آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 15 دی ماه 1396 = 05-01 2018

حمله اردوغان به خبرنگاري که درباره سوريه پرسيد

رئيس جمهور ترکيه در پاريس به يک خبرنگار فرانسوي که از او درباره احتمال تحويل سلاح به تروريست هاي وهابي صهيونيستي داعش در سال 2014 به وسيله آنکارا پرسيد، حمله کرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، رئيس جمهور ترکيه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتي بعد از ديدار با همتاي فرانسوي خود در پاريس به يک خبرنگار فرانسوي که از او درباره احتمال تحويل سلاح به تروريست هاي وهابي صهيونيستي داعش در سال 2014 به وسيله آنکارا پرسيد، حمله کرد.

اين خبرنگار برنامه «خبرنگار ويژه» شبکه تلويزيوني فرانس دو France 2 از رجب طيب اردوغان پيرامون رهگيري انجام شده در سال 2014 درباره کاميون هاي متعلق به دستگاه هاي مخفي ترکيه و احتمال انتقال سلاح براي داعش که مه 2015 فاش شد سئوال پرسيد.

زماني که اين موضوع در ترکيه فاش شد آنکارا آن را توطئه فتح الله گولن، خطيب ترکيه اي که در آمريکا به سر مي برد و متحد سابق اردوغان که به دشمن شماره يک او تبديل شده است توصيف کرد.

اردوغان که همراه با امانوئل مکرون همتاي فرانسوي خود در اين کنفرانس خبري شرکت کرده بود از اين سئوال عصباني شد و گفت: «تو يک خبرنگار نيستي و بازگو کننده ادبيات فتو هستي».

وي افزود: «کساني که اين کارها را انجام دادند دادستان هاي فتو بودند و اکنون زنداني هستند ».

ترکيه در چارچوب پاکسازي گسترده بعد از کودتاي نا فرجام بيش از 55 هزار نفر را بازداشت کرد و بيش از 144 هزار نفر اخراج يا از کار تعليق شدند.
رئيس جمهور ترکيه افزود: «تو درباره اين مسئله از من سئوال مي کني چرا از آمريکا که 4000 کاميون سلاح به سوريه ارسال کرده است نمي پرسي؟».

ترکيه همواره از آمريکا به علت تهيه سلاح براي شبه نظاميان کرد در سوريه انتقاد مي کند. آنکارا شبه نظاميان کرد را تروريست تلقي مي کند.

مکرون در اين سفر که مهمترين ديدار رئيس جمهور ترکيه از يک کشور اروپايي بعد از کودتاي سال 2016 به حساب مي آيد مسئله آزادي مطبوعات را مطرح کرد و « رعايت حاکميت قانون » را در اين کشور خواستار شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: