کارکنان سفارت با زهر یا اسلحه‌ای مرموز به عوارضی مانند سردرد و سرگیجه و تهوع مبتلا شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بیش از نیمی از کارکنان خود را از هاوانا فرا خوانده است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، به هموطنان خود نسبت به سفر به کوبا هشدار داده است.

این تمهیدات احتمالا با شیوع بیماری در میان کارکنان سفارت مربوط است.

تنها دو سال پیش بود که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، روابط دو کشور را به حالت عادی در آورد. از آن زمان سفر گردشگران آمریکایی به کوبا از سر گرفته شد و روابط اقتصادی میان دو کشور بهبود یافت.

به دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک و باز شدن سفارت آمریکا در هاوانا، وزارت امور خارجه نشانه‌هایی دریافت کرد که از وضعیتی غیرعادی خبر می‌دادند: کارکنان سفارت از ناهنجاری‌های عصبی به همراه سردرد، حواس‌پرتی و خستگی مفرط شکوه می‌کردند و حیرت‌انگیز این که وقتی آنها برای انجام معاینات پزشکی کوبا را ترک می‌کردند، این نارسایی‌ها نیز زایل می‌شد.

قربانیان "اسلحه صوتی"
نخستین حدس کارشناسان این بود که کارکنان سفارت قربانی نوعی "اسلحه صوتی" شده‌اند، یعنی ابزارهای پیشرفته‌ای که صداهایی مرموز پخش می‌کنند که گوش آنها را نمی‌شنود اما دستگاه عصبی را مختل می‌کنند.

مقامات آمریکایی تا کنون تنها از پیش‌آمدهایی سخن می‌گفتند که باید مورد بررسی قرار گیرند، اما با گزارشی که روز جمعه (۲۹ سپتامبر) منتشر شد، این سوءظن برانگیخته می‌شود که گویا با برنامه‌ای دقیق و حساب‌شده کارکنان سفارت هدف حملاتی مرموز قرار گرفته‌اند.

بنا به گزارش "واشنگتن پست" حمله با "اسلحه صوتی" تنها یکی از روش‌های محتمل است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید: «ما نه از انگیزه و ماهیت این حملات خبر داریم و نه از عاملان احتمالی آنها».

گفته می‌شود که عوارض این ناهنجاری‌ها از زمان اقامت کادرهای دیپلماتیک در هتل کاپری شروع شده است. هتل کاپری از هتل‌های لوکس و قدیمی هاوانا است که از سال‌های دهه ۱۹۵۰ و زمان پیش از انقلاب نیز دیپلمات‌های خارجی در آن اقامت می‌کردند.

در هفته‌های گذشته مأموران آمریکایی اف‌بی‌آی به همراه مأموران کوبایی بارها اتاق‌های هتل مزبور را به دقت بررسی کردند، اما از دستگاه‌های مخفی جاسوسی یا زهرهای احتمالی هیچ اثری نیافتند.

وزارت خارجه کوبا در فراهم آوردن همه امکانات لازم به مأموران آمریکایی آزادی کامل داده است تا در این ماجرای اسرارآمیز تحقیق کنند.
بیشتر بخوانید: رئیس جمهوری کوبا نسبت به سرد شدن رابطه با آمریکا هشدار داد

همکاری بی‌نقص کوبایی‌ها مقامات آمریکایی را قانع کرده است که هاوانا نمی‌تواند در پیدایش نارسایی‌های عصبی در میان کارکنان سفارت مقصر باشد. پس شاید کشوری دیگر وجود دارد که مایل است در بهبود روابط آمریکا و کوبا سنگ‌اندازی کند؛ اما این کشور کجاست؟



سامان September 30, 2017 04:39 PM

پرسیدن نداره کار آخوند های دغله

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang September 30, 2017 06:17 PM

تنها کشوری که اعلان جنگ نامتقارن (جنگ ناجوانمردانه یا جنگ از پشت خنجر زدن) با امریکا کرده دولت جمهوری اسلامی هست ونکته جالب فقط کارکنان نمایندگان آمریکا نیستند به بیماری مرموزی دچار شده‌اند بلکه شامل کارکنان کانادایی هم هست چون کانادا چندین سال هست مسله حقوق بشر آخوندا را در سازمان ملل رهبری میکند چیزی که آخوندا میترسند چون دنیا میتونه بخاطر نقص حقوق بشر نفت ایران که اکسیژن تنفسی آخوندا هست را نخرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: