آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 آذر ماه 1396 = 08-12 2017

اقتصاد مقاومتی؛ تورم در ونزوئلا چهار رقمی شد

قیمت‌های مصرف کننده ونزوئلا در ۱۱ ماه سال میلادی جاری به میزان ۱۳۶۹ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار چهار رقمی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، طبق ارقام منتشر شده توسط کنگره ونزوئلا، تورم در این اقتصاد بحران زده، برای نخستین بار چهار رقمی شده است و قیمت‌های مصرف‌کننده در فاصله ژانویه تا نوامبر امسال به میزان ۱۳۶۹ افزایش یافته است.

کنگره ونزوئلا که اکثریت آن دست مخالفان دولت است، پس از آنکه دولت این کشور از انتشار آمار و ارقام تورمی خودداری کرد، انتشار آنها را آغاز کرده است. طبق اعلام کنگره ونزوئلا، قیمت‌ها در نوامبر ۵۶.۷ درصد افزایش یافته است و تخمین زده می‌شود که نرخ تورم در سال ۲۰۱۷ تورم به بیش از ۲۰۰۰ درصد خواهد رسید.

اقتصاد پررونق سوسیالیستی این کشور عضو سازمان اوپک، پس از کاهش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۴، دچار فروپاشی شد و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را در تامین نیازهای اولیه غذایی و دارویی خود ناتوان کرد. نیکلاس مادورو - رئییس جمهور ونزوئلا - تقصیر اوضاع را به گردن جنگ اقتصادی تحت رهبری مخالفان دولت می‌اندازد.

آنجل آلواردو- نماینده مخالف دولت - که این گزارش را اعلام کرده، می‌گوید گرسنگی و بدبختی بیشتری منتظر مردم ماست.

عموما زمانی که نرخ ها طی سه ماه بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند یا نرخ تورم سالانه به مدت سه سال بیش از سه رقم باشد، از نظر اقتصاددانان آن کشور دچار پدیده ابرتورم است.

بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم این کشور برای سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را به ترتیب ۱۸۰ و ۲۴۰ درصد گزارش کرده بود که بالاترین نرخ تورم اعلام شده در آن زمان بود. پس از آن، بانک مرکزی روند گزارش آمار و ارقام را متوقف کرد.

مادورو می‌گوید که رهبران تجاری قیمت‌ها را خودسرانه افزایش می‌دهند تا موقعیت دولت را متزلزل کنند. اما منتقدان می‌گویند که چاپ بدون حساب و کتاب اسکناس موجب بی‌ارزش شدن بولیوار (واحد پول ونزوئلا) شده است.

بنابر آمار رسمی، حجم نقدینگی طی یک هفته در نوامبر ۱۴ درصد افزایش یافت که چشمگیرترین رشد از زمانی است که بانک مرکزی ونزوئلا ثبت آمار را در سال ۱۹۴۰ آغاز کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: