آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 21 آذر ماه 1396 = 12-12 2017

واکنش تحریک آمیز سپاه؛ پاسخ تند فرانسه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به سفر آزادانه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران به سوریه و عراق اعتراض کرده و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در ممنوع السفری سلیمانی دانست.

گوترش در عین حال بر ادامه پی گیری مساله شلیک موشک‌های بالستیک رژیم ایران توسط حوثی‌ها از یمن به سعودی، تاکید کرد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود نوشتند: بخش باقی مانده از موشک بالستیک که از یمن به سوی ریاض در تاریخ ۴ نوامبر پرتاب شد، حامل شعاری شبیه به شعار تولیدات هولدینگ صنعتی شهید باقری وابسته به سازمان هوا فضای رژیم ایران است که از سوی سازمان ملل متحد، تحریم شده است».

گوترش در گزارش خود افزود در جلسه ۱۸ دسامبر شورای امنیت این مساله را مطرح خواهد کرد که قاسم سلیمانی «با وجود ممنوع السفری، به سفر به عراق و سوریه ادامه داد».

واشنگتن سپاه قدس و فرمانده‌اش قاسم سلیمانی را از سال ۲۰۰۷ و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱، در فهرست تروریست‌ها قرار داده‌اند.

سازمان ملل متحد سال گذشته حضور قاسم سلیمانی در عراق را «نقض تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۰۷» دانست.


واکنش تند فرانسه

باشگاه خبرنگاران: وزیر خارجه فرانسه، امروز، سه‌شنبه در اظهاراتی گفت مخالف هرگونه حضور محوری رژیم ایران از مدیترانه تا تهران بوده و خواهان خروج نیروهای سپاه پاسداران از سوریه است.

لودریان در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون فرانسه که قرار است امشب پخش شود، گفت: نه نیاز و نه تمایلی به حضور رژیم ایران در برپایی محوری از مدیترانه تا تهران است.

وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد رژیم ایران گروه‌های شبه‌نظامی را وارد سوریه و دیگر کشورها کرده و هم‌چنین از حزب‌الله لبنان پشتیبانی می‌کند.

ژان ایو لودریان که در مورد سوریه و آینده رژیم بشار اسد صحبت می‌کرد، حضور نظامی رژیم ایران در سوریه و تصمیم سپاه پاسداران برای ایجاد محوری از مدیترانه تا تهران را محکوم کرد و گفت این امر غیر قابل‌ قبول است.

وی همچنین تأکید کرد سوریه باید دولتی مستقل و به دور از فشارها و حضور کشورهای دیگر باشد.


واکنش تحریک آمیز سپاه

مجامع لبنانی سفر قیس خزعلی، رهبر شبه نظامیان عصائب اهل الحق عراق به جنوب لبنان و حضور او در ویدیویی در حال قدم زدن در محل مرز لبنان با اسرائیل را پیامی از سوی حکومت ایران به نشست پاریس می دانند

به گزارش انتخاب، این ویدیو همزمان با نشست گروه بین المللی حمایت از لبنان، منتشر شده و رژیم ایران از این جهت چنین زمانی را برای انتشار ویدیوی خزعلی انتخاب کرده است تا به رئیس جمهور فرانسه و وزیر خارجه آمریکا ثابت کند که تصمیم گیرنده نهایی در لبنان تهران است و بیانیه پاریس ارزشی ندارد.

مهمتر از این، پیامی است که حکومت ایران برای لبنان و عناصر اثرگذار منطقه ای و بین المللی در جنگ سوریه، از جمله رئیس جمهور روسیه، فرستادند، مبنی بر اینکه تهران ارتباط محکمی با بیروت دارد و این منطقه تبدیل به گذرگاه زمینی شده است که از مدتها پیش تهران برای جمع بین بغداد، دمشق و بیروت، سعی در سیطره بر آن را داشت.

خزعلی کسی است که گفته است در آینده گروههای مبارز با وجود جمهوری اسلامی ایران، حوثی ها در یمن، حزب الله در لبنان و حشد الشعبی در عراق، تکمیل خواهند شد.

بدیهی است که رژیم ایران با این حرکت قصد داشته بر قدرت منطقه ای خود، بویژه در عراق، سوریه و لبنان تاکید کند و همزمان، بی توجهی اش به تهدیدات ترامپ را نیز نشان دهد.

به نظر می رسد سفر خزعلی به بیروت که قطعا آخرین سفر یک فرمانده شبه نظامیان عراقی نخواهد بود.

در این شرایط، واکنش نهدهای رسمی لبنان چه خواهد بود؟ سکوت رسمی لبنان در مورد سفر خزعلی، تشنج تازه ای را در روابط این دولت با عربستان ایجاد خواهد کرد.


هشدار وزیر خارجه آمریکا به سپاه

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فاکس نیوز، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحولات اخیر لبنان گفت: اوضاع را به‌طور کامل و به دقت زیر نظر داریم و از طرف‌های بیرونی می‌خواهیم وارد ماجرا نشوند.

تیلرسون در ادامه مدعی شد: نظر ما این است که هر نیروی خارجی که در لبنان حضور دارد، خواه از ایران باشد یا سوریه یا هر جای دیگر، باید آنجا را ترک کند و از آن خارج شود.

هشدار وزیر خارجه آمریکا به سپاه پاسداران و تاکید وی بر ضرورت خروج نیروهای خارجی از لبنان در حالی است که بی بی سی با استناد به گزارش یک منبع اطلاعاتی غرب اعلام کرده که سپاه در حال احداث پایگاه نظامی در خاک سوریه است.



irani December 12, 2017 01:49 PM

جنگ زرگری اروپا و امریکا برای سردگمی حکومتهای دیکتانوری همیشه با ماسکهای جدید سیاسی بوده یادمان نمی رود که خمینی میگفت جنگ نعمت است وراه قدس از کربلا ناگهان ظرف چند ساعت سکوههای نفتی و نیروی دریای ایران توسط امریکا از بین رفت و انگاه خمینی از ترس از بین رفتن حکومت اسلامی با خواری و ذلت تسلیم شد اما اینبار امریکا هرچند با مخالفت به ظاهر اروپا تصمیم به ردن سر ما را گرفته

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: