آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 آبان ماه 1396 = 06-11 2017

سفر غیرمنتظره محمود عباس به عربستان

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به طور غیرمنتظره به عربستان سعودی سفر کرد. عباس قرار است در ریاض با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی و ولیعهدش محمدبن سلمان دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری فلسطینی وفا به نقل از بسام الآغا، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در عربستان اعلام کرد که محمود عباس قرار است روز دوشنبه (۱۵ آبان / ۶ نوامبر) به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کند.
سفر محمود عباس به عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز شنبه (۴ نوامبر برابر ۱۳ آبان) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی در نطقی تلویزیونی استعفای خود را از مقام نخست وزیری کشورش اعلام کرد و گفت احساس می‌کند عده‌ای به دنبال کشتن او هستند.

سعد حریریِ سنی مذهب، گروه حزب‌الله و حامی آن ایران را متهم کرد اداره کشور را در لبنان ناممکن کرده‌اند و نه تنها در لبنان، بلکه در تمام دنیای عرب مایه بی‌ثباتی شده‌اند. حریری تصریح کرد: «بازوهای ایران در منطقه باید قطع شود.»
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در باره سفر محمود عباس به عربستان نوشته است که گفت‌وگوها میان محمود عباس و مقامات عربستان احتمالا بر سر روابط ایران و سازمان افراط گرای حماس خواهد بود.
دو سازمان فلسطینی حماس و جنبش آزادی‌بخش فلسطین (فتح) دوازدهم اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در قاهره عهدنامه آشتی امضا کردند. هدف از این عهدنامه ایجاد حکومت فلسطینی واحد در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه است.
بر این مبنا قرار است جنبش آزادی‌بخش فلسطین (فتح) تا ابتدای ماه دسامبر سال جاری میلادی کنترل نوار غزه را از سازمان حماس تحویل بگیرد و رهبری واحد فلسطینیان در این دو منطقه را تشکیل دهد.
شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" آمریکا گزارش داده است که جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز به همراه جیسن گرین بلات، نماینده آمریکا در خاورمیانه، در روزهای پایانی ماه اکتبر به عربستان سفر کرده‌اند.

هدف این دو ادامه گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی برای برقراری صلح در خاورمیانه بوده است. به گزارش خبرگزاری آلمان آمریکا در نظر دارد کشورهای عرب را برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها متعهد کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: