آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 22 آبان ماه 1396 = 13-11 2017

ایران؛ اظهارات حریری و واکنش دولت فرانسه

وزارت خارجه فرانسه امروز اعلام کرد مداخله نکردن رژیم ایران در امور منطقه، شرطی مهم برای ثبات لبنان است.

وزارت‌ خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت: مداخله نکردن حکومت ایران در امور لبنان، شرطی مهم برای تحقق ثبات در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین با پرداختن به برنامه موشکی رژیم ایران، گفت که در صورت لزوم می‌توان تحریم‌های جدیدی علیه آنها وضع کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز امروز در اظهاراتی خواستار عدم مداخله در امور لبنان شده بود.

وی در نشست با همتایان اروپایی‌اش در بروکسل گفت: برای اینکه راه حلی سیاسی در لبنان وجود داشته باشد، باید تمامی مسئولان سیاسی از آزادی کامل برخوردار باشند و اینکه عدم مداخله، اصلی اساسی به شمار رود.

حریری: سیاست‌های رژین ایران تهدیدی برای لبنان است

سعد حریری نخست‎‌وزیر مستعفی لبنان، شامگاه یکشنبه ۱۲ نوامبر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المستقبل گفت، سیاست‌های منطقه‌ای حکومت ایران، تهدیدی برای لبنان است و استعفایش برای صیانت از منافع لبنان بود. او تاکید کرد که در حال بررسی تدابیر امنیتی است تا ظرف چند روز آینده، به لبنان باز گردد.

حریری افزود: «به لبنان باز خواهم گشت و برپایه قانون اساسی، اسعفایم را پی‌گیری خواهم کرد». او دلیل استعفای خود را «ایجاد شوک مثبت» اعلام کرد.
او تاکید کرد که بیانیه اسعفای خود را، خود نوشته و افزود: «من آزاد هستم و اگر بخواهم فردا مسافرت کنم، مسافرت خواهم کرد».

الحریری با تاکید بر این‌که استعفایش، تصمیم شخصی‌اش بود، گفت: «به خاطر سیاست‌های حزب‌الله مجبور به استفعا شدم».

نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفت: «شلیک موشک به ریاض مساله‌ای طبیعی نیست. حضور گروهی لبنانی در یمن برای کمک آن‌ها در شلیک موشک، طبیعی نیست».

او افزود: «ما شاهد دخالت‌هایی در یمن و بحرین از سوی حکومت ایران و حزب‌الله هستیم که باعث می‌شود بار بر دوش لبنانی‌ها سنگینی کند. من به عنوان نخست‌وزیر و به عنوان سعد الحریری، وظیفه دارم همواره حقیقت را بگویم».

حریری درباره دیدارش با علی اکبر ولایتی مشاور رهبر حکومت ایران و سخنان مطرح شده مبنی بر تهدید شدنش از سوی او گفت: «ولایتی مرا تهدید نکرد، بلکه من با صراحت با او صحبت کردم و خواستم رژیم ایران دست از دخالت در امور کشورهای عربی بردارد».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: