آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 16 مهر ماه 1396 = 08-10 2017

عدم اعتراض خاتمی به قرنطینه خود؛ چرا؟

منصور امان

عدم اعتراض خاتمی به قرنطینه خود؛ یک متُد و نه رفتار شخصی

هنوز طنین وعده بُلندبالای آقای روحانی در برچیدن حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانُم رهنورد در گوش مُخاطبانش فرو نشسته که پرونده یک "حصر" جدید روی میز او گذاشته می شود. چنین می نماید که این بار حُجت الاسلام مُحمد خاتمی، رییس جمهور پیشین و یک پُشتیبان مُهم انتخاباتی وی است که مشمول "تدبیر" ویژه "نظام" می گردد.

آنگونه که منابع وابسته به "اصلاح طلبان" حُکومتی گُزارش داده اند، به دستور دادگاه ویژه روحانیت، یک اُرگان پایش و سرکوب روحانیون، آقای خاتمی در یک حبس خانگی غیر رسمی قرار گرفته است.

منابع یاد شده توضیح نداده اند که حُجت الاسلام خاتمی بر اساس کُدام دادرسی و بنا به چه اتهاماتی قرنطینه شده است. وی خود نیز تاکنون واکُنشی به خبر مزبور نشان نداده است. این پایور ارشد "اصلاح طلب" در گذشته نیز حاضر نشده نسبت به محدودیتهایی که علیه وی اعمال می شود، به گونه علنی و فعال دست به اعتراض بزند. او در تلاش برای ایجاد نکردن تنش در مُناسبات خود با باند حاکم و به اُمید ترمیم آن، به ممنوع الخروج شدن خویش همانگونه تن داده که به دستور بایکوت اش در رسانه های دولتی و مُجاز.

این در حالی است که در میان رده های بالای مُنتقدان باند آقای خامنه ای، اعتراض آشکار به فشارهای دستگاه نظامی و امنیتی امری غیرعادی نیست؛ برای نمونه حُجت الاسلام کروبی در اعتراض به سُکنی گزیدن ماموران وزارت اطلاعات در زندان خانگی اش دست به اعتصاب غذا زد، اعضای خانواده آقای رفسنجانی در باره ممنوع الخروج شدن و احضار به دادگاه افشاگری می کنند و آقای علی مُطهری علیه یورش برندگان به خود در شیراز، شکایت کرده است.

با این حال به نظر می رسد که تدبیر آقای خاتمی نتیجه واژگون داده و او با هر بار سُجده به آستان چکمه ای که لگدمالش می کند، ضربه مُحکمتری را دریافت کرده است. این روند را اعتراض محافل پراکنده "اصلاح طلب" تغییر نمی دهد؛ هنگامی که خود آقای خاتمی حاضر نیست به پایمالی حُقوق اش اعتراض کند، علیه فشارهای امنیتی به گونه فعال وارد صحنه شود و امکاناتی که دارد را در این مسیر به خدمت بگیرد، اعتراضهای نیابتی حداکثر ارزشی نمایشی داشته و آمران و عاملان فشار و محدودیت را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

برخورد رضایت آمیز و کُرنش گرانه آقای خاتمی رفتاری مُنفرد و شخصی نیست. این یک راهکار اصلی "اصلاح طلبان" حُکومتی برای نرم کردن باند حاکم و اثبات وفاداری خود از طریق آنچه است که "هزینه ایجاد نکردن برای نظام" می نامند. سیاست مزبور به ویژه در رویکرد کج دار و مریز آنها به موضوع زندان خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانُم رهنورد به گونه برجسته ای نمایان شده است.

"اصلاح طلبان" حُکومتی نه تنها نیرویی مادی و عملی در پس خواست "رفع حصر" نمی گذارند، بلکه با دفع وقت و دست به سر کردن بدنه اجتماعی شان از طرح جدی آن و شکل گیری فشار از پایین نیز جلوگیری می کنند. در طول دوره هفت ساله ای که از "حصر" می گذرد، شُعار "رفع" آن برای طیف مزبور و نیز جناح میانه حُکومت یک کارکرد مُفید و گُمراه کننده تبلیغاتی داشته است.

این نُقطه وحدت می تواند بدشانسی "اصلاح طلبان" حُکومتی هم به حساب آید؛ چرا که پیامدهای عینی استفاده آقای روحانی از این فُرمول سحرآمیز در تنظیم رابطه اش با قُدرت حقیقی، می تواند اکنون دامنگیر آنها شود. بر این اساس دشوار می نماید که کوشش وی در این زمینه از سطح پادرمیانی فراتر برود و رییس قُوه مُجریه اختیارات و امکانات قانونی خویش را در جانبداری از زایده های سیاسی جناحش در کفه ترازوی کشمکش جاری بگذارد.



یک ایرانی October 8, 2017 03:07 AM

خاتمی یک سیاستمدار ورشکسته است که بخاطر بی عملی در مقابل نظام حاکم در هشت سال ریاست جمهوری اش مردم را از رأی دادن به او پشیمان کرد خاتمی بارها خودش گفته که به نظام جمهوری اسلامی پایبند است و این نظام را با همه کمی ها و کاستی هایش قبول دارد در این صورت نمیشود گفت که چرا خاتمی علیه این فشارها ساکت است چون هر سر و صدایی دور و بر یک سیاستمدار ورشکسته برای او نکته مثبت است و سکوتش بیشتر برای او تبلیغات است تا سروصدایش و مظلوم نمایی برای او به مراتب بیشتر امتیاز درون نظام دارد چون همانگونه که خود خاتمی هم میداند او به نظام بیشتر احتیاج دارد تا به مردم ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایمان October 8, 2017 07:05 AM

بابا ول کنید این عروسک های خیمه شب بازی نظام رو!
جمهوری اسلامی هر چند وقت یکبار نخ های این عروسک های خیمه شب بازی خودش رو میکشه یه دست و پایی تکون بدن و با خزعبلاتی مثل فلانی رو ممنوع الصدا کردند اون یکی رو ممنوع التصویر کردند اون یکی رو ممنوع التوالت کردند مخالف سازی کاذب میکنه مردم رو بازی میده فردا از همین ها استفاده میکنه برای استثمار ملت و کشوندن اونها پای صندوق های رای به نظام!

گزارش یا اعتراض به این نظر


عیسی شبخیز October 8, 2017 08:34 AM

دارم شک میکنم که آقای خاتمی در دوران طلبگی در فیضیه آیا جرات "نه" گفتن در برابر خواست طلبه های بزرگتر از خودش را داشته ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


irani October 8, 2017 10:12 AM

پس از دستگیری برادر معاون رئیس جهور و بی‌ تفاتی مردم ، برای انحراف افکار عمومی و مطبوعات از موضوع مهم ( جاسوسی خانواده لاریجانی برای انگیلیسیها ) ، با پخش خبر خنده دار حصر خانگی آبدارچی سابق رژیم ، آخوند محمد خاتمی میخواهند خبرهای مهم روز را ، مثل مذاکرات پشت پرده معامله بر سر برنامه موشکی و خروج آمریکا از برجام و و و تهدید‌های دیگری که کشور ایران را هدف گرفته

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: