آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 آبان ماه 1396 = 12-11 2017

نفت؛ گزارش تامل برانگیز رسانه آمریکايی

شبکه سی ان بی سی در گزارشی به بررسی بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان پرداخت اما نکته جالب این گزارش عدم اشاره سهوی یا عمدی به ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ بود.

به گزارش ایسنا، در گزارش شبکه سی ان بی سی در حالی به نام ایران اشاره نشده است که طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت ایران در سپتامبر ۳.۸۲۶ میلیون بشکه در روز بود. بر اساس این گزارش بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان عبارتند از:

روسیه
روسیه در دسامبر سال ۲۰۱۶ از عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان پیشی گرفت. این تولیدکننده غیرعضو اوپک ۱۰.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که کاهش ملایمی نسبت به ماه پیش از آن داشت.اوپک با سایر صادرکنندگان بزرگ نفت به خصوص روسیه برای کاهش حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از تولید تا مارس سال میلادی آینده توافق کرده است. هدف از این توافق، کاهش سطح ذخایر جهانی و حذف مازاد عرضه‌ای است که قیمت‌ها را در سه سال گذشته پایین نگه داشته‌اند.
عربستان سعودی
عربستان سعودی در اوت ۹.۹۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که برای نخستین بار از ماه مه، پایین ۱۰ میلیون بشکه در روز بود. بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک، بزرگترین سهم را در کاهش تولید نفت در میان اعضای اوپک به گردن گرفته است.
آمریکا
آمریکا در اوت ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که سومین افزایش ماهانه متوالی بود.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اوایل اکتبر از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا خواست به حمایت از طرح کاهش عرضه جهانی نفت کمک کنند و هشدار داد این سازمان ممکن است برای متعادل کردن بازار نفت، تدابیر بی‌سابقه‌ای در پیش بگیرد.تولید شرکت‌های حفاری شیل آمریکای شمالی در آمریکا امسال حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.
عراق
عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در اوت ۴.۳۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که در مقایسه با ۴.۴ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش داشت.
کانادا
کانادا در اوت ۳.۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به ماه پیش از آن اندکی کاهش داشت.
ونزوئلا
ونزوئلا در اوت ۲.۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به سطح تولید ماه پیش از آن، اندکی کاهش داشت.اولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا اوایل اکتبر گفته بود ائتلاف اوپک و غیراوپک تلاش می‌کنند کشورهای تولیدکننده نفت بیشتری به توافق کاهش تولید ملحق شوند تا تلاش‌ها برای تعادل بازار مورد پشتیبانی بیشتری قرار گیرد.
در توافق کنونی که تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا می‌شود، اوپک و ۱۰ کشور خارج از این سازمان متعهد شده‌اند حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه به بازار را کاهش دهند.
نیجریه
تولید نفت نیجریه در اوت حدود ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز بود. بزرگترین تولیدکننده آفریقا اعلام کرده به محض اینکه تولیدش بالای این سطح تثبیت شود، محدودیت تولید را مورد بررسی قرار خواهد داد. اوپک نیجریه و لیبی را که به دلیل ناآرامی‌های داخلی با کاهش چشمگیر سطح تولید روبرو شدند، از شرکت در توافق کاهش تولید معاف کرده است.
مکزیک
مکزیک در اوت ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که سومین کاهش ماهانه متوالی بود.
در آستانه برنامه اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸، معاون وزیر انرژی مکزیک اعلام کرد این کشور هنوز از سوی سازمان مورد مشورت قرار نگرفته است.
تولیدکنندگان متعدد خارج از اوپک شامل مکزیک از اوپک در تلاش برای کاهش سطح ذخایر جهانی نفت حمایت کرده‌اند.
آنگولا
آنگولا که عضو اوپک و دومین تولیدکننده بزرگ آفریقاست، ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز در اوت نفت تولید کرد که سومین افزایش ماهانه متوالی تولید این کشور بود.
نروژ
تولید نفت نروژ در اوت به ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: