آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 28 آبان ماه 1396 = 19-11 2017

تاکسی‌های ایرانی نفوذی تل‌ آویو را می پسندند!

به گزارش مهر، شواهد نشان می دهد که با وجود آنکه ایران، از نظر تولید نرم افزار و هوش مصنوعی، جایگاه قابل قبولی در منطقه دارد اما اپلیکیشن های داخلی آنطور که باید مورد توجه کاربران ایرانی قرار ندارند و بسیاری از کاربران با وجودی که نمونه های مشابه بومی بسیاری از اپلیکیشن های خارجی در کشور وجود دارد اما باز هم ترجیح می دهند از نرم افزارهای خارجی استفاده کنند.

از جمله اپلیکیشن هایی که نمونه خارجی آن در کشور بدون توجه به وجود نمونه های مشابه داخلی، مورد استفاده قرار می گیرد اپلیکیشنهای مرتبط با نقشه و مسیریابها است. این نرم افزارهای کاربردی می توانند در پیدا کردن مناسب‌ترین مسیر برای رسیدن به یک مقصد، موثر واقع شوند و کاربران را تا رسیدن به مقصد از روی نقشه راهنمایی کنند.

این روزها با پیدایش تاکسی‌یاب های آنلاین نیز، این اپلیکیشن ها مورد استفاده دائم برای راننده های این تاکسی‌یاب ها قرار می گیرند و رانندگان معمولا در پیدا کردن مقصد مورد نظر مسافر خود، باید از این اپلیکیشن ها استفاده کنند.

درحال حاضر بیشترین استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خارجی مانند نقشه گوگل (گوگل مپس) و اپلیکیشن ویز (Waze) برای مسیریابی است و شواهد نشان می دهد که کاربران ایرانی آنطور که باید تمایلی به استفاده از تولیدات بومی مشابه ندارند.

حال با وجودی که اپلیکیشن «ویز» در ایران فیلتر نبوده و در دسترس است اما گفته می شود که به دستور قضایی از ۳۰ آبان ماه جاری رانندگان تاکسی های اینترنتی نباید از این اپلیکیشن برای مسیریابی استفاده کنند.


جولان نفوذی تل‌ آویو در خیابان‌ های تهران!

رادیو آلمان: تاکسی‌های اینترنتی در ایران از به کارگیری نرم‌افزار مسیر‌یاب ویز منع شده‌اند. این اپلیکیشن که توسط یک شرکت اسرائیلی طراحی شده سال ۲۰۱۳ توسط گوگل خریداری شد. دفتر مرکزی ویز در تل‌آویو است.

با دستور مقامات قضایی ایران، تاکسی‌های اینترنتی از تاریخ ۳۰ آبان حق استفاده از اپلیکیشن مسیریاب ویز (Waze) را ندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر‌، تاکسی‌یاب‌های اینترنتی روز شنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) در اطلاعیه‌ای از رانندگان خود خواسته‌اند که از این پس از این اپلیکیشن مسیریاب استفاده نکنند.
در این اطلاعیه از رانندگان خواسته شده از "اپلیکیشن‌های جایگزین و بومی" استفاده کنند. پیش از این اپلیکیشن مسیریاب ویز به دستور مقامات قضایی فیلتر شده بود. مهرماه سال جاری خبرگزاری‌های ایران از رفع فیلتر این نرم‌افزار خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم روز ۱۱ مهر در گزارشی با عنوان "ویز فارسی یاد گرفت و رفع فیلتر شد"، مدعی شد که پس از انتشار نسخه جدید این نرم‌افزار مسیریابی که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند، از آن رفع فیلتر شده است.
همین خبرگزاری روز دوشنبه (۱۸ مهر/ ۹ اکتبر) به نقل از عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر "کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه" نوشت: «نرم‌افزار ویز رفع فیلتر شده و از وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت خواستیم تا ترتیبی بدهد مجدد فیلتر شود.»
نگرانی از "نفوذ" اسرائیل
ملیت طراحان اولیه این نرم‌افزار مقام‌های ایران را بر آن داشت تا نسبت به مسدودکردن آن اقدام کنند. خبرگزاری "میزان" وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در گزارشی با عنوان "جولان نفوذی تل‌آویو در خیابان‌های تهران" مسیریاب ویز را طراحی‌شده توسط "مخفی‌ترین سرویس ارتش اسرائیل" دانسته است.
نرم‌افزار ویز توسط یک شرکت اسرائیلی طراحی و اولین نسخه آن سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این نرم‌افزار در فوریه سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین اپلیکیشن موبایل کنگره جهانی موبایل بارسلون را به خود اختصاص داد. در ژوئن همین سال شرکت گوگل "ویز" را به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.
دفتر اصلی شرکت "ویز موبایل" که توسط گوگل خریداری شد، در تل‌آویو قرار دارد و بر اساس اطلاعات منتشرشده روی وب‌سایت این شرکت، اطلاعات کاربران نیز روی یک بانک اطلاعاتی (دیتابیس) اسرائیلی ذخیره می‌شود.



فریبرز November 19, 2017 11:02 AM

لابد نوع مشابه ایرانی آن بعوض رساندن مسافرین به مقصد فقط راه کرم الله و رسیدن به بهشت را به آنها نشان می دهد و به این دلیل خریداری ندارد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: