آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 دی ماه 1396 = 03-01 2018

لوموند: آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور فرانسه امروز در تماس تلفنی با روحانی نسبت به افزایش شمار کشته شدگان اعتراضات اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد و از وی خواست در مقابله با معترضان خویشتن داری نشان دهد.

کاخ اليزه همچنین از به تعويق افتادن سفر ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه در اين هفته به ايران خبر داد.

پیش تر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر ایران گفته بود: مقامات فرانسوی به دقت وضعیت ایران را دنبال می‌کنند. حق اعتراض آزادانه یک حق اساسی است، همین طور آزادی انتقال اطلاعات.


یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

رادیو فرانسه: روزنامۀ معتبر لوموند چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام "استفن دودوآنون" که به تازگی از ایران بازگشته دربارۀ ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است.

پژوهشگر فرانسوی گفته است که حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.

به گفتۀ "استفن دودوآنون" آنچه در ایران امروز می گذرد یک انقلاب به معنای حقیقی کلمه است. نویسندۀ فرانسوی یادآور شده است که این انقلاب ریشه در اعتراض های پراکنده ای دارد که علیه فقر و فاجعۀ زیست محیطی طی سال های گذشته به طور دائم در جریان بوده است. او گفته است : بی دلیل نیست که این تظاهرات و اعتراض ها عمدتاً در مناطق و شهرهای حاشیۀ کویر ایران روی می داد.

"استفن دودوآنون" سپس تصریح کرده است : آنچه اکنون در جریان است کاملاً متفاوت است. رویدادهای جاری ایران یک انقلاب بزرگ ملی است که در بیش از چهل شهر این کشور به طور همزمان جریان دارد و مستقیماً و به طور رادیکال رأس حکومت اسلامی ایران را نشانه گرفته است. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی این ویژگی نقطۀ تمایز انقلاب جاری ایران در قیاس با جنبش سبز است.

"استفن دودوآنون" با اشاره به شعارهای جوانان در دفاع از رضا شاه آنهم در شهرهای مذهبی مشهد و قم می گوید : این قبیل شعارها بیش و پیش از هر چیز نشانۀ انزجار عمومی از نظام حاکم و مخالفت مردم نه فقط با کلیت جمهوری اسلامی، بلکه حتا با خود اسلام است.

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده است.

"استفن دودوآنون" در ادامه افزوده است که بدون شک انقلاب جاری جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است. جامعه شناس فرانسوی تصریح کرده است که در قیاس با جنبش سبز اینبار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است : آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم.

"استفن دودوآنون" می افزاید در قیاس با جنبش سبز که عمدتاً در تهران متمرکز بود و به همین خاطر سرکوب آن برای حاکمان ایران آسان بود، انقلاب جاری ایران سراسری، سریع و رادیکال و به همین دلیل مهار و سرکوب آن دشوار و پرمخاطره است. "استفن دودوآنون" افزوده است که شواهد نشان می دهد که این انقلاب شکاف و اختلافات درونی قدرت را تشدید کرده است.

پژوهشگر فرانسوی افزوده است که بارزترین مشخصۀ انقلاب جاری ایران بی بهرگی آن از ساختار رهبری است، هر چند رهبران ایران می کوشند آن را همانند گذشته به قدرت های خارجی نسبت بدهند. اما، این قبیل اتهامات به گفتۀ "استفن دودوآنون" نشان دهندۀ آن است که حکومت کاملاً نسبت به مطالبات مردم ناشنوا و ناتوان است و قدرت واکنش آن بسیار ضعیف است.

وی در ادامه افزوده است که زمین لرزۀ کرمانشاه در پدیداری زلزلۀ سیاسی حاضر در ایران بی نقش نبوده است. این زمین لرزه به خودآگاهی مردم ایران از دامنۀ فساد و دزدی و ناکارآمدی در درون قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک کرد. این زمین لرزه به گفتۀ جامعه شناس فرانسوی به مردم ایران فهماند که در برابر رژیم حاکم هم سرنوشت هستند.

"استفن دودوآنون" در پایان تأکید کرده است که انقلاب مردم ایران نه این یا آن فرد بلکه کلیت نظام اسلامی ایران را هدف گرفته است.



بهرام January 2, 2018 11:40 PM

چه خوب و دقیق گفته این جامعه شناس فرانسوی اما باید دانست که راهی دراز و پر از فراز نشیب در پیش است

گزارش یا اعتراض به این نظر


مخالف رژیم January 3, 2018 12:53 AM

مردم ایران از رهبر و رهبری و آقا بالاسر خسته شده اند انقلاب مردم ایران هم برای همین یک نکته است که رهبر ندارد مردم خودشان رهبر هستند و پس از این مردم در کشور همه کاره هستند نه رهبران و آقا بالاسرها ما به دولتی نیاز داریم که بوسیله مردم تأیید شده باشد نه اینکه دولت هر چه دلش بخواهد انجام دهد پس از این اگر دمکراسی در کشور برقرار شود و دولت بوسیله مردم انتخاب شود حتی در آن زمان هم این مردم هستند که رهبر ایران هستند اگر دولتی نخواهد خواسته های بحق مردم ایران را برآورد کند باید کنار برود

گزارش یا اعتراض به این نظر


chape rousi January 3, 2018 12:55 AM

سرگئی لاوروف: دخالت خارجی در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است
میگه فقط ما روس ها در ایران ترکیه ، سوریه، عراق، اوکراین ، همه جا حق دخالت داریم بقیه نیایند
حتا یک رسانه فارسی خارج از کشور به این سخنان سخیف این تجاوزگر شمالی ایرادی نمیگیرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: