آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 آذر ماه 1396 = 07-12 2017

اورشلیم؛ تحلیل روزنامه داخلی از تصمیم ترامپ

رییس جمهور آمریکا روز گذشته اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت و گفت: به وعده خود مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل وفا کردم.

روزنامه حکومتی خراسان: این اتفاق در زمانی صورت می گیرد که پرونده رسوایی ارتباط ترامپ و نزدیکانش با روسیه، به ویژه داماد وی که اتفاقا مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در مسائل غرب آسیاست، در صدر خبرها قرار گرفته است. جرد کوشنر متهم است که به مایک فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، دستور داده بود که در زمان انتخابات با ماموران روسیه ارتباط بگیرد، امری که بر اساس قوانین داخلی آمریکا نوعی خیانت محسوب می شود.

در چنین شرایطی که بسیاری از تحلیل گران مسائل آمریکا از احتمال استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا به خاطر نقش داشتن در چنین رسوایی سخن می گویند، چنین بمب خبری می تواند به راحتی افکار عمومی در داخل و خارج از ایالات متحده را از پرونده رسوایی ترامپ موسوم به"روس گیت" منحرف سازد.

از سوی دیگر آن گونه که رسانه های آمریکایی بیان می کنند به دلیل غیر منتظره بودن تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، مقدمات این کار آماده نبوده و حداقل 3 تا 4 سال پروژه انتقال سفارت آمریکا طول خواهد کشید. در همین زمینه یک مقام ارشد کاخ سفید به شبکه خبری سی ان ان گفته است "هیچ سفارتی را نمی توان ظرف سه یا چهار سال ساخت" به همین دلیل کاملا ممکن است سفارت جدید آمریکا در بیت المقدس در دوران نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ باز نشود.

به این ترتیب در صورت سر کار آمدن رئیس جمهور دیگری در سال ۲۰۲۰ که مخالف سیاست دولت ترامپ باشد سفارت آمریکا در بیت المقدس ممکن است هرگز باز نشود. به بیان دیگر ترامپ با این اقدام بخش بزرگی از سبد رای حزب جمهوری خواه، یعنی "مسیحیان صهیونیست" را برای انتخابات 2020 با خود همراه ساخته است. امری که می توان نوعی تضمین پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده محسوب شود.


تصمیم ترامپ/نظر کارشناس ایرانی

رییس جمهور آمریکا روز گذشته اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت و گفت: به وعده خود مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل وفا کردم.

ترامپ گفت: اورشلیم بستری برای مهمترین دموکراسی ها در منطقه است و تاخیر در اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل هیچ کمکی به دستیابی به صلح نمی کند بلکه اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به سود روند صلح است.

وی افزود: ما هیچ تصمیمی در خصوص راه حل های نهایی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها نمی گیریم. واشنگتن از تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل -در صورتی که دو طرف درباره آن توافق کنند- حمایت می کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: هر چیزی را نمی توان از طریق فرضیه های شکست خورده حل کرد. چیزی را که امروز اعلام می کنم آغازی بر دیدگاه جدیدی در قبال درگیری میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.

ترامپ گفت آمریکا معتقد است مرزهای دقیق حاکمیت اسرائیل در قدس مشمول گفتگوهای وضعیت نهایی میان اسرائیل و فلسطین است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: همگان را در خصوص مواضعی که ممکن است در قبال این سخنان بگیرند به آرامش و میانه روی دعوت می کنیم. بنیادگرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما با آن مقابله می کنیم. برای تحقق آینده ای بهتر برای خاورمیانه وقت آن فرا رسیده است که صداهای جوان شنیده شوند.

رضا تقی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد علوم سیاسی در دانشگاه گلاسکوی بریتانیا، در گفت‌وگو با دویچه وله، گفت: «از نظر ترامپ، به جای صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطینیان، مهم تثبیت وضعیت در منطقه است. بنابراین اگر ترامپ بتواند نتانیاهو را راضی به دادن امتیازاتی در جهت باثبات شدن وضعیت بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کند، خواسته ترامپ تأمین شده است».

به گفته تقی‌زاده، شاید مبنای محاسبه ترامپ این است که با دادن امتیاز به دولت نتانیاهو، بتواند دولت اسرائیل را وادار به دادن امتیازاتی به فلسطینی‌ها در مذاکرات بعدی با معتدل‌های فلسطینی کند. در چنین وضعی «رسیدن به توافق با تشکیلات محمود عباس در کرانه باختری، شاید بتواند به تضعیف نسبی افراط گرایان فلسطینی در نوار غزه بینجامد و به نوعی به تثبیت اوضاع کمک کند».



اردلان December 6, 2017 12:32 PM

بنظر من آقای ترامپ عاقلانه ترین و بهترین تصمیم را در ارتباط با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گرفته است! بنابرین اعراب و یا هر کشوری که با این تصمیم مخالف و ناراحت هستند هیچ اهمیتی نمیتواند داشته باشد چرا که آنها فقط به منافع و موقعیت خود می اندیشند! برقرار باد اسرائیل، پاینده باد ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa December 6, 2017 05:58 PM

اولین گام مخالفت قراراست فلسطینیان تظاهرات بزرگ 3 روزه در کرانه باختری رود اردن به مخالفت با انتقال سفارتخانه امریکا ازتل اویو به اورشلیم( بیت المقدس) به راه بیاندازند اورشلیم پایتخت اسرائیل خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش پ December 6, 2017 07:32 PM

بنظر من هم تصميم ترامپ خيلي خوب و شجاعانه است حدود چهل سال رژيم آخوندي و تروريست های اسلامی مرگ بر اسراييل و آمريکا گفتند و از وجود ترس و ضعف اروپايي ها و روساي جمهوري قبلي آمريکا, اسلامگرایان روز به روز ياغي تر قلدر تر و تروريست تر شدند از حالا ببعد در صورت تصميم قطعي ترامپ, اسراييل بهانه خوبي براي از بين بردن حزب االله و مزدوران رژيم آخوندي در صورت ادامه خشونت هايشان دارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang December 7, 2017 03:14 AM

میگند ترامپ تحت فشار مسیح یهای افراطی چنین تصمیم خطرناکی را گرفت چون انها بهش گوشزد کردن که در انتخابات ۳ سال دیگر بهش رای نمیدهند و یکی نبود به اقای ترامپ بگوید مرد حسابی همین کار میتونستی ۲ سال دیگر بعد از اینکه موفق به بدست اوردن صلح بین اسراییل فلسطینیها شدی انجام بدهی حالا با این تصمیم عجولا نه ات برای اردوغان و اخوندا که در نقطعه ضعف بودند یک روح تازه به کالبد انها دمیدیی اردوغانی که جنایات و دزدیهاش در اخبار روز بود حالا به بهانه اسلام و فلسطین انچنان داد و فریاد به راه میاندازه که ترکها یادشان برود که اردوغان یک شخص ناشایسته ای هست برای رییس جمهوری بودن وآخوندا که بخاطر ترورعبداله صالح در ترس و لرزمنتظر عکس العمل عربها بودن حالا از خوشحالی تو پوست خود نمیگنجند که عربها توجه شان کردند بطرف اورشلیم وعربستان که از نظر اقتصادی ورشکست هست وپول نداره تا قبیله های مختلف یمنی را بدور خود بر ضد حوثی جمع کند ترامپ با این کارش انداختش زیر لاستیک اتوبوس و به مذهبیان افراطگرا که به اخر زمان اعتقاد دارند یک سوژه جدید داده تا نقشه جنگ جهانی اخر زمانی را بگشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور December 7, 2017 07:56 AM

همانطور که مکه پایتخت اسلام و واتیکان پایتخت مسیحیت هست اوروشلیم هم پایتخت یهودیت است و هر کس غیر از این فکر کند عقاید متعصبانه ولی غیر منطقی مذهبی و یا منافع سیاسی و یا جوزده هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


نويدي December 7, 2017 11:20 AM

نبايد فراموش کرد که قوم فلسطين تا به امروز صاحب کشوري مستقل نبوده اند و اگر طرح صلح آقاي ترامپ پذيرفته بشه اين اولين باري خواهد بود که کشوري مستقل به نام فلسطين تاسيس ميشود اورشليم هم هيچگاه پايتخت فلسطينيها نبوده است
روراست ميگم:
واي بحال کشوري يا شهري که توسط مسلماني اداره بشه
مثال:
ايران و عراق و سوريه و ليبي و يمن و ترکيه
کشوري اسلامي پيدا نميکنيد که حقوق بشر را رعايت کنه,فساد مالي /اقتصادي درش پرورش داده نشه,آزادي سياسي و اجتماعي برپا باشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


IRAN December 7, 2017 02:40 PM

درود ب پرزیدنت ترامپ ! !
ب این میگن رئیس‌جمهور نه اون یارو حاجی فیروز که ۸ سال ب سید علی گدا نامه نوشت و منت کشی کرد

من همه جوره پرزیدنت ترامپ رو قبول دارم ،دمش گرم ،هر کاری تاحالا کرده ۱۰۰% درست بوده

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: