آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 دی ماه 1396 = 19-01 2018

پیشنهاد یک اندیشکده برای تغییر حکومت در ایران

یک اندیشکده آمریکایی به دولت این کشور پیشنهاد داده از فرصت اعتراضات اخیر در ایران برای ضربه زدن و تغییر حکومت در این کشور استفاده کند.

به گزارش فارس، اندیشکده «بلفر» در پیشنهاد خود به دولت آمریکا، از درآمدهای نفتی ایران به عنوان آسیب‌پذیرترین بخش حکومت یاد کرده و خواسته راهبردهايی در این زمینه در نظر گرفته شوند.

این منبع نوشت: از آنجا که ۸۰ درصد بودجه حکومت ایران از صادرات نفتی تامین می‌شود، فوری‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تغییر رژیم در تهران، کارزاری وسیع در این زمینه است.

اندیشکده «بلفر» نوشت: همچنین از آنجا که تنها امید رژیم تهران برای دسترسی به بازارهای مالی دنیا، بانک‌های اروپایی، و در سطحی پایین‌تر به بانک‌های آسیایی است، دولت ترامپ بایستی قاطعانه به بانک‌های اروپایی و آسیایی پیام بدهد در صورت اعطای اعتبار به هر شکل به حکومت ایران، دسترسی آنها به بازارهای سرمایه آمریکا با خطر مواجه خواهد شد.


حکومت دینی ایران در حال فروپاشی است

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» ، در مقاله ای پیرامون وقایع اخیر ایران، می نویسد که اعتراضات مردم این کشور، به خاطر بالا رفتن قیمت تخم مرغ نیست؛ بلکه ما شاهد فرو ریختن حکومت دینی ایران هستیم که برای رهبران آن، منظور واقعی از انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش ایران اینترنشنال، برای نخستین بار، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز در ایران، موضوع و ریشه تظاهرات اعتراضی در ایران را اقتصادی معرفی کرد؛ چون هر لحظه انتظار می رفت او و همسر ایرانی اش، دستگیر و یا از ایران اخراج شوند. در واشنگتن هم هواداران پروپا قرص توافق هسته ای باراک اوباما با رژیم ایران، این تعبیر نیویورک تایمز را در همه جا فریاد زدند. زیاد سخت نیست که بفهمیم چرا آن ها این کار را کرده اند.

از دید آن ها، منافع اقتصادی این توافق قرار است به « آدم های خوب» داخل حکومت ایران برسد و آن ها با استفاده از درآمدهای نفتی، به تقویت مواضع پراگماتیستی و میانه روی حکومت ایران، یاری برسانند.

اما وقتی تظاهرکنندگان ایرانی فریادهای «مرگ بر خامنه ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده اند، هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوان امیدوار بود تا پولی که درپی توافق هسته ای، به دست روحانی و دولتش می رسد، به جای صدمه زدن به ملت ایران، به آن ها یاری برساند.

اکنون بقیه ایران هم شبیه تهران شده است. روند شهروندسازی و گسترش زندگی و فرهنگ شهری که در دوران پهلوی دوم، محمدرضاشاه آغاز شده بود، تحت حکومت روحانیان، سرعت بی سابقه ای گرفته است. شهرهای بزرگ ایران، دلیل بزرگ تری برای مخالفت با حکومت دارند. آن ها به اندازه ی تهران، بودجه ی تسهیلات شهری دریافت نمی کنند.

میلیون ها نفر از ساکنان این شهرهای بزرگ، اکنون به پایتخت نقل مکان کرده اند. تهران، شهر آذری ها، کردها، ترک ها، بلوچ ها و همه ی اقوام و مذاهب کشور ایران است. ازسوی دیگر، گسترش دانشگاه ها در شهرستان ها و به وجود آمدن طبقاتی که خواستار زندگی شهری مدرن اند، با توجه به بودجه های دولتی پایین و بی کاری جوانان، آن ها را به انبار باروت تبدیل کرده است.

درصورتی که حکومت مذهبی دیکتاتوری حاکم بر ایران، در برخورد با این واقعیات، اشتباه محاسباتی بکند، پشیمان خواهد شد. طبقات پایینی و محروم جامعه ی شهرستانی ایران، از طبقات متوسط شهری در تهران، برای گرفتن خواسته های خود سرسخت تر و سمج ترند.

شکی نیست که خامنه ای با بهت و حیرت، واکنشی کند به این حوادث نشان داده است. در نهایت، روحانی طرف او را خواهد گرفت. اما حوادث اخیر، دو واقعیت را تثبیت کرد: «قدیس بودن خامنه ای فرو ریخت، و ریاست جمهوری روحانی نیز به بن بست رسید».



arzhang January 18, 2018 12:12 PM

اخوندا از یک سال پیش متوجه شده بودند که دیگر نمیتوانند سر مردم کلاه بگذاراند که اخوند اصلاح طلب هم داریم و رژیم میتونه از درون اصلاح بشود یعنی نا امید شدن مردم و حرکت انقلابی برای سرنگونی رژیم ننگین برای همین رژیم از سپاه خواست که گشت‌های امنیتی در شهرها را درست کند که این کار را در شهرهای بزرگ مثل تهران و تبریز کرده اند و دلیل بیرون نیامدن مردم این دو شهرهم بخاطر حکومت نظامی نامریی که این گشت‌های امنیتی بوجود اورده بودند هست که اگر تهران شلوغ میشد فروپاشی رژیم حتمی بود ولی رشتیها یک ضرب المثلی دارند که میگه این دفعه جوش تی ملخ ها دو دفعه جوش تی ملخ ها اخر میافتی به چرغ فلکه ها یعنی دیر و زود داره سوخت و سوز نداره

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی January 19, 2018 03:21 PM

قدرمسلم اینست که نظام جمهوری اسلامی بعنوان بیماری درحال احتضاردرحال جان کندن است جان کندنی بسیاردشوار، بدون حضوروحمایت فردی بنام اوباما مهمتراینکه تجربه نشان میدهداروپائیها به تنهائی ولودرقالب یک اتحادیه بدون حمایت آمریکامطلقا" قادربه حمایت تمام عیارازنظام جمهوری اسلامی نخواهند بود چراکه اگربودند، قبل ازقرارداد برجام، میتوانستند در قالب تروئیکای اروپائی ایالات متحده آمریکا رادوربزنند ویک برجام اروپائی رامکتوب نمایند دیدیم که نتوانستند ونمیتوانند بهمین دلیل است که اروپائیها بخوبی میدانند بایدحامی سیاستهای کلان خارجی آمریکا، بویژه درحوزه امنیت خلیج فارس ومنطقه خاورمیانه ومبارزه با ترورریسم باشند اروپائیها بخوبی میدانند که دولت ترامپ برخلاف دولت اوباما دست روی نقطه ای کلیدی گذاشته وهمه تلاشش درمسیرنابودکردن منشاجنگ افروزی وحمایت ازتروریسم است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Babak January 19, 2018 07:19 PM

تنها راه نجات بشر (ملت ایران) آگاهی کامل است ، تا این گفتار انیشتین را درک
کرد " دو چيز انتها ندارد ، حماقت انسان‌ها و پهنۀ جهان هستی که البته در مورد
جهان هستی مطمئن نيستم! (آلبرت انیشتین)
جهان توسط افراد شریر تهدید نمی‌شود، بلکه از اشخاصی که اجازه بدی را میدهند
(آلبرت انیشتین)
و در آخرین نامه خود " دین " را در به زباله دان تاریخ انداخت ! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: