آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 19 آبان ماه 1396 = 10-11 2017

سپاه بیش از ۳۰ دوتابعیتی را بازداشت کرد

خبرگزاری هرانا – سپاه پاسداران در دو سال گذشته بیش از ۳۰ تن از ایرانیانی را که دو تابعیتی هستند به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها، وکلای مدافع و بستگان بازداشت شدگان گزارش داد که این رقم دو برابر تعدادی است که تاکنون در رسانه های داخلی و بین المللی گزارش شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، رقم بازداشت شدگان نشانه افزایش فعالیت سپاه در این زمینه از سال ۲۰۱۵ بدین طرف است، یعنی زمانی که با امضای برجام انتظار می رفت حکومت ایران گام هائی در مسیر تنش زدائی با جهان غرب بردارد. تا پیش ازآن تاریخ هرگز شمار بازداشت شدگان دو تابعیتی به ۱۰ نفر هم نمی رسید.

تفاوت دیگری که در قلمرو بازداشت ها ی اخیر سپاه پاسداران به چشم می خورد افزایش نسبت بازداشت شدگان ایرانی- اروپائی در مقابل ایرانی- امریکائی هاست.

بستگان و وکلای مدافع بازداشت شدگان می گویند سپاه از این افراد برای معامله با غرب استفاده می کند؛ ضمن اینکه پس از امضای بر جام و تمایل دولت روحانی به برقراری مناسبات عادی اقتصادی با غرب پس از لغو تحریمها ، سپاه پاسداران بدان وسیله می خواهد شرکت های اروپائی و آمریکائی را از فعالیت و سرمایه گذاری در ایران منصرف سازد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منافع اقتصادی بسیار کلانی دارد و از اینکه دولت روحانی می خواهد با شرکت های غربی قراردادهای اقتصادی ببندد بشدت ناخشنود است.

سپاه پاسداران و دستگاه قضائی ایران حاضر نشده اند به پرسش های رویترز در این باره پاسخ بدهند یا اظهار نظر کنند اما مقامهای ایرانی در گذشته این ادعاها را نادرست خوانده اند که سپاه از بازداشت شدگان دو تابعیتی به عنوان ابزارهای معامله با غرب و امتیاز گیری یا باج گرفتن استفاده می کند.

دولت ایران با آنکه میثاق ملل متحد در مورد حقوق دو تابعیتی ها را پذیرفته است اما پیوسته به بازداشت ایرانیان دو تابعیتی ادامه داده و حقوق دو تابعیتی ها را انکار می کند.

به گفته بستگان و وکلا در هیچ یک از موارد بازداشتی مساله جاسوسی وجود نداشته و این افراد تنها به خاطر تابعیت دوگانه دستگیر می شوند تا از آنها در معامله استفاده شود. دولتهای خارجی که شهروندانشان در ایران زندانی می شوند ترجیح می دهند، قضیه را مسکوت نگاه دارند چون آن را به سود زندانی می دانند.

با این همه برخی از خانواده ها سکوت را شکسته و می گویند نگران زندگی عزیزان خود در زندان های جمهوری اسلامی اند.

همسراحمدرضا جلالی شهروند سوئد می گوید شوهر او از سال ۲۰۱۶ که به ایران رفته است به زندان افتاده و از او خبری در دست نبود تا اینکه هفته پیش دادستان تهران وی را به اعدام تهدید کرده و او در اعتصاب غذا به سر می برد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: