آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 مهر ماه 1396 = 10-10 2017

این هشت میلیارد دلار از کجا آمده است؟

هشت میلیارد دلار درآمد ایران از محل ورود گردشگر در حالی اعلام و تکرار می‌شود که هیچ منبع موثقی برای تایید آن وجود ندارد.

در آخرین گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران در سال گذشته ۴ میلیون و ۹۲۴ هزار گردشگر داشته که این میزان ۵.۶ درصد کمتر از سال ۹۴ بوده، با آنکه در این گزارش به درآمد ایران از محل جذب گردشگر اشاره‌ای نشده، اما مسؤولان و کارشناسان تاکید دارند که گردشگریِ ایران در سال ۹۵، حدود ۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. سازمان جهانی جهانگردی میزان هزینه‌کرد هر گردشگر در منطقه جنوب آسیا که ایران را جزو آن حساب می‌کند، ۱۲۲۰ دلار تعیین کرده که حتی اگر به ساده‌ترین شکل محاسبه شود، درآمد ایران در سال ۹۵ از محل ورودِ ۴ میلیون و ۹۲۴ هزار گردشگر خارجی، حدود ۶ میلیارد دلار می‌شود، نه ۸ میلیارد دلار!

عبدالرضا مهاجری‌نژاد - عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری - با انتقاد از نحوه اعلام آمارهای گردشگری، تاکید کرد: وقتی گردشگری در ایران با رشد منفی ۵.۲ درصد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ روبرو بوده، چگونه برخی اعلام می‌کنند ما ۶ میلیون گردشگر و ۸ میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم؟ این اعداد را از کجا می‌آورند، وقتی هنوز حساب اقماری گردشگری (TSA) نداریم؟

وی سپس گفت: حتی اگر ساده‌ترین شکلِ محاسبه را هم که معمولا استفاده می‌شود، بکار بگیریم و ۴ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر گردشگری که در سال ۹۵ به ایران سفر کردند را در میانگین نرخ هزینه‌کردِ هر گردشگر در منطقه جنوب آسیا طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی که حدود ۱۲۲۰ دلار تعیین شده ضرب کنیم، باز هم به عدد ۸ میلیارد دلار نمی‌رسیم! او اضافه کرد: حتی با وجود آن که که اعتقاد داریم گردشگران عراقی و افغانی ۱۲۲۰ دلار هم در ایران هزینه نمی‌کنند، اما با این حال آنها را طبق شخاص سازمان جهانی جهانگردی در آمار گردشگری ایران محاسبه کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مهاجری‌نژاد با بیان این که بجای اعلام آمارهای متناقض، باید راهبردی را برای رسیدن به یک سیاست واحد با هدف دست یافتن به چشم‌انداز گردشگری در افق ۱۴۰۴ اعلام کنند، افزود: بدون داشتن حساب اقماری، نمی‌توان هیچ عدد و رقمی از درآمد و یا توزیع ثروت گردشگری اعلام کرد، حتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز بدون داشتن TSA چنین قابلیتی ندارند. اصلا آماری که از درآمد ۸ میلیارد دلاری گردشگری داده می‌شود، چه اساس و پشتوانه علمی دارد؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: